Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Ny leilighet, hva trenger jeg?


Pekaa

Spørsmål

Heisann! 
 

Vi har nå endelig blitt eiere av vår første leilighet, dette er nybygg og vil ikke stå ferdig før neste år men tankene har allerede startet og spinne rundt smart hjem! 
 

Hva føler dere at er et must? Og hva er «kjekt og ha»? 
 

Så for meg og bygge dette utifra en Homey pro. Leiligheten er på 60 kvadrat så rekkevidde blir vel ingen problem. 
 

Det jeg vet vi kommer til og få av smart enheter (usikker på hva som er støttet)

Bosch hvitevarer med wifi, Samsung kjøleskap med wifi. Sonos høytallere, Samsung Q90 TV, Samsung Q96 lydplanke. 
 

kunne tenkt meg (men som jeg har 0 peiling på)

 

kunne virkelig tenkt meg en tablet lignende sak på veggen som kontrollpanel 

lysbrytere med wifi

stikk kontakter med wifi?

sensorer for temperatur og luftkvalitet osv?

temperatur sensorer 

vindus sensorer? 

termostat på badet med wifi

 

 

 

ser frem til svar! 

Endret av Pekaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
11 minutes ago, Pekaa said:

Heisann! 
 

Vi har nå endelig blitt eiere av vår første leilighet, dette er nybygg og vil ikke stå ferdig før neste år men tankene har allerede startet og spinne rundt smart hjem! 
 

Hva føler dere at er et must? Og hva er «kjekt og ha»? 
 

Så for meg og bygge dette utifra en Homey pro. Leiligheten er på 60 kvadrat så rekkevidde blir vel ingen problem. 
 

Det jeg vet vi kommer til og få av smart enheter (usikker på hva som er støttet)

Bosch hvitevarer med wifi, Samsung kjøleskap med wifi. Sonos høytallere, Samsung Q90 TV, Samsung Q96 lydplanke. 
 

kunne tenkt meg (men som jeg har 0 peiling på)

 

kunne virkelig tenkt meg en tablet lignende sak på veggen som kontrollpanel 

lysbrytere med wifi

stikk kontakter med wifi?

sensorer for temperatur og luftkvalitet osv?

temperatur sensorer 

vindus sensorer? 

termostat på badet med wifi

 

 

 

ser frem til svar! 

 Spennende :)

 

Jeg kjører HS3 med tablet på vegg.

 

Er ikke ferdig (blir nok aldri det heller) xD

 

PS. Beklager alt rotet på denne, venter på HS4 xD

IMG_20200216_112154.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
48 minutter siden, Pekaa skrev:

lysbrytere med wifi

stikk kontakter med wifi?

sensorer for temperatur og luftkvalitet osv?

temperatur sensorer 

vindus sensorer? 

termostat på badet med wifi

 

Anbefaler å glemme wifi og heller satse på zigbee eller zwave. Philips, Osram og IKEA bruker zigbee og er kompatible med hverandre og i tillegg til lys har de også brytere med zigbee

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, stigvi skrev:

 

Anbefaler å glemme wifi og heller satse på zigbee eller zwave. Philips, Osram og IKEA bruker zigbee og er kompatible med hverandre og i tillegg til lys har de også brytere med zigbee


har noen av disse brytere som kan benyttes på «dumme» lyspærer? Ser for meg at det er enklere og vedlikeholde en at alle lyspærene må ha støtte. 
 

eller tenker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 minutter siden, Pekaa skrev:


har noen av disse brytere som kan benyttes på «dumme» lyspærer? Ser for meg at det er enklere og vedlikeholde en at alle lyspærene må ha støtte. 
 

eller tenker jeg feil?

 

https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-adapter-90356166/

 

https://www.ikea.com/no/no/search/products/?q=trådfri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
21 minutter siden, Pekaa skrev:


takk, men tenkte for det meste på spotter i taket. Men dette kan løse noen problemer ? 

Ikea har spotter for fast montasje også. Personlig har jeg fått vanvittig sans for gode spotter med dim-2-warm. De gir bedre lys og er styrbare med en Z-wave-dimmer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, Moskus skrev:

Ikea har spotter for fast montasje også. Personlig har jeg fått vanvittig sans for gode spotter med dim-2-warm. De gir bedre lys og er styrbare med en Z-wave-dimmer. :) 

Og disse selges hos IKEA? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
34 minutter siden, Pekaa skrev:

Og disse selges hos IKEA? ? 

Ikea selger sine egne spotter, men ikke dim-2-warm. Jeg er ikke superglad i de forskjellige "varmhetsgradene" Ikea har, men det er smak og behag.

 

Jeg har noen andre. Dyrere, riktignok, men særdeles gode. Det finnes imidlertid hauger av gode spotter nå, og du må uansett ha en elektriker til å montere dem så hør med dem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

og det finnes smartpærer med GU10 sokkel så mulighetene er mange. I mitt hus er alt av belysning stort sett Philips Hue med noen Ikea pærer som er unntaket. Der det ikke er viktig å endre fargetemperatur er det satt i billigste pære og ellers er det stort sett av typen en kan endre fargetemperatur. Men har også de en kan endre hele fargespekteret på. På Home Assistant bruker jeg en komponent som endrer fargetemperatur ut i fra tid på døgnet (circadian lighting). Slikt blir vanskelig å få til uten smartpærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Raskt spørsmål, ble tent på løsning med Homey + nest hub. Fungerer det fortsatt eller er dette dødt løp og få til? Hørte noen rykter angående API problemer? Gjelder dette alle nest produkter sammen med Homey?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Pekaa skrev:

Raskt spørsmål, ble tent på løsning med Homey + nest hub. Fungerer det fortsatt eller er dette dødt løp og få til? Hørte noen rykter angående API problemer? Gjelder dette alle nest produkter sammen med Homey?


Det er fullt mulig å caste et dashboard fra Homey og til Google nest hub slik at dette viser/kan styre enhetene du har i Homey. Men om det er viktig med et «panel på veggen» finnes det nok bedre løsninger. Om du er interessert i Homey vil jeg anbefale å søke opp Facebook-gruppen «Athom Homey Norge» og bli medlem og søke litt i innleggene. Det er en ganske aktiv gruppe der også flere av medlemmene utvikler apper til Homey. Andelen Homey-brukere her på hjemmeautomasjon er nok noe mindre.

 

mvh

Endret av Trønderbart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan vere greit å montere bigbox så er der plass til utstyr bak lysbryteren, feks fibaro dimmer 2.

Strømmforsyning i tak hvis du skal ha bevegelsessensor i taket?

 

Går fint å få homeydash på google nest hub. Litt kjekt å få laget til men blir ikke brukt. Kunne helder tenkt meg å finne tid å motivasjon til å lære meg med Node Red

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, GAS skrev:

Kan vere greit å montere bigbox så er der plass til utstyr bak lysbryteren, feks fibaro dimmer 2.

Hvis det bare er en Dimmer2 så er det utmerket plass i vanlige bokser. :) 

Men det er ikke dumt å ha mer i tilfelle man vil endre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

kjør fibaro dimmer2 bak alle lyspunkt. Da kan du kjøre gode spotter med feks dim 2 warm istedenfor ørten pærer. Hvis du ønsker fysisk dimmehjul så er heait et bra alternativ. Dette vil også fungere selv om nett eller homey er nede, samt at alle som ikke er vant med smarthus har en fysisk bryter å forholde seg til. 

Legg opp strøm på strategiske punkter. Ønsker du feks en pad ved inngangsdøra så bestiller du et strømpunkt her. Det finnes masse fine rammer som da dekker punktet og det ser pent ut. Ønsker du bevegelsessensorer i taket så er det fint med et strømpunkt her også. Trekk doble nettverkspunkt der du feks skal ha tv. Da har du et punkt til tvboks og et til feks smarttv, wifi router og lignende. Skal du gjøre det ekstra pent så ber du om trekkrør fra der tven skal henge og ned på veggen slik at alle kabler ligger skjult.

Med homey så har du ihvertfall masse muligheter, for den snakker med det aller meste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutter siden, AndreasLie skrev:

kjør fibaro dimmer2 bak alle lyspunkt. Da kan du kjøre gode spotter med feks dim 2 warm istedenfor ørten pærer. Hvis du ønsker fysisk dimmehjul så er heait et bra alternativ. Dette vil også fungere selv om nett eller homey er nede, samt at alle som ikke er vant med smarthus har en fysisk bryter å forholde seg til. 

Legg opp strøm på strategiske punkter. Ønsker du feks en pad ved inngangsdøra så bestiller du et strømpunkt her. Det finnes masse fine rammer som da dekker punktet og det ser pent ut. Ønsker du bevegelsessensorer i taket så er det fint med et strømpunkt her også. Trekk doble nettverkspunkt der du feks skal ha tv. Da har du et punkt til tvboks og et til feks smarttv, wifi router og lignende. Skal du gjøre det ekstra pent så ber du om trekkrør fra der tven skal henge og ned på veggen slik at alle kabler ligger skjult.

Med homey så har du ihvertfall masse muligheter, for den snakker med det aller meste.


 

Fantastisk! 
 

takk ? God tilbakemelding. 
 

vedrørende bevegelse sensorer, ser mange kommer med batteri, er dette ikke og anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 minutter siden, Pekaa skrev:


 

Fantastisk! 
 

takk ? God tilbakemelding. 
 

vedrørende bevegelse sensorer, ser mange kommer med batteri, er dette ikke og anbefale?

Batteri fungerer helt fint det. Kjører omtrent alle mine bevelgelsessensorer på batteri. Batteriene holder ganske lenge, men fordelen med at de går på strøm er at de da også fungerer som et repeter for signalet og forsterker signalet videre til andre enheter. Et annen ting jeg tenkte på da jeg satte opp smarthussystemet i leiligheten er at det er lett å kunne ta det med seg, for man har kanskje ikke tenkt å bo der i all evighet. I leiligheten så erstattet jeg raskt alle dimmer2 med vanlige dimmere og termostater med vanlig, dumme termostater. Da trengte jeg ikke å lære opp den 70 år gamle dama som kjøpte i hvordan et smarhus fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, AndreasLie skrev:

kjør fibaro dimmer2 bak alle lyspunkt


En smule gammeldags i forhold til smarte pærer og armaturer som gir mer funksjonalitet til en rimeligere penge ........
Dessuten er det vanlig med lyspunkt som kobles til stikkontakt med lampeledning og dimmer på stikkontakt er så som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
46 minutter siden, stigvi skrev:


En smule gammeldags i forhold til smarte pærer og armaturer som gir mer funksjonalitet til en rimeligere penge ........
Dessuten er det vanlig med lyspunkt som kobles til stikkontakt med lampeledning og dimmer på stikkontakt er så som så.

Jeg flytter inn i en leilighet som har spotter i alle rom. Har ikke mulighet og bytte ut disse til slike pærer dessverre, ikke som jeg vet om iaf + kan ikke forstå at dette er billigere en og bytte ut dimmer, tror du referer til hjem med kun vanlige tak lamper / skinner. De stedene jeg skal ha lampe på stikkkontakt så blir det og bytte pære selvfølgelig ? 

 

hvis man bruker Philips hue, må man ha bridge da eller slipper man siden man bruker Homey?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er selvfølgelig helt avhengig av hva slags belysning du skal ha om det passer bedre med det ene eller det andre. Og det er du som er best til å avgjøre den saken. Selv mener jeg smarte pærer er veien å gå. Det er fleksibelt ovenfor endringer i fremtiden og det er forholdsvis rimelig. En kan skaffe seg mellom 10 og 20 GU10 smartpærer til prisen av en enkel Fibaro dimmer avhengig av timepris på montering. Men skal du ha noe i taket som ikke passer GU10 så blir dette irrelevant

  • Confused 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, stigvi skrev:


En smule gammeldags i forhold til smarte pærer og armaturer som gir mer funksjonalitet til en rimeligere penge ........
Dessuten er det vanlig med lyspunkt som kobles til stikkontakt med lampeledning og dimmer på stikkontakt er så som så.

Og hvilken funksjonalitet ekstra gir en smartpære? At du kan få red-light district i stua ved et tastetrykk? At hue lamper er spesielt billig eller pene er jeg heller ikke enig i. Nå har de kommet med glødepærer som ser greie ut, men feks så hadde jeg før to lysekroner med 12 pærer i hver. 24 hue pærer er ikke billig kontra 2 dimmere. Så lenge lampa i stikket er dimbar på 220v så er det ikke noe problem å montere dimmer på punktet, men i de fleste nybygg så monteres det ikke vanlig stikk.

 

Men men folk har forskjellige behov og oppfatning av hva som er best. Jeg liker at lyset går på så lenge jeg har strøm i huset 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
25 minutter siden, stigvi skrev:

Det er selvfølgelig helt avhengig av hva slags belysning du skal ha om det passer bedre med det ene eller det andre. Og det er du som er best til å avgjøre den saken. Selv mener jeg smarte pærer er veien å gå. Det er fleksibelt ovenfor endringer i fremtiden og det er forholdsvis rimelig. En kan skaffe seg mellom 10 og 20 GU10 smartpærer til prisen av en enkel Fibaro dimmer avhengig av timepris på montering. Men skal du ha noe i taket som ikke passer GU10 så blir dette irrelevant

Elektriker pris er her irrelevant, så kjøper ikke det argumentet dessverre. Syntes også fleste smart pærer ser særdeles stygge ut. (Ikke alle, men de fleste). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.