Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multisensor 6 plassering


Slabbedask

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har kjøpt inn endel Aeotec Multisensor 6 og lurer litt på plassering.

Er vinduer et forstyrrende element, slik at hvis det mulig bør det unngås at sensoren peker mot vinduer?

Jeg skal ha de på veggen, noen med erfaring om en velfungerende høyde?

Jeg tenkt å bruke Elko USB uttak til sensorene, eller er det like sikkert med en billiglader? Elko er ganske dyre, men muligens bedre sikkerhet mot overoppheting?

Er det mulig å stille inn følsomhet slik at ikke katta aktiverer sensorene til enhver tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 21.13, Slabbedask skrev:

Er det mulig å stille inn følsomhet slik at ikke katta aktiverer sensorene til enhver tid?

 

For å vere ærleg så har eg personleg dårleg erfaring med dette. Eg måtte stille dei så langt ned at dei begynte å slå alt for seint ut på folk til slutt, og likevel hendte det at me fekk ein falsk "katte-alarm"... ?

 

No har eg dei på høgaste sensitivitet og tenkjer me berre lyt leve med at kattane slår av og på ljoset i gangen rett som det er. ?

Endret av Garegaupa
  • Thanks 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Garegaupa skrev:

 

For å vere ærleg så har eg personleg dårleg erfaring med dette. Eg måtte stille dei så langt ned at dei begynte å slå alt for seint ut på folk til slutt, og likevel hendte det at me fekk ein falsk "katte-alarm"... ?

 

No har eg dei på høgaste sensitivitet og tenkjer me berre lyt leve med at kattane slår av og på ljoset i gangen rett som det er. ?

Jeg får prøve å kombinere bevegels og dørsensorer mest mulig da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
4 hours ago, Slabbedask said:

Hva gjør dere i en smal gang med dør på begge kortsider, foreksempel et vindfang?

Det er vanskelig å få til med 1 sensor å reagere tidlig på begge dørene? Tenker da å bruke sensorene til lysstyring.

Bruker dere 2 sensorer? 

Jeg bruker dørsensor på ytterdør og har montert multisensoren i hjørnet over ytterdøra. Den peker skrått mot den andre døren. Vindfanget er vel kanskje 1.5 kvadrat og det fungerer utmerket!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, LaStrada skrev:

Jeg bruker dørsensor på ytterdør og har montert multisensoren i hjørnet over ytterdøra. Den peker skrått mot den andre døren. Vindfanget er vel kanskje 1.5 kvadrat og det fungerer utmerket!

Jeg har endel dørsensorer i bestilling, så jeg skal også bruke det. 

Har montert endel sensorer og diverse utstyr, men har ikke rukket å starte med events enda.

Kan kanskje være nok å bruke dørsensorer til lys på kanskje? Vil muligens reagere for sakte med både bevegelse og dørsensor og som en betingelse? Bruke bevegelse for å opprettholde lyset kanskje istedet slik at det ikke slokker med folk i rommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Slabbedask said:

Jeg har endel dørsensorer i bestilling, så jeg skal også bruke det. 

Har montert endel sensorer og diverse utstyr, men har ikke rukket å starte med events enda.

Kan kanskje være nok å bruke dørsensorer til lys på kanskje? Vil muligens reagere for sakte med både bevegelse og dørsensor og som en betingelse? Bruke bevegelse for å opprettholde lyset kanskje istedet slik at det ikke slokker med folk i rommet?

 

Har lagt det inn sånn at lyset skrus på hvis minst én av betingelsene stemmer:

  • Bevegelse i vindfanget (multisensor 6)
  • Ytterdør låses opp (ID Lock 150)
  • Ytterdør åpnes (aqara door sensor)

Og skrur seg av igjen om alle disse er sanne:

  • Ingen bevegelse siste 2 min
  • Ytterdør vært låst i 2 min
  • Ytterdør vært lukket i 2 min

De to siste punktene er vel litt det samme, men døra låses opp litt før døra åpnes, så det er mer fordi jeg kan, pluss at jeg hadde en dørsensor til overs. Hos meg styres alt via sentralen (Home Assistant). Om du ønsker direkte assosiasjoner med z-wave så er det kanskje enklere å holde seg til én sensor, men er ingen ekspert på det. Selv opplever jeg minimalt med delay mellom bevegelse/dør åpnes til lyset er på.

 

Prøver også for tiden å alltid ha lyset på mellom kl 8 og 22, siden lampa uansett ikke skrur seg 100% av. Billige led-pærer som ikke helt liker fibaro dimmer eller switch (selv med buypass). Forsvinner nok fort når vi skal pusse opp til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.