Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybegynner - hvordan fungerer Homey sammen med AppleKit og Trådløs gateway? Hvordan bør ting gjøres?


Anterialis

Spørsmål

 

Hei,

jeg er altså ute etter en litt større forståelse for hvordan systemet tenker/jobber. Jeg beklager på forhånd om terminologien feiler, dette kan jeg ikke (enda) 46_confounded.png Først og fremst, mitt utstyr:

 

- Ikea Trådløs gateway

- Noen få Trådløs pærer og kontaktpuntker (5-6stk)

- Homey

- Fibaro motion sensor (den som ser ut som et øye)

- Verisure alarm med Yale doorman

- Jeg bruker også HomeKit, dvs. at jeg liker å bruke iPhonen og appen «Hjem» (via control panel) til å skru av/på lys etc.

 

Spørsmål:

1) Hvordan fungerer dette egentlig? Linker til gode tekster/artikler for nybegynnere? Jeg har skjønt at alle devicene går på forskjellige bølgelengder og protocoller, e.g. Z-wave (Fibaro) og Zigbee (Ikea).

2) Hvordan bør jeg sette opp tingene? Altså, IKEA-pærene, bør de legges inn i IKEA gatewayen først, også benytte meg av «Ikea gateway» appen i Homey? Eller bør pærene legges inn direkte i Homey appen via appen «Ikea trådløs»? Hva er forskjellen og ulempen/fordelen? Jeg har allerede skjønt at siden IKEAs fjernkontrollere/brytere (remote) ikke kan legges til i Homey, så må jeg registrere dette i IKEA appen først, så bruke IKEA gateway i Homey for å styre pæra både via Homey og via fysisk Trådløs-bryter på vegg.

3) Jeg får også noen problemer med HomeKit / Hjem appen på iphonen. E.g. når jeg via Homey låser ytterdøra (Yaleman), så ser jeg i Verisure appen at døren er låst, men i Hjem-appen på iPhone så står knappen å snurrer på «låser». Den går aldri over i «låst» selv om døren fysisk låses. Om jeg låser døra via Hjem-appen på iPhonen, så står det riktig de andre stedene (Verisure appen, Homey), altså at døren er låst. Hvorfor skjønner ikke Hjem-appen at døren er låst, når jeg låser via Homey? Dersom døren fysisk låses (Yaleman), så går bryterne i alle apper (Verisure, Hjem, Homey) over til «låst», korrekt.

 

Hvordan henger nettet sammen her? Om jeg bruker Homey til å låse ytterdøren, går dette signalet først til Verisure, som så sender signalet til Yaleman, som løser døren, som så sender signal tilbake til Verisure om at døren er låst, som så sender signal til Homey at døren er låst, så sender Homey signal til HomeKit at døren er låst? Hvordan går signalene liksom.

 

Her ble det mye greier, svar gjerne på noen få av spørsmålene... Intensjonen min er å forstå hvordan dette henger sammen, slik at jeg kan feilsøke enklere... Tusen takk for forståelse =)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
14 timer siden, Anterialis skrev:

Trådløs

*Trådfri ;) 

 

Hvis jeg skulle brukt Homey, hadde jeg gitt blaffen i Trådfri-gatewayen og lagt alt direkte inn i Homey. Ingen vits å gå over bekken etter vann. :) 

 

14 timer siden, Anterialis skrev:

1) Hvordan fungerer dette egentlig? Linker til gode tekster/artikler for nybegynnere? Jeg har skjønt at alle devicene går på forskjellige bølgelengder og protocoller, e.g. Z-wave (Fibaro) og Zigbee (Ikea).

Hvordan "dette" fungerer er et muligens litt for åpent spørsmål... Z-wave er en protokoll som går på 868 MHz, Zigbee går på 2.4 GHz. Ulempen med Z-wave er at det er forskjellige frekvenser for ulike regioner i verden, ulempen med Zigbee er at det kræsjer med vanlig wifi-trafikk som også bruker 2.4 GHz.

 

 

De andre spørsmålene er for spesifikt til Homey til at jeg kan svare på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for inputs!

Ja jeg tenkte som deg å gi blaffen i Ikea Gateway, men det var inntil jeg fant ut at IKEA remotes (den fysiske på veggen) da ikke ville fungere, ettersom den ikke gjenkjennes av Homey. Kona må ha en fysisk knapp å trykke på for å skru av/på lyset, ellers blir det ikke like lystig i huset vårt for å si det sånn... Den eneste måten jeg har funnet til nå er å bruke IKEA gateway med Homey. Gi meg gjerne beskjed om det er andre måter å gjøre dette på!!

Zigbee og Z-wave, er dette «to-veis kommunikasjon»? Jeg regner med svaret er ja. Men jf. spørsmålet, dersom Homey sender signal til Yaleman om å åpne døra, sender da Yaleman beskjed kun tilbake til Homey? Eller push/beskjed til alle enheter som er tilkoblet Yaleman? Eller må alle enheter som er tilkoblet Yaleman selv oppdatere å se at Yaleman nå er åpen? Det er info rundt «dette» jeg lurer på, hvordan fungerer denne kommunikasjonen...

Takk igjen =)


Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Anterialis skrev:

Gi meg gjerne beskjed om det er andre måter å gjøre dette på!!

Ja, OK. Det er forståelig. WAF må opprettholdes. Mulig at du kan bruke DeCONZ med Homey? Da kan du iallfall få lagt inn bryterne igjen.

 

1 time siden, Anterialis skrev:

Zigbee og Z-wave, er dette «to-veis kommunikasjon»? Jeg regner med svaret er ja.

Riktig.

 

1 time siden, Anterialis skrev:

Men jf. spørsmålet, dersom Homey sender signal til Yaleman om å åpne døra, sender da Yaleman beskjed kun tilbake til Homey?

Problemet her er at Doorman (fra Yale) ikke kommuniserer direkte med Homey'en. Den kommunikasjonen går (tåpelig nok) gjennom Verisure-boksen din, og det er nok der flaskehalsen i så fall er.

 

Med Z-wave-låser har man ikke slike problemer, og man har mulighet til styre låsen selv om internett er nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
31 minutter siden, Moskus skrev:

Med Z-wave-låser har man ikke slike problemer, og man har mulighet til styre låsen selv om internett er nede.


Dette gjelder for zigbee også. Eller for å si det på en annen måte. Det er ikke zwave, zigbee, bluetooth eller wifi som er avgjørende for om en produsent ønsker å låse produktet sitt til en spesifikk hub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, stigvi skrev:

Dette gjelder for zigbee også.

Ja, det er et godt poeng. Problemet er ikke Z-wave vs. Zigbee. Problemet er åpne vs. lukkede måter å kommunisere på. Og der taper Doorman stort i mine øyne.

 

Men pr. dags dato er mitt inntrykk at det er enklere med Z-wave når det gjelder låser enn Zigbee...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 18.2.2020 den 23.24, Anterialis skrev:

2) Hvordan bør jeg sette opp tingene? Altså, IKEA-pærene, bør de legges inn i IKEA gatewayen først, også benytte meg av «Ikea gateway» appen i Homey?


Jeg kjenner ikke til Homey så jeg svarer heller på generelt grunnlag.

Jeg stod ovenfor valget om mine Philips og Ikea pærer fortsatt skulle være registrert i Philips sin hub og la Home Assistant kommunisere med hub'en til Philips. Fordelen var at jeg i så fall slapp å endre så mye på det jeg hadde. Bakdelen var at Philips sin hub bare håndterer lysutstyr og ikke dør-, temperatur- og alskens andre sensorer. Da måtte jeg allikevel sette opp et zigbee nett for sensorene og dette nettet ville vært ukjent for nettet med pærene. Siden zigbee er et mesh-nett så har det sine fordeler å samle alt i et nett. Det øker rekkevidden og jeg har f.eks sensorer som ligger i fryser langt unna Home Assistant boksen. At jeg får inn verdier skyldes at en eller to pærer i det samme nettet videresender informasjon fra sensoren. Dette ville jeg ikke fått til med å fortsett med Philips sin hub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 minutter siden, Moskus skrev:

Men pr. dags dato er mitt inntrykk at det er enklere med Z-wave når det gjelder låser enn Zigbee...

Utvalget er i alle fall langt større med låser som har zwave.

Jeg har snust litt på slike låser og enten det er idlock, danalock eller yale så virker det som om problemene er mange nok. Jeg har ikke nok bruk for en slik lås til at jeg gidder å ta problemene. I tillegg er de heller ikke direkte billige........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tja... det er problemer med biler, vaskemaskiner, kjøleskap og alt annet utstyr vi omgir oss med også, men det betyr ikke at det ikke fungerer for folk flest. :)

 

Vi har hatt Z-wave lås i mange år nå, og det er fullstendig uaktuelt å ikke ha det. "Å måtte bruke nøkler er bare  2010, lizzom!"

Den første vi hadde var en amerikansk Yale-lås hvor jeg måtte lage et nytt hull i døra. Vi fikk den levert med EU Z-wave-modul (og nei, den kan ikke brukes i Doorman). Nå har vi IDlock 150 overalt. Godt fornøyd med dem også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for god info, dette er både oppklarende og lærerikt for en som ønsker å lære.

Hva slags protocoll og båndbredde foregår kommunikasjonen mellom Yale Doorman og Verisure boksen på? Dette er da sannsynligvis en proprietær protocoll?

Forstår jeg det da riktig at dersom jeg e.g. bruker Homey til å sende «åpne Doorman lås» beskjed til Doorman, så går dette signalet først til Verisure (via verisure sin app i Homey) så til Doorman så tilbake til Verisure, så til Homey som så broadcaster dette til alle enhetene som er tilkoblet til Homey (e.g. HomeKit)?

Dersom det siste er korrekt kan det virke som jeg har et problem mellom Homey og HomeKit, siden jeg i «Hjem» appen på iPhone får en evigvarende «Doorman åpnes...» beskjed, og aldri beskjed om at «Doorman åpen»...


Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 minutter siden, Anterialis skrev:

Hva slags protocoll og båndbredde foregår kommunikasjonen mellom Yale Doorman og Verisure boksen på? Dette er da sannsynligvis en proprietær protocoll?

Zigbee. Kryptert på en måte som gjør den prorpietær.

 

14 minutter siden, Anterialis skrev:

Forstår jeg det da riktig at dersom jeg e.g. bruker Homey til å sende «åpne Doorman lås» beskjed til Doorman, så går dette signalet først til Verisure (via verisure sin app i Homey) så til Doorman så tilbake til Verisure, så til Homey som så broadcaster dette til alle enhetene som er tilkoblet til Homey (e.g. HomeKit)?

Det høres riktig ut, ja.

 

14 minutter siden, Anterialis skrev:

Dersom det siste er korrekt kan det virke som jeg har et problem mellom Homey og HomeKit, siden jeg i «Hjem» appen på iPhone får en evigvarende «Doorman åpnes...» beskjed, og aldri beskjed om at «Doorman åpen»...

Men hva med Homey-appen? Hva er status der?

 

Hvem er det som har navngitt den "Doorman"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

alt fungerer fint i Homey, den går over til «åpen» eller «låst» på korrekt måte. HomeKit blir stående som «åpner» eller «låser», og hopper ikke videre til hhv. «åpen» eller «låst». Dersom kommandoen initialt kommer fra HomeKit (iphonen), er det ikke noe problem. Jeg husker ikke resultatet dersom jeg gikk manuelt på Doorman og låste døra, jeg tror det ble korrekt i HomeKit da, men dette husker jeg ikke på liggende fot her på ferie.

Slik ser det ut i Homey og Hjem appene akkurat nå:

3e471f31f0b51fba610110728494df9f.jpg

a5d0d0a062a2401ea3f776d73c196512.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det kan forresten hende jeg bruker helt feil terminologi, korriger meg gjerne. Da lærer jeg.

 

Jeg har (som dere skjønner) ikke helt forstått helt hvordan dette henger sammen. Homey har en del apper, (e.g. Yale Doorman), og denne appen har en (hvaforno?) / app inni seg igjen. Eller en interface (?) som i dette tilfellet heter Doorman. Se bilder.

 

Det er det jeg mener med Doorman. 2e9c96c0dbef15483096e0c2dd5fb331.jpgc55b6ccbd33fc5ec348e9417b314f430.jpg

 

Eller det er kanskje det ikonet med selve låsen (Yale Doorman) som er selve appen. Og med app så menes kanskje selve interfacen/protocollen som snakker med relevant utstyr.

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare jeg som stusset på "Yaleman" og lurte på om den stod som det eller "Doorman" i appen. Ikke at det er viktig. ;) 

 

4 minutter siden, Anterialis skrev:

Homey har en del apper, (e.g. Yale Doorman)

Homey har av, så vidt jeg kan se helt idiotiske og uforståelige grunner valgt å kalle integrasjonene siden for "apper". Det er alltid vanskelig når etablerte uttrykk brukes på nye måter, spesielt når det er produsentavhengig. Så Homey har altså en app for styring, og Homey har apper for integrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk igjen. Ja, det gjør det i alle fall vanskelig for meg som forsøker å holde tunga rett i munnen... De kunne jo kalt det «integrasjoner» eller lignende, da hadde jeg forstått det i alle fall :P

Flott at du korrigerer, jeg liker at man er tydelig.


Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.