Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-NET for dummies


DiderikFrom

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på en Z-NET, men vet jo ikke helt om det er en god idé eller om jeg fakisk trenger en. Dersom det skal være eneste kontroller, er det jo greit nok, men det jeg lurer på er:

 

1. Jeg bruker nå en UZB1. Må jeg kassere denne, eller er det fordeaktig å beholde UZB1 i det tekniske rommet og så plassere Z-NET'en sentralt i boligen?

 

2. Hva om jeg skal bruke Z-NET på hytta? Nettet må selvfølgelig settes opp riktig slik at det er direkte kontakt med kontrolleren og Z-NET, men fordrer det kun Z-NET, eller kan jeg ha UZB1 hjemme?

 

3. Er den europeiske versjonen bare en slags pi med en kontroller i? Jamfør bildene på shop.homeseer.com. Da kan man jo kanskje like gjerne mekke noe selv.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg hadde brukt kun én controller i huset, ja. Det er enklest.

 

2. Du kan kombinere flere Z-NET med andre controllere, ja. Z-NET'en på hytta settes da opp som et eget nettverk.

 

3. Alle versjonene er bare en Pi med en controller i. Men jeg tror ikke uten videre du kan "mekke" en selv, etter det jeg har lest fra de som har prøvd det. Dvs. du kan helt sikkert få til din egen nettverksbaserte Pi med en Z-wave controller, men at det er det samme somen Z-NET er tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Z-NET og jeg er veldig fornøyd med den. Aldri lenger typiske USB-problemer, som at UZB1 må tas ut og inn, omstartes kobles opp, er ustabil i virtuelle maskiner, etc. Er enklere å plassere også, for den trenger bare strøm og en nettverkskabel. Det hadde jo vært enda kulere med PoE, men det er en Pi-begrensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Det hadde jo vært enda kulere med PoE, men det er en Pi-begrensning.

 

Du kan få POE som tilbehør til Raspberry Pi. Har ikke prøvd dette selv, men kunne tenke meg å bestille en bare for å teste. 

 

3 timer siden, Moskus skrev:

1. Jeg hadde brukt kun én controller i huset, ja. Det er enklest.

 

Det er mange fordeler med å kjøre en sekundær-kontroller i SUC/SIS modus som du kan lese mer om her. Men for nybegynnere kan det også skape problemer hvis det ikke blir gjort riktig. Så ja, det nok enklest å begynne med én kontroller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, iblis skrev:

Det er mange fordeler med å kjøre en sekundær-kontroller i SUC/SIS modus som du kan lese mer om her. Men for nybegynnere kan det også skape problemer hvis det ikke blir gjort riktig. Så ja, det nok enklest å begynne med én kontroller. 

Jo, men to controllere koblet til samme PC i et program på det samme nettverket høres ut som en glimrende måte å lage problemer på. ;)

Jeg vet ikke engang om HomeSeer tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Jo, men to controllere koblet til samme PC i et program på det samme nettverket høres ut som en glimrende måte å lage problemer på. ;)

Jeg vet ikke engang om HomeSeer tillater det.

 

Nei, det går ikke tror jeg. Det måtte ha vært 2 HomeSeer PCer med hver sin kontroller hvor den ene opererer som SUC server og den andre som SIS server. 

 

Men f.eks HS3 med UZB1/Z-Net som SIS + Z-Way med UZB1/RaZberry som SUC fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste firmware-oppdatering til Z-NET har en interessant oppdatering...

 

Sitat

Changes to Z-NET version 1.0.23:
* Added support to use the UZB Z-Wave interface instead of the built-in interface. This is mainly for use with the EU version of our Z-NET.

 

... forstår de har problemer med at de ikke har laget nok EU-chip'er, men poenget blir litt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Plukker opp gamle tråder her ??

har bestilt en slik en, og lurer veldig på erfaringene med denne.

kjører uzb1 og har som nevnt i tidligere poster opplevd noe ustabilt nett. Håper på at det skal bli bedre med z-net enheten.

dere som har brukt denne lenge, hva er erfaringene ? Kan jeg forvente mer stabilt nett? 

Tenker å plassere denne sentralt i forhold til flertallet av nodene. Og håper det er med på å bidra til god stabilitet etterhvert som jeg utvider.

 

mvh

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Snurre skrev:

dere som har brukt denne lenge, hva er erfaringene ? Kan jeg forvente mer stabilt nett? 

Z-NET er iallfall stabil, og gav et merkbart raskere nett. Men hvis nettverket ditt har problemer (f.eks. dårlig dekning enkelte steder eller kranglete noder) så kan jo ikke controlleren trylle.

 

Hvis du har mange noder og god dekning i huset, så prøv dette: IKKE optimaliser hele nettverket! (dvs etter at du har importert backup'en fra UZB1)

Ja, akkurat, det jeg skrev. ;)

 

Optimalisering er kjempeviktig hvis du ikke har så stort nettverk at hele huset er dekket, slik jeg f.eks. har. Jeg har imidlertid mange nok noder til at dekning ikke burde være et problem, så da ba Rich (fra HS) meg om å teste det. Og han hadde rett; med kun å optimalisere et par noder "midt i nettverket" og 3-4 i hver sin ytterkant, har jeg nå et lynende raskt, "uoptimalisert" nettverk. "Mesh network" gjør jobben fint. 

 

Gjennomsnittlig responstid på 10 pakker for en vilkårlig node gikk fra ca. 1.5-1.9 sekunder til 0.2-0.4 sekunder. :)

 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

 

On 08/11/2016 at 12:07, Moskus said:

Jeg bruker Z-NET og jeg er veldig fornøyd med den. Aldri lenger typiske USB-problemer, som at UZB1 må tas ut og inn, omstartes kobles opp, er ustabil i virtuelle maskiner, etc. 

 

Gammel tråd som jeg snubla borti. Bestilte en Z-Net i dag utelukkende på grunn av den setningen der. Bruker Aeotec Z-stick i dag og krangler litt med nettopp det du skriver der. Må reboote, ta stick'en ut/inn osv. Vet at det går an å "oppgradere" fra UZB1 til Z-net, men går det an å gjøre det samme fra Aeotec Z-stick mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.