Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen som har erfaring med Aqara Opple brytere?


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Kjøpte et par av disse: https://www.aliexpress.com/item/4000310767697.html

 

Får ikke til å inkludere de i Deconz (HA) . Ser at det står at de MÅ ha Aqara Gateway, men regner ikke med at det stemmer siden de åpenbart kan inkluderes med zigbee2mqtt

 

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXCJKG11LM.html

 

Men, hva er egentlig zigbee2mqtt vs Deconz? Og hvorfor skulle de ikke fungere i Deconz hvis de fungerer med andre ting enn Xiaomi hub?

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1-2 mm var ikke mye. Kan det bli fint med dremel på Elko-ramma? :) Fra bildene ser det ikke ut som man kan trimme av så mye fra selve knappenheten. Eller kanskje man kan 3D-printe en tilpasset ramme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig oppdatert til den deconz-versjonen som skulle støtte de (selv om du måtte fikle en del og lage grupper/etc i HA for å få det til å virke) Men klarer fortsatt ikke å legge de til i Deconz. - Får håpe neste versjon med "proper support" fungerer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, kjetilkl skrev:

Har forøvrig oppdatert til den deconz-versjonen som skulle støtte de (selv om du måtte fikle en del og lage grupper/etc i HA for å få det til å virke) Men klarer fortsatt ikke å legge de til i Deconz. - Får håpe neste versjon med "proper support" fungerer bedre.


Dvs du har lastet ned og kompilert den pull-requesten? Vurderte å gjøre det jeg også, men mulig jeg venter da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Deconz-addon oppdatert til 5.3.1 basert på Deconz 2.05.74, og hvis jeg forsto disse forum-trådene rett skulle da støtte være på plass.

 

Men, det er fortsatt ikke mulig å legge til disse som brytere i Deconz web-ui. - De dukker rett og slett ikke opp.

Kobler jeg til Deconz med VNC så ligger de inne der, så den finner de åpenbart, men klarer ikke å legge de til i web-ui.

 

I HA så får jeg inn 1 entity, og det er batterilevel, men ingenting annet.

 

Er det noe jeg har misforstått? Eller må vi vente på nye versjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, kjetilkl skrev:

I HA så får jeg inn 1 entity, og det er batterilevel, men ingenting annet.

Det virker normalt i så fall. Meg bekjent er alle brytere slik som dette. Ved trykk på bryter skal du få et deconz event i HA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:


... og nå viser det seg at det er med en ekstra kodelinje i .75 som gjør at det ikke virker der heller. ? Får satse på .76 da. :) 


Jeg lastet ned og kompilerte PR selv nå. Gikk rett inn i HomeSeer og ser ut til å

fungere helt perfekt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har kommet i release og jeg har oppdatert, og nå kommer de inni Deconz web ui - men fortsatt ikke som noder i HA? 

Er det slik det skal være? Må jeg (grøss) debugge filer og finne device-ider og skjønne eventene for deretter å lage yaml-kode? ?

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, kjetilkl skrev:

Den har kommet i release og jeg har oppdatert, og nå kommer de inni Deconz web ui - men fortsatt ikke som noder i HA? 


Nei, siste release/tag er .75. 
Endringen ble lagt inn i koden i går:

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/pull/2561
 

Men det er altså først i .76 at den endringen er med. Ellers må du kompilere fra source selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kjetilkl skrev:

Den har kommet i release og jeg har oppdatert, og nå kommer de inni Deconz web ui - men fortsatt ikke som noder i HA? 

Er det slik det skal være? Må jeg (grøss) debugge filer og finne device-ider og skjønne eventene for deretter å lage yaml-kode? ?

Hvis du kikker på deconz integrasjonen sin dokumentasjon, https://www.home-assistant.io/integrations/deconz/#remote-control-devices , så får du svar på dine spørsmål. Brytere som dette vises ikke som noder i HA. Som nevnt lenger oppe (leste du det? ) er alle brytere slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg har Philips Hue dimmebrytere og diverse Ikea brytere og ingen av disse gir meg noe mer i HA enn batterisensorer og muligheten for å få deconz eventer.


Edit: Jo, jeg måtte lete litt og får det samme som du. Men dette er bare en hjelp for å lage automasjon på deconz eventer så vi snakker om det samme. Og tilsvarende blir det nok da for Opple brytere, men hvis ikke så er det lett å få til selv med å følge oppskriften i deconz dokumentasjonen.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Meget fornøyd med disse bryterne. Rett inn i deConz uten problemer og i Home Assistant brukte jeg den nye "chooser"-funksjonen slik at jeg bare trengte én automasjon på 76 linjer for de 11 forskjellige trykkene.

 

 251606287_20200730_205109(Liten).jpg.54419a8acfdff40cf7bb3e7f7b0af5ec.jpg

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg ga opp dette prosjektet for et års tid siden siden jeg åpenbart måtte inn og "programmere" noe manuelt i XML eller noe for å bruke events, og ikke kunne få disse inn som programmerbare entities i UIet -men er det noen som har en lettfattelig skritt-for-skritt guide for hvordan man kan få en bryter (være det seg opple/zigbee eller andre Zwave-enheter) til å "gjøre noe" - i dette tilfellet slå av/på lys og/eller dimme de - når alt man har er events?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.