Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart lysbryter


Anbefalte innlegg

Finnes det noen andre produkter en Nedis som har innebygget styring i kontakten slik som denne? Denne sender på Wifi så om jeg har forstått det rett vil ikke min Telldus støtte denne. Jeg søker ikke noe som må legges inn i en veggboks, Jeg tenker på noe Smart.. som ikke trenger en ekstra dings til for å bli smart, så som denne
https://nedis.no/no-no/product/smart-living/smart-home/belysning/550672297/wifi-smart-lysbryter-enkel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Spørreskjema skrev:

Jeg søker ikke noe som må legges inn i en veggboks, Jeg tenker på noe Smart.. som ikke trenger en ekstra dings til for å bli smart, så som denne
https://nedis.no/no-no/product/smart-living/smart-home/belysning/550672297/wifi-smart-lysbryter-enkel

Den du linker til må jo legges inn i en veggboks...?

 

Du kan iallfall bruke denne, som er Z-wave (men den må inn i en boks):

Bryter - S411 Touch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke plass inne i boksen til både bryter og smart dings. Dessuten er det ikke noe smart med å ha flere komponenter en streng talt nødvendig, slik ser Nedis bryteren med innebygget wifi ut - jeg har tegnet inn hvordan innebygget dings blir i tillegg for å demonstrere hvordan jeg ikke vill ha det. Klart bryteren må inn i boks.. men da uten mer dilldall inne i boksen :) Walli modulene ser spennende ut, men uten mulighet for manuell av/på er den litt bortkastet. Tronika er akkurat hva jeg tenker på, andre slike? Når kan en forvente denne tilgjengelig? Zigbee er ikke alternativ for meg, men kan virke som Zigbee er smartere her en Z wave med større utvalg?

image.png.b8cf11072902e5a2d01d483334b83506.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Spørreskjema skrev:

Det er ikke plass inne i boksen til både bryter og smart dings.


Hos meg løste elektriker det med en 18mm ramme, slik at den kom litt ut fra veggen. Så det er mulig om man vil. :) 

 

11 minutter siden, Spørreskjema skrev:

Walli modulene ser spennende ut, men uten mulighet for manuell av/på er den litt bortkastet.


De har da lokal styring?

 

12 minutter siden, Spørreskjema skrev:

Tronika er akkurat hva jeg tenker på, andre slike? Når kan en forvente denne tilgjengelig?


Det står at det er to tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgjengelig for bestilling, ikke på lager :) Jeg kan ikke se noen bryter på Walli-modulen men mulig det går an å styre to lys med å trykke på den runde klumpen? Om jeg ikke kan trykke på bryteren kan jeg like gjerne legge på ett lokk å ha styringen inne i boksen. Takker for tips om rammen.. vet ikke hvordan dette ville se ut med 4 brytere på samme ramme men skal sjekke ut dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Ingen anelse, men trådstarter nevnte ikke det som et krav, heller

Det er fordi det selvfølgelig er underforstått.  Det er altså unødvendig å si "Jeg er på jakt etter et produkt som er lovlig å montere uten å ta for store risiki, eller at elektriker nekter pga. av manglende dokumentasjon". 

 

47 minutter siden, Spørreskjema skrev:

Walli modulene ser spennende ut, men uten mulighet for manuell av/på er den litt bortkastet

Du kan jo trykke på bryteren?

 

32 minutter siden, Spørreskjema skrev:

men mulig det går an å styre to lys med å trykke på den runde klumpen?

To lys separat eller koblet sammen?

(Den runde klumpen er bryteren).

 

47 minutter siden, Spørreskjema skrev:

Det er ikke plass inne i boksen til både bryter og smart dings.

En vanlig bryter bygger faktisk ikke så mye. Ja, Nedis-bryter-eksempelet ditt vil ta for mye plass hvis man i tillegg skal ha en mikromodul, men en vanlig enkel bryter bygger omtrent ingenting.  Denne nydelige tegningen fra Elko viser at den bygger ca. 12 mm.
Maal3366.gif

 

 

Det naturlige motspørsmålet er: Hvor mye plass har du? :)

Jeg må innrømme at jeg tenker at hvis jeg får plass i mine bittesmå, gamle stålbokser til både Dimmer2 og bryter (Elko Pluss) på utsiden, så får alle plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Moskus skrev:

Det er fordi det selvfølgelig er underforstått.  Det er altså unødvendig å si "Jeg er på jakt etter et produkt som er lovlig å montere uten å ta for store risiki, eller at elektriker nekter pga. av manglende dokumentasjon". 


Nå var det et spørsmål om de var i salg i Norge og ikke om hvem som monterer det. Det er nå slik at det er tillatt å importere selv. Det er ikke slik at det _må_ være en norsk forhandler på et produkt for at det skal være tillatt å bruke. Når det er sagt så kjenner jeg ikke til om akkurat dette produktet har de rette godkjenningene.

Når det gjelder montering så mener jeg at det bør gjøres lovlig, men det er ikke min jobb å avgjøre. Jeg kjenner ikke bakgrunnen til de som spør og dette må hver enkelt vurdere på egen hånd. Ut i fra spørsmålet og at trådstarter var veldig konkret på hva en var ute etter så antok jeg at dette med montering ikke var helt ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Spørreskjema skrev:

ikke vet jeg, er ikke mye plass - se bilder, jordledningen ligger helt inne i boksen. og ja, to forskjellige brytere på hvert sitt lys.

Få elektrikeren din til å installere en "tabbeboks" under, over eller ved siden av, så ordnes det lett. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg landet med å bestille en slik som du fant lenger oppe :) https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/zwave-apparatstyring/bryter-s411-touch.html

Denne trenger jo ingen ekstra dings på innsiden :) skulle vært slik for de fleste lys kontrollere som skal styres fra bryter også. Slipper ventetid på elektriker som skal båre, montere ny boks, trekke rør og kabel og koble opp mot ny av/på bryter for lyset :) tar nokk minst en hel uke :P og iallefall en hel dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.