Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Få data fra Oss.no inn i Homeseer


Bostad

Anbefalte innlegg

Har en brikke fra Oss.no og kan der sjå strømforbruk,målerstand etc. Oss.no har et api tilgjengelig men desverre er mine kode kunnskaper lik 0.
Er her nokren som har vilje og tid til å hjelpe meg å få dette inn i Homeseer?

Api info er tilgjengelig her: https://api.services.oss.no/swagger/index.html

 

Eg kan stille med info/key/etc for å få ut data.

Leser no at det er en som har fått laget en app til Homey på dette:

https://blogg.oss.no/oss-og-homey/

 https://homey.app/en-us/app/no.oss/Oss/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 29/02/2020 at 08:08, Moskus said:

Det er litt jobb å integrere en slik sak da det må skrives en plugin, script er sannsynligvis ikke tilstrekkelig...

 

Sett at en skal prøve å lage en enkel plugin for noe slik der API'en er tilgjengelig.

Hvor mye jobb er det? Sett at en ikke har gjort NOE slikt før. 

Er det noen bra guider for slikt?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, aarpi3 skrev:

Er det noen bra guider for slikt?  

 

@Moskus (hvem ellers...) har laget en guide/basiskode for hvordan man lager plugins: https://forums.homeseer.com/forum/developer-support/programming-plug-in-development/plug-in-development/90775-hspi_moskussample-an-easier-plugin-sample-vb-net

 

EDIT:

Ser det også er en tilsvarende for C#: https://github.com/Moskus/hspi_CsharpSample

Endret av ZoRaC
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, ZoRaC said:

 

 

Takk. Svaret er vel at det krever, ikke overaskende, en god del tid. Får holde meg til copy/past scripting tror jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2021 den 7.42, aarpi3 skrev:

Svaret er vel at det krever, ikke overaskende, en god del tid.

Ja, HomeSeer er litt mer tidkrevende å lage plugins til, for man må bl.a. faktisk lage UI-elementer, etc.

 

Jeg pleier å lage et kommandolinje-prosjekt først, og så lager jeg et nytt HS-prosjekt der jeg henter klassene fra kommandolinje-prosjektet inn etterpå. En frustrasjon om gangen. Men det er veldig hendig når det først kjører.

 

Den første plugin'en er verst, så blir det enklere. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å lage en "han port" plugin til HS4, da vill en kun trenge en usb til mbus slave adapter(finner linker til disse i WIP tråden) og hs4 for windows. Jeg har laget for Kaifa måleren og holder på å oppdatere biblio for Kamstrup og Aidon parsing. Satser på å ha den ute på shop'en ila måneden(pappaperm nærmer seg slutten så må få opp farten litt:P) 

 

Om en ikke har mulighet til å koble usb direkte inn i pc som kjører homeseer kan en extende usb port over ethernet(skal lage guide på dette, men i praksis trenger en raspberry pi eller egen usb over ethernet extender, men disse er dyrere enn det smaker spør du meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/03/2021 at 09:20, Moskus said:

Ja, HomeSeer er litt mer tidkrevende å lage plugins til, for man må bl.a. faktisk lage UI-elementer, etc.

 

Jobber du mot live systemet eller har du en ekstra installasjon å utvikle på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/03/2021 at 09:59, Salvesen said:

Holder på å lage en "han port" plugin til HS4, da vill en kun trenge en usb til mbus slave adapter(finner linker til disse i WIP tråden) og hs4 for windows. Jeg har laget for Kaifa måleren og holder på å oppdatere biblio for Kamstrup og Aidon parsing. Satser på å ha den ute på shop'en ila måneden(pappaperm nærmer seg slutten så må få opp farten litt:P) 

 

Om en ikke har mulighet til å koble usb direkte inn i pc som kjører homeseer kan en extende usb port over ethernet(skal lage guide på dette, men i praksis trenger en raspberry pi eller egen usb over ethernet extender, men disse er dyrere enn det smaker spør du meg.)

 

Men da må en kable helt fra mbus adapteren til HS4 pcen? Eventuelt via en RasPi.

Finnes det ikke en mbus gateway ala en slik modbus gateway det ser ut som @moskus bruker i modubs guiden?

Eller lage en gateway av RasPi'en og få dataen tråløst - synd evnene ikke strekker helt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, aarpi3 skrev:

 

Men da må en kable helt fra mbus adapteren til HS4 pcen? Eventuelt via en RasPi.

Finnes det ikke en mbus gateway ala en slik modbus gateway det ser ut som @moskus bruker i modubs guiden?

Eller lage en gateway av RasPi'en og få dataen tråløst - synd evnene ikke strekker helt til.

Man kan koble mbus til usb direkte I rpi og installere usbip på rpi og homeseer pc. Så må rpi og homeseer pc inn i samme nettverk, om en går for Wi-Fi eller kablet er forsåvidt det samme så lenge det er stabilt:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, aarpi3 skrev:

Jobber du mot live systemet eller har du en ekstra installasjon å utvikle på?

Har en HS3-instans på utviklingsmaskinen, ja. Jobber ikke direkte på live system, det er for verdifullt nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.