Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro - > Homey


Anbefalte innlegg

Etter 3 år med Fibaro og snart ikke mer hår igjen på hodet, starter jeg prosessen med å skifte til Homey. Jeg kan skrive side opp og ned om h orfor jeg dropper Fibaro, men kort sagt er det for mye problemer, og da spesielt etter en oppdatering i fjor høst. 

 

Men nå i overgangen stusser jeg på en ting. Homey skal være den som får alle huber og smart dingser til å snakke sammen, men hvorfor kunne den ikke da snakket sammen med Fibaro? At den kunne trigget endringer på devices i Fibaro, I stedet for at alt må parres opp for at det skal virke? Feks Google Home klarer jo å koble til Fibaro og trigger styring av Fibaro enheter, da burde vel Homey også klare det? 

 

Har testet en del i dag, og har støtt på flere ting jeg ikke klarer å løse. Feks

 

* Verisure integrasjonen får jeg ikke til å fungere. Den lagrer user/pass og kode (antar det er pin- koden min i alarmsystemet?), men den finner ingen moduler. Søker jeg opp status (aktivert/ikke aktivert) får jeg opp noe som bare heter null/null. Noen som vet hvordan dette skal parres opp for å fungere? 

 

* Jeg har HEOS lydsystem i hele huset. Er det ingen måte å aktivere avspilling av en radiokanal? Har brukt Tunein tidligere, men det ser ikke ut som det er støttet.

 

* Bruker chromecast og apper på Android for å styre TV. Er det ikke mulig å aktivere streaming av en TV kanal på chromecast? Feks, slå på TV (ok), sette på riktig inngang (ok), justere volum (ok), caste NRK1 (finner ingen måte)?

 

* Jeg har en Samsung 65 tommers TV ca 2 år gammel som er vrien å få styrt. Jeg får slått den av via IP, men ikke på. Støtter sikkert ikke WoL. Har satt opp std IR fjernkontroll men den reagerer også ustabilt på den. Har satt opp repetisjon av "på" signalet og etter mye greier ser det ut til å funke i 8 av 10 tilfeller. Hadde vært greit med 10 av 10. Lurer på å anskaffe en Harmony HUB eller tilsvarende, de pleier å være stabile. Evt noen som har andre tips? Fins det noe rimeligere enn harmony som funker på samme måten og sammen med Homey, med en liten WiFi dings med IR sendere som kan plasseres strategisk? Mistenker også at Homey etterhvert også må plasseres et sted som ikke er forenlig med at den skal "se TV'n". 

 

Setter pris på tips og råd i prosessen jeg skal i gang med... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anders Hauge skrev:

Men nå i overgangen stusser jeg på en ting. Homey skal være den som får alle huber og smart dingser til å snakke sammen, men hvorfor kunne den ikke da snakket sammen med Fibaro?

Spørsmålet er snarere hvorfor skal du snakke med Fibaro HC istedenfor å legge til dem til Homey? Da slipper du jo å gå over bekken etter vann. Jeg trodde poenget var å unngå Fibaro HC, ikke fortsette avhengigheten av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og komplisert. Jeg har lest litt "både og" om Homey, og da spesielt trekkes det frem en del negativt om zwave støtten. Så for meg er behovet 3 delt. 

 

1) Jeg kunne tenkt med å testet ut flows og logikk, FØR jeg tar jobben med å åpne opp 50 veggbokser for å parre om hele huset.

 

2) Jeg har en garasje som er utenfor zwave rekkevidde. Da kunne jeg beholdt HCL boksen der, kun hatt devices, og trigget all logikk fra Homey via integrasjon. 

 

3) Det som gjør meg mest misfornøyd med Fibaro er rot med logikken, og elendig støtte for andre enheter enn zwave. Homey sies å skulle være "sånn passe" med zwave, og at man må gjøre en masse manuelt arbeid både for å adde, men også bruke tid på å tweake nettverket. Det har Fibaro ikke rotet med. Der funker NWI helt fint. Så det kunne være aktuelt å resette hele Fibaro løsningen, adde alle dingsene dit uten noe logikk, og så kjøre all logikk i Homey. 

 

Men disse tingene går da ikke siden Homey ikke integrerer med Fibaro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greit fornøyd med homey med at den er enkel å bruke å sette opp.

Har hatt problem med at xiaomi temp sensorer detter ut endel. Har skjedd ca 7 ganger på ett år, har ca 10 temp sensorer. Har også nådd ett annet problem som homey har.

Max 20 zigbee

Litt problemer med å styre ikea pærer en sjelden gang også.

 

Gler mej til Homeseer 4 kommer men gler meg enda mere til homeyen min dør så jeg har en grunn til å få prøve ett nytt system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.