Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ikea trådfri adapter


Anbefalte innlegg

En venn spurte meg nettopp om en løsning for å styre VVB på hytta. Og han har kikket på Trådfri Gateway og Trådfri Adapter. Ble litt svar skyldig. Noen som kjenner Trådfri Adapter? Tenker på om den har toveis kommunikasjon og energimåling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har bruker denne til veldig lette laster hjemme. Som Zigbee-enhet har den to-veis kommunikasjon, dog har den ikke energimåling. I tillegg ville jeg sjekket opp veldig grundig før man bruker den på store laster som VVB, mulig det går helt fint - men ville tatt en runde å se om noen andre gjør det samme med hell og hva spesifikasjonene sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en litt vond smak i munnen ved tanken på å bruke en wallplug til noe sånt.  Dessuten så skal vel alle VVBer være fast tilkoblet nå for tiden, tror jeg...  (Er på litt sviktende grunn på akkurat den der)   Men han har allerede en Sensibo Sky, og har snakket om kameraovervåking.  Så tror jeg skal pense oppmerksomheten hans over mot Homey eller HomeSeer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Dessuten så skal vel alle VVBer være fast tilkoblet nå for tiden, tror jeg...

Iallfall over en viss størrelse. De minste er det (enda) ikke et krav om fast tilknytning hvis jeg husker riktig, men det er nok mer et spørsmål om tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, petersv skrev:

ja, og så?

Det var hele poenget. Små varmtvannsberedere kan foreløpig kobles til med stikkontakt fordi de har mindre effekt.

 

EDIT: Det er visst en sannhet med modifikasjoner nå for tiden. Det er ikke så mange VVB i salg lenger med lavere effekter. Det var det før, men det er visst gammel lære. De "store, kjente" leverandørene leverer stort sett 2 kW og oppover sier en VVS-konsulent.

 

 

1 time siden, petersv skrev:

nå kverulerer du bare igjen

"Lille speil på veggen der". ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen er på 1500W, dvs. fra 1500W og oppover.

 

EDIT: Finnes det i det hele tatt varmvannsberedere under 1500 W nå? Det var ikke enkelt å finne, i så fall. Det betyr imidlertid at hvis du skal ha ny VVB, eller har fått en montert etter 2014, betyr det at den sannsynligvis skal være koblet til med fast tilkobling.

 

EDIT2: Folk vil gjerne ha varmtvann fort nå om dagen, hva nå det kan komme av. ;)

Dermed leverer "pålitelige" leverandører stort sett VVB med elementer på 2 kW eller mer.

 

@petersv har et poeng.

Men sannsynligvis skal man ha fast tilkobling nå uansett. Og det vil i alle tilfeller være anbefalt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.