Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee2mqtt stabilitet


Anbefalte innlegg

Noen med erfaring med zigbee2mqtt her? Andre enn meg som opplever at enheter faller ut at zigbee nettet? Ser på andre forum at andre også rapporterer ustabile nett med z2m. Vurderer derfor å gå til conbee. Synd fordi jeg synes z2m har veldig god støtte for mange forskjellige enheter. Men conbee støtter uansett det som jeg har pr nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt zigbee2mqtt i ca 6mnd og det har fungert helt topp her! 

Bruker en miks av IKEA pærer, uttak og knapper, samt Xiaomi knapper og temperatur sensor. 

Rekkevidden er ikke helt på topp, men bruker en USB forlenger og har hengt den litt høyt så det hjelper. Dongelen her i huset står i den ene enden av huset, men pga. av at jeg har endel pærer så fungerer de som repeatere. 

I dag så har jeg 10 pærer, 1 uttak, 2 temperatur sensor, 4 forskjellige knapper tilkoblet uten problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann,

 

Kjører Z2M nå over hele huset (4 etasjer) og har kvittet meg med Philips Hue og alt av ZWave. Fungerer glimrende! Hadde noen hickups i starten, men det var relatert til konflikt mellom kanalen til Hue og Z2M som begge benytter CH11 som default. Benytter CC1352-P2 som controller moddet til ekstern antenne og benytter CC2350+CC2590 som rene routere. Har en flott mesh og god dekning på alt. 

Eneste jeg ser som er kravstor på godt signal er Xiaomi temperatursensorer. I tillegg så er disse slik at de linkes bare 'en' gang og holder den linken. De hopper ikke over på nærmeste enhet hvis du flytter de rundt i huset. Tok en stund før jeg kom over den informasjonen. Etter en re-pair fra endelig plassering går også de så det griner.

 

Er veldig fornøyd med Z2M nettet og det er langt mer stabil og mindre latency enn hva jeg hadde med ZWave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TheStigh skrev:

De hopper ikke over på nærmeste enhet hvis du flytter de rundt i huset


Mine Aqara gjør det og det er nettopp en annen her som har postet et innlegg som viser at de gjør det. Men det virker som om det skal mye til før de skifter node.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

En oppdatering etter en runddans med conbee og homey, så er jeg tilbake til zigbee2mqtt, og der blir jeg. Nå er jeg storfornøyd, og både conbeen og homeyen er solgt. Gikk til innkjøp av en slaesh usb dings, og den fungerer strålende. Nå er zigbee nettet stabilt. Oppdaget Controllerx som jeg synes er veldig nyttig til home assistent for å styre lyset på en smooth måte. Er også blitt en aktiv bidragsyter til zigbee2mqtt prosjektet med å programmere inn støtte for ny enheter, så si gjerne ifra hvis det er noen særnorske enheter som dere trenger hjelp med, så kanskje jeg kan hjelpe. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidesprang: Har IKEA GW i HS4 i dag men med litt vekslende stabilitet og funksjonalitet (mangler f.eks. mulighet for IKEA fjernkontroller direkte i HS, det gikk med Conbee/deCONZ/Jowihue men lite stabilt). Om jeg lager meg en Zigbee2MQTT på en RPi3B+ evt en virtuell Ubuntumaskin, vil jeg da kunne velge hvilke enheter som kobler seg til hvor? Regner jo egentlig med det men greit å få det bekreftet av dere som har det i drift.

 

Edit: Joda, det funker greit det så da har jeg 2 Zigbee system oppegående og kan flytte utstyr dit jeg vil/der det funker best.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikea sin gateway og droppet hele den til fordel for cobee II (med zigbee2mqtt). Dette var for ikea gateway ikke støtter fjernkontroller.  Etter mye plunder og debugging har jeg fått zigbee nettet opp og jeg syntes det fungerer bra. Typ ingen feil, og enheter lar seg enkelt integrere. Jeg har 13 ikea pære, 1 hue pære, 3 ikea brytere og 1 zigbee bryter. Blir snart utvidet når verisure ryker ut. 
 

edit: fikk ikke med meg editen din Svein om at du kom i mål. 

Endret av Kim123
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (2 timer siden):

Dette var for ikea gateway ikke støtter fjernkontroller.

Ja, det der er litt trasig. Jeg liker IKEA fjernkontroller og de koster ikke stort.

 

Jeg startet med Conbee/deCONZ/Jowihue og hadde litt varierende stabilitet og gikk over til IKEA Gateway men det var på ingen måte bedre og mistet fjernkontrollene.

 

For å leke litt satte jeg opp en RPi3B+ med Raspbee II og Zigbee2MQTT. Sliter med stabiliteten, funker helt supert i timevis og kanskje et døgn men så sovner sakene. Sliter ofte med å få Zigbee2MQTT til å starte. Restart av RPi er ikke noen fasit men etter en del forsøk kommer den... Nå er jo ikke Raspbee II 100% støttet for tiden så jeg regner med det vil ordne seg når der dukker opp et par Zigbee USB coordinator v4 CC2652P fra Ukraina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over fra deConz med ConBee til Zigbee2MQTT med ConBee II helga som var, og frem til nå har det vært dønn stabilt, men jeg ha ikke kjørt det lenge nok til egentlig å si noe om det.

Per nå er jeg ihvertfal sabla fornøyd.

Kan legge til at jeg med DeConz har hatt noen enheter som har falt av iblandt, spesielt xiaomi aquera temp-sensorer. Det var egentlig det som var hoved-motivasjonen til å forlate deConz.

 

Mitt setup ble gjort på egen Pi, ikke som en addon i home-assistant, slik: https://flemmingss.com/how-to-set-up-zigbee2mqtt-on-a-raspberry-pi-and-integrate-it-with-home-assistant/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.