Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilken veggboks?


Anbefalte innlegg

Jeg skal rive en hel etasje og fore ut med 48x48. I den forbindelse skal jeg tenke fremmover å legge bokser for svakstrøm der det kan bli aktuelt å ha sensorer og lignende.

 

Jeg har tenkt at noen bokser i hjørner der det er natulig å ha PIR, samt i nærheten av vinduer der det kanskje kan komme automatiserte rullegardiner.

 

Tenker å trekke rørene til ett eget svakstrømskap.

 

Er det standard ELKO-boks som gjelder eller finnes det noe annet som er mer praktisk? 16mm eller 20mm rør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg har tenkt at noen bokser i hjørner der det er natulig å ha PIR

Ikke sett PIR i hjørner, trekk dem litt ut. Iallfall hvis du skal felle dem inn i veggen.

 

15 minutter siden, xibriz skrev:

Er det standard ELKO-boks som gjelder eller finnes det noe annet som er mer praktisk?

Du kan fint bruke spot-kasser til dette, så har du plass til noe kabel på innsiden også. Det la elektrikeren opp for meg. :) 

 

15 minutter siden, xibriz skrev:

16mm eller 20mm rør?

Ja...

 

EDIT: Det er vel aldri noen som har angret på å å ha for store trekkerør. ;)

Jeg la (dvs. "fikk lagt") CAT6 til PIR-bokser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Moskus skrev:

Ikke sett PIR i hjørner, trekk dem litt ut. Iallfall hvis du skal felle dem inn i veggen.

 

Snakker vi ca. en halv meter?

 

17 minutter siden, Moskus skrev:

Du kan fint bruke spot-kasser til dette, så har du plass til noe kabel på innsiden også. Det la elektrikeren opp for meg. :) 

 

Det var noe å tenke på.. men er det enkelt å feste trekkrør til disse?

 

Jeg elsker å bruke ethernet til alt mulig så det blir lagt opp over alt selvfølgelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, xibriz skrev:

Snakker vi ca. en halv meter?

Ja, det burde være OK, men det er litt avhengig av plassering i rommet. 

 

21 minutter siden, xibriz skrev:

Det var noe å tenke på.. men er det enkelt å feste trekkrør til disse?

Det gjøres jo i mange, mange tusen hjem med spotter, så det burde jo være mulig.

 

21 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg elsker å bruke ethernet til alt mulig så det blir lagt opp over alt selvfølgelig :) 

Jepp, veldig hendig kabel!

 

 

8 minutter siden, stigvi skrev:

Jeg tenker med gru hvordan det skulle blitt med ledning til alle.

Derfor trekker man alt ned til et teknisk skap hvor man kan ordne alt enkelt og greit. :) 

Enig med @xibriz. Hvis man kan unngå batterier så gjør man det. 

 

16 minutter siden, stigvi skrev:

Dette er vel lite gunstig i en vegg eller i tak, men greit nok.

Neida, det fungerer utmerket.

Alle våre nye Multisensor6 ble montert innfelt i vegg og det fungerer supert, både for temperatur, Lux og RH. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, xibriz skrev:

Nå er jo PIR-sensorer ett dårlig eksempel... hva med elektriske rullegardiner som du må lade 2-3 ganger i året?

Ja, ang. det: Hvis du likevel skal rive vegger: Legg trekkerør frem til alle vinduer.

... men det regner jeg med du har tenkt på allerede. ;)

 

Jeg er vant til Rollertrol, har brukt dem i mange år. Fungerer stort sett helt glimrende. Fikk en Fyrtur til jul og monterte den på kjøkkenet, er spent på hvor lenge den holder. Ganske irriterende også; for det er lagt ut strøm i karmen. Må se om jeg får til noe... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Ja, ang. det: Hvis du likevel skal rive vegger: Legg trekkerør frem til alle vinduer.

... men det regner jeg med du har tenkt på allerede. ;)

 

Ja, det står i førstepost ;)

 

1 minutt siden, Moskus skrev:

Jeg er vant til Rollertrol, har brukt dem i mange år. Fungerer stort sett helt glimrende. Fikk en Fyrtur til jul og monterte den på kjøkkenet, er spent på hvor lenge den holder. Ganske irriterende også; for det er lagt ut strøm i karmen. Må se om jeg får til noe... ;) 

 

4-6 måneder ifølge IKEA med opp/ned en gang om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, xibriz skrev:

Ja, det står i førstepost ;)

....

 

1 minutt siden, xibriz skrev:

4-6 måneder ifølge IKEA med opp/ned en gang om dagen.

Ja, det får vi nå iallfall testet. Går faktisk kun opp og ned en gang om dagen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullegardiner er noe annet, ja. Jeg kunne godt tenkt meg trekkerør til vinduskarmene. Er forsåvidt enig i at ledning er kjekt å ha og batteri er uønsket. Men så var det det der med full fleksibilitet av plasseringen på sensorer. Jeg flyttet nettopp en pir sensor 10cm for den fikk med seg for mye gjennom en døråpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nødvendig planlegging og testing på forhånd og mangel på fleksibilitet etterpå er en ulempe med trådbaserte systemer.

 

Samtidig er jeg glad jeg gjorde det da jeg hadde muligheten, og anbefaler det til alle som skal ta ned vegger. Jeg hadde garantert gjort det samme igjen. De innfelte sensorene gjør mindre av seg, blir en aktiv del av nettverket og kan rapportere ofte nok uten at det går ut over batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.