Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Batteri vs. kablete sensorer


Anbefalte innlegg

4 timer siden, xibriz skrev:

Jeg har tenkt at noen bokser i hjørner der det er natulig å ha PIR

Når slike holder et par år på batteri og gir full fleksibilitet på plassering, hvorfor styre med fast opplegg? Jeg bare lurer.

Aqara sin er så liten at den kan stå oppå listen til et vindu eller dør. Men minibatteriet til akkurat den modellen varer vel mer 1 enn 2-3 år.....

 

 

 

Admin note: Merk at denne diskusjonen ble splittet ut herfra: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stigvi skrev:

Når slike holder et par år på batteri og gir full fleksibilitet på plassering, hvorfor styre med fast opplegg? Jeg bare lurer.

Aqara sin er så liten at den kan stå oppå listen til et vindu eller dør. Men minibatteriet til akkurat den modellen varer vel mer 1 enn 2-3 år.....

 

Mulig jeg er spesiell.. men å skite batteri annenhvert år blir for ofte for meg... hvertfall hvis man ser for seg 50+ enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stigvi skrev:

Dette er vel lite gunstig i en vegg eller i tak, men greit nok.

 

Jeg sier ikke at jeg skal ha alt inne i veggen, men jeg vil ha kabel tilgjengelig rett i nærheten av der utstyret skal stå.

 

Du snakker med fyren som har gravd 7 temperatursensorer ned i bakken.. jeg er over gjenomsnittet interresert i duppedingser :)

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stigvi skrev:

En rask opptelling ga meg 47 batteridrevne sensorer hos meg. Jeg tenker med gru hvordan det skulle blitt med ledning til alle.

 

Jeg tenker med gru når du skal begynne å skifte batteri med ugjenve mellomrom på det der ;) Eller skal du kjøre periodiske batteriutskiftninger slik som bedrifter gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg kikker på mine batterier så rapporterer PIR sensorer fortsatt 99-100% etter et år. Stort sett har ingen sunket mer enn 5% på et år, bortsett fra den som havnet på -20 grader i fryseren. Den gikk umiddelbart ned til 48% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo PIR-sensorer ett dårlig eksempel... hva med elektriske rullegardiner som du må lade 2-3 ganger i året?

Plutselig ønsker jeg en alexa/google home etc en eller annen plass. 

Plutselig så hadde det vært kult med LED-striper i vinduskarmen.. man vet aldri :) Det er mye man kan drive på 5-12v.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

blir en aktiv del av nettverket

Denne tok jeg ikke. Batteridrevne sensorer er selvfølgelig en aktiv del av nettet. Noe annet gir ikke mening.

 

1 time siden, Moskus skrev:

ofte nok uten at det går ut over batteriet

Philips Hue sin bevegelsesensor har også temperatursensor og denne sender temperatur med 5-10 minutts mellomrom i 2-3 år før den trenger nytt batteri. Med tanke på alt annnet som krever vedlikehold er batteriskift på en slik sensor null stress. Hvertfall med tanke på at den har magnet på baksiden og det var bare "å slippe" den på garasjeporten sitt takfeste. En skal bytte bra mange batterier før en tar igjen jobben med å montere boks, rør og ledninger ?
image.png.e205ae0143fd7b5ee538908d3d3c3f42.png
 

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stigvi skrev:

Denne tok jeg ikke. Batteridrevne sensorer er selvfølgelig en aktiv del av nettet. Noe annet gir ikke mening.

De kan ikke videresende beskjeder, de er "passive" i så måte.

 

5 minutter siden, stigvi skrev:

Philips Hue sin bevegelsesensor har også temperatursensor og denne sender temperatur med 5-10 minutts mellomrom i 2-3 år før den trenger nytt batteri. Med tanke på alt annnet som krever vedlikehold er batteriskift på en slik sensor null stress.

Så lenge du er fornøyd med det, så er det fint for deg. :) 

Men andre kan ønske seg fast strøm likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, petersv skrev:

Det er nok rimeligere med batteri enn fast tilkobling i mange tilfeller, og enklere å ettermontere. :)

Når man først har en vegg nede, er det ganske tåpelig å ikke legge opp trekkerør. :) 

Rimeligere kan vel faktisk diskuteres. Noen meter trekkerør koster ikke mange kronene, ei heller boks til montasje bak.

 

Det er klart; hvis man tar ned en vegg for å legge opp ledninger så er det en annen sak, men selvfølgelig også en annen prisklasser.

 

Vi har masse sensorer på batterier.

Men jeg foretrekker at de har fast strøm. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, petersv skrev:

Tenkte på strømforbruk.

Jeg er ikke bekymret for det. AeoTec Multisensor 6 trekker ekstremt lite. Er det ca. 35 mW?

 

Men ja. Det er ikke bra at produkter kaster bort strøm for å spare penger på produksjonen. Men miljømessig vil det fremdeles være bedre å ha koble dem til fast strøm, selv om du har noen som bruker 100 mW, enn at de faktisk skulle bruke batterier.

 

Og selv om alt skulle bruke 100 mW skal man faktisk ha VELDIG mange før det slår ut på totalforbruket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Moskus said:

Jeg er ikke bekymret for det. AeoTec Multisensor 6 trekker ekstremt lite. Er det ca. 35 mW?

 

Men ja. Det er ikke bra at produkter kaster bort strøm for å spare penger på produksjonen. Men miljømessig vil det fremdeles være bedre å ha koble dem til fast strøm, selv om du har noen som bruker 100 mW, enn at de faktisk skulle bruke batterier.

 

Og selv om alt skulle bruke 100 mW skal man faktisk ha VELDIG mange før det slår ut på totalforbruket ditt.

50 enheter i ett år: 0.100W*50*24h*360=43200Wh. Som sagt,  det er mer enn man tror. Heldigvis får man igjen det meste som varme på de mnd. der utetemp er under innetemp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, petersv skrev:

50 enheter i ett år: 0.100W*50*24h*360=43200Wh. Som sagt,  det er mer enn man tror.

Mye...?

Hvis vi antar at det koster 1 kr/kWh totalt sett inkludert strøm og nettleie, så koster det 43,2 kr. Det er forsvinnende lite sammenlignet med totalen.

 

Det koster mindre enn 1 kr å drive 1 sensor i et helt år. Det tror jeg de fleste klarer å stå i. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk*

 

Ja, det er sant. Fordi du sa "det er mer enn man tror". Språkbruken er da slik at det skal tolkes som "mye".

Hva var ellers poenget ditt? Hvis noe er "mer enn man tror", tolker man ikke at det er "mye" sammenlignet med det man trodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Guahtdim skrev:

Hvor lenge holder disse batteriene?

Årevis på mine zigbee enheter

 

Dette fant jeg på wikipedia .....

individual devices must have a battery life of at least two years to pass ZigBee certification.

 

Og bare for å nevne det: Ikke alle zigbee enheter har batteri engang. Noen zigbee brytere klarer seg med bevegelsesenergien de drar nytte av når noen trykker inn en knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At batteriet holder i 2 år eller 10 år er egentlig ikke noe argument for å ikke kable.

 

Hvis du setter en sensor rett ved der du har planlagt en veggboks for svakstrøm så er det jo galskap å ikke benytte seg av den, selv om sensoren kan gå på batteri.

 

 

Det handler i bunn å grunn om man har planlagt for kabling eller ikke, ikke om batteri er bedre enn kabling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, stigvi skrev:

Dette fant jeg på wikipedia .....
individual devices must have a battery life of at least two years to pass ZigBee certification.

Og det er et godt utsagn. Men det er bare et utsagn. Dette er kilden (fra 2006): https://web.archive.org/web/20061213103105/http://www.microcontroller.com/news/atmel_microcontrollers_avr.asp

Om dette faktisk er et sertifiseringskriterium nå vet vi altså ikke. (Og det er vel ikke engang påkrevd med sertifisering?).

 

 

5 minutter siden, xibriz skrev:

Det handler i bunn å grunn om man har planlagt for kabling eller ikke, ikke om batteri er bedre enn kabling.

Bingo.

 

Batteri-enheter har fordelen at de er lettere å ettermontere og at man står friere til plassering. Fast strøm har fordelen at de har fast strøm ;) , kan sende data oftere og blir en aktiv del av mesh-nettverket.

 

Hadde KNX vært enklere for oss vanlige, dødelig og mer fornuftig priset, så hadde jeg faktisk vurdert å gå for det i nybygget. Men det er det ikke, så det ble en utvidelse med Z-wave istedenfor.

 

 

Har man mulighet, så bruk kabler. Hvis ikke, bruk batteri-enheter.

Begge deler fungerer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.