Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre garageport åpner


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Svigerfar har en Garageport åpner han vil koble til homey. Litt usikkert hva slags type dette er. Men slik han betjener den idag, er en fjernkontroll som følger med, og med en bryter på veggen. Dette er en enkeltbryter med en ledning inn og en ut. Den tar porten ned, opp og stopper den ved ett trykk.

 

Er det noe måte å styre denne på ett rele feks? Noen som har gjort tilsvarende som vil hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aeotec Garage Door Controller er et "plug and play" alternativ.

 

Monter den opp, aktiviser sensoren som forteller om porten er oppe/nede eller i bevegelse - kobles parallelt med eksisterende knapp for døråpner og plugges i en 230V stikk.

 

Et meget godt alternativ og da slipper du å lage en løsning med kabler, brytere og egen power som du trenger til smart implant.

 

Jeg har selv en slik som også trigger en LED stripe over garasjedøren.

Hvitt lys når porten er lukket og det er innenfor 30 min før solnedgang og 30 min etter soloppgang

Rødt lys når porten er i bevegelse opp eller ned samt grønt lys når porten står i åpen posisjon.

 

/Helge 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, nightking said:

Er koblingsskjema du har koblet opp i første tråd riktig?

 

Ja. Den har fungert helt fint siden jeg satt det opp. I tillegg har jeg satt inn en Fibaro Door/Window-sensor for å se om porten er lukket. (Closed = Lukket. Open = Helt eller delvis åpen. Jeg ser ikke om den f.eks. er delvis åpen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å sette opp noe slikt på garasjen. Men jeg lurte på om det var mulig å sette opp en NFC reader el.l man bare kan holde mobilen inntil, som kan trigge åpning av porten?

 

Noen som kjenner til noe slikt?

 

 

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å sette opp noe slikt på garasjen. Men jeg lurte på om det var mulig å sette opp en NFC reader el.l man bare kan holde mobilen inntil, som kan trigge åpning av porten?
 
Noen som kjenner til noe slikt?
 
 
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
 
 
 

Kan dette være et alternativ ?


https://en.robbshop.nl/z-wave-keypad-with-10-rfid-keys#

/Helge


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, TMB skrev:

Nexa (Everspring) AN-179

Samme her, i tillegg er det greit å ha tilbakemelding på portstilling, f.eks. minst en magnetbryter når porten er stengt.

 

Satte i går opp en portmotor styrt av Nexa AN-179 og et par magnetbrytere til luftelukene i drivhuset:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Kan dette være et alternativ ?


https://en.robbshop.nl/z-wave-keypad-with-10-rfid-keys#

/Helge


Sent from my iPhone using Tapatalk
En RFID leser kan vel ikke reagere på NFC, el er det andre signaler i en mobil som kan brukes? Det går litt i ball for meg med alle disse lignende grensesnittene... [emoji849]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mosemann skrev:

En RFID leser kan vel ikke reagere på NFC, el er det andre signaler i en mobil som kan brukes? Det går litt i ball for meg med alle disse lignende grensesnittene... emoji849.png

Nei, det er riktig. Men det finnes få NFC-moduler til hjemmeautomasjonsmarkedet, tåpelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

@nightking muligheter for å fortelle litt om hvordan du gjorde det med smart implant? Høres ut som mitt oppsett, og er litt nysgjerrig på hvordan du koblet det og evt hvilke parametre du satte. Hos meg også er det fjernkontroll og en impulsbryter på veggen som starter og stopper motoren for hvert trykk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tjwesterby skrev:

@nightking muligheter for å fortelle litt om hvordan du gjorde det med smart implant? Høres ut som mitt oppsett, og er litt nysgjerrig på hvordan du koblet det og evt hvilke parametre du satte. Hos meg også er det fjernkontroll og en impulsbryter på veggen som starter og stopper motoren for hvert trykk.

Det står i manualen. :)

 

image.png

Jeg har satt parameter 156 til 3 (dvs 0.3 sekunder), den treffer bedre da. :) 

Du trenger ikke gjøre noe med IN2/OUT2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slik har jeg koblet hos oss:

 

For porten gjelder dette

3 gir ut +24V (brukes til å drive Smart Implant)

1 er jord (-).

2 er impulsinngangen på garasjeporten.

Wagoen brukes til å laske sammen alt som skal til jord (-).

 

image.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 6.3.2020 den 7.46, Byelektrikeren skrev:

Aeotec Garage Door Controller er et "plug and play" alternativ.

 

Monter den opp, aktiviser sensoren som forteller om porten er oppe/nede eller i bevegelse - kobles parallelt med eksisterende knapp for døråpner og plugges i en 230V stikk.

 

Et meget godt alternativ og da slipper du å lage en løsning med kabler, brytere og egen power som du trenger til smart implant.

 

Jeg har selv en slik som også trigger en LED stripe over garasjedøren.

Hvitt lys når porten er lukket og det er innenfor 30 min før solnedgang og 30 min etter soloppgang

Rødt lys når porten er i bevegelse opp eller ned samt grønt lys når porten står i åpen posisjon.

 

/Helge 

Jeg har en Aeotec Garage Door Controller som er koblet opp mot Homey. Det virker kanskje 50% av tiden. Forferdelig irriterende. Har kalibrert, koblet til sensor osv en rekke ganger. Kan virke helt fint et par dager. Plutselig virker den ikke igjen. Hjelper som regel å starte Homey på nytt. Har du noen tips til hva som går galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ipaa75 skrev:

Jeg har en Aeotec Garage Door Controller som er koblet opp mot Homey. Det virker kanskje 50% av tiden. Forferdelig irriterende. Har kalibrert, koblet til sensor osv en rekke ganger. Kan virke helt fint et par dager. Plutselig virker den ikke igjen. Hjelper som regel å starte Homey på nytt. Har du noen tips til hva som går galt?

Hei Ipaa75, jeg har hatt samme utfordring med HomeSeer. Har anskaffet en ny Aeotec hvor jeg skal bytte ut den gamle, mulig garanti eller at samspillet ikke er grei.

Virker ikke dette blir det Smartimplant og magnetbrytere 🙂

 

/Helge

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Hei, 

jeg har nettopp fått montert en Hörmann rulleport og er på jakt etter litt automatisering av denne og kom over denne posten.  Jeg har Homey og lurer på om noen av dere benytter den til dette og med hvilke komponenter ?

 

Jeg har sett litt på iSmartGate sine produkter.  Den fungerer på WiFi, noe som kan være en bonus.  Den fungerer også dersom internettlinja er nede så lenge man er på samme WLAN/nettverk som iSmartGate LITE dingsen.  iSmarteGate er IFTTT kompatibel, så man kan benytte Homey til å styre garasjeport, men da er man avhengig av internettforbindelsen. 

 

Poenget er å kunne automatisere litt, og da er det Homey som vil bli brukt - derfor ser jeg også på løsninger med Z-Wave bl.a. og sanker erfaringer før jeg går igang...

 

Mvh

BOK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
32 minutes ago, Stian Rossland said:

Hei

 

Jeg vurderer å bytte ut min iSmartGate med Fibaro Smart Implant sensoren får å kunne styre den via Homey. Jeg ønsker også en magnetsensor for å se om garasjeporten er åpen. Har noen erfaring med å kombinere denne med denne ?

Heisann,

 

jeg koblet opp min Fibaro Smart Implant til Hörmann portåpneren og Homey styrer den fint, også bruker jeg en Fibaro "The button" til å åpne/lukke (knappen er innomhus og enkel tilgjengelig før man går ut døra).  Jeg har en såkalt rulleport, så å montere en sensor på den for å avgjøre om den er lukket eller ikke har så langt ikke gitt noen gode frukter.  Jeg har forsøkt med de flate sensorene fra Strips Guard.  Det fungerer litt, men pga porten min sin natur holder det ikke så lenge siden sensoren blir eksponert under porten, altså lett tilgjengelig for å bli sparket bort når porten er åpen.  Her skal det sies at jeg ikke har brukt mye tid på å tenke ut en finurlig løsning.  Men, har man en vanlig leddport burde den typen du linket til fungere.  Da kan du jo også sette på flere slik at du kan avgjøre om porten helt nede, delvis oppe/nede eller helt oppe.  På den gamle garasjen min hadde jeg tre sensorer for å avgjøre ca posisjon på porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOK skrev (12 minutter siden):

Heisann,

 

jeg koblet opp min Fibaro Smart Implant til Hörmann portåpneren og Homey styrer den fint, også bruker jeg en Fibaro "The button" til å åpne/lukke (knappen er innomhus og enkel tilgjengelig før man går ut døra).  Jeg har en såkalt rulleport, så å montere en sensor på den for å avgjøre om den er lukket eller ikke har så langt ikke gitt noen gode frukter.  Jeg har forsøkt med de flate sensorene fra Strips Guard.  Det fungerer litt, men pga porten min sin natur holder det ikke så lenge siden sensoren blir eksponert under porten, altså lett tilgjengelig for å bli sparket bort når porten er åpen.  Her skal det sies at jeg ikke har brukt mye tid på å tenke ut en finurlig løsning.  Men, har man en vanlig leddport burde den typen du linket til fungere.  Da kan du jo også sette på flere slik at du kan avgjøre om porten helt nede, delvis oppe/nede eller helt oppe.  På den gamle garasjen min hadde jeg tre sensorer for å avgjøre ca posisjon på porten.

 

Hei.

 

Takk for tilbakemelding. Er enig at det kunne vært greit å vite om porten er delvis åpen. i iSmartGate settet følger det med en sensor du monterer på garasjedøren som jeg regner med registrerer om den er i vertikal eller horisontal stilling. Dette funker fint med min gamle garasjedør (helt stykke, ingen ledd) men har ikke funnet noen slike sensorer til salgs enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.