Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaringer med Raspberry PI applikasjoner for kameraovervåkning?


Anbefalte innlegg

Hvilke erfaringer her dere med ulike applikasjon (Raspberry PI) for videoovervåkning?

 

Jeg benytter i dag Picrellcam på Raspberry PI. Denne synes jeg fungerer MEGET bra på bevegelsesdeteksjon. Denne fungerer slik deteksjonen er vektor-basert, den tar utgangspunkt i elementer i bildet som flytter seg for å identifisere en bevegelse eller ikke. Derfor er det få falske alarmer (vind i trær, snø som daler fra himmelen, skygger fra blomster etc). Brukergrensesnitt er også helt OK, og det er enkelt å rydde opp i videoer etterhvert som disse lagres. Ulempen er at den kun støtter interne Raspberry PI kameraer og ikke USB eller nettverkskameraer. 

 

Kerberos.io har jeg forsøkt litt. Ser ut til å ha nokså god og intelligent bevegelsesdeteksjon. Støtter USB og nettverkskameraer. Derimot er administrasjonen av tidligere opptak, statistikk og opprydding av videoer i brukergrensesnittet meget dårlig. Kun støtte for et kamera i brukergrensesnittet uten betaling.

 

MotionEYE har greit brukergrensesnitt for videoer, kan bruke USB og nettverkskameraer - men bevegelsesdeteksjonen er ubrukelig. Trigger kun på endringer i pixels i bildet og man får masse falske opptak (snø, vind, regn etc.). Fungerer nok greit innendørs.

 

Noen som kjenner til gode (Raspberry PI) apps som har:

 - god (og intelligent) bevegelsesdeteksjon

 - kan håndtere USB og nettverkskameraer

 - greit brukergrensesnitt for å se videoer i etterkant og slette de man ikke ønsker å ta vare på

 

 

Endret av Teknor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint det mtp. ressurser. MotionEYE krever rundt 10% av en eldre RPI 2. Picrellcam bare et par prosent på samme HW. Flytter alt over på en RPI 3 nå. Skal kjøre Domoticz, DuckDNS, Zigbee2mqtt og forhåpentligvis egnet monitoreringssoftware. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men med hvor mange kameraer da? Jeg har snart 20... ;) 

 

Men utenom det, så er det vel å bare kjøre på mer beefy hardware? Kan jo fint sette opp en virtuell Linux-server for det. Skulle gjerne hatt Picrellcam, men for nettverkskameraer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.