Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant - Namron Z-wave 4 kanaler bryter - Scene activated


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ser at det er noe andre tråder her som omhandler dette produktet, men her ønsker jeg konkret svar på denne bryteren i HA.

 

Jeg har lang fartstid i HA og har en rekke Z-wave produkter, men er fersk når det gjelder slike brytere. Og nå står jeg helt fast.

 

Gjelder denne: https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanaler-bryter-k8/4512714/Product.html?Event=searchlist

 

Jeg har lagt til noden i HA og den er merket Completet. I OZW-loggen finner jeg følgende når jeg trykker på en knapp på bryteren:

2020-03-09 08:33:10.191 Info, Node015, Received Central Scene set from node 15: scene id=1 in 7680 seconds. Sending event notification.
2020-03-09 08:33:10.191 Warning, Node015, No ValueID created for Scene 1

I HA har jeg satt opp følgende automasjon for å teste:

 

- id: '1583421622151'
  alias: Zwave bryter test
  description: ''
  trigger:
  - event_data:
      node_id: 15
      scene_data: 7680
      scene_id: 1
    event_type: zwave.scene_activated
    platform: event
  condition: []
  action:
  - data: {}
    entity_id: fan.kontor_vifte
    service: fan.turn_on

Men ingenting skjer. For meg så virker det som at zwave.scene_activated ikke mottar noe som helst data. Den trigger iallefall ikke automasjonen.

 

Har lest og prøvd mange varianter nevnt her: https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/device-specific/

 

Kan ikke forstå annet enn at det er noe jeg misforstår eller overser og er noe frustrert :)

 

Håper det er noen her som har samme bryter, har løst tilsvarende utfordring eller som bare er veldig flink som kan hjelpe meg med å få det til å fungere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med det når man skriver en innlegg for å få hjelp så gjør man et nytt forsøk etterpå :)

 

Fikk det til å fungere nå. Løsningen var (som jeg trodde, men ikke fikk til) å modifisere zwcfg_xxxxx.xml-fila.

 

Jeg byttet ut eksisterende del av COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE med følgende:

 

		  	<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="4" innif="true" scenecount="8">
  				<Instance index="1" />
  				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
  				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="1" label="Scene 1 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="2" label="Scene 1 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="3" label="Scene 2 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="4" label="Scene 2 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="5" label="Scene 3 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="6" label="Scene 3 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="7" label="Scene 4 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="8" label="Scene 4 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  	</CommandClass>

Det som er vesentlig å få med seg er at Homa Assistant må være stoppet når man gjør endringen. Hvis ikke, vil fila bli overskrevet med opprinnelig kode som gjør at ingen endringer skjer.

 

Etter oppstart kommer det inn følgende data mot event zwave.scene_activated når jeg trykker på knappene på bryteren:

{
    "event_type": "zwave.scene_activated",
    "data": {
        "entity_id": "zwave.namron_bryter_stue",
        "node_id": 15,
        "scene_id": 1,
        "scene_data": 7680
    },

 

Håper dette kan være til hjelp for andre med samme bryter :)

Endret av Mathias
  • Like 1
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hyggelig at det var til hjelp :)

 

22 hours ago, Preference said:

Funka perfekt for 2-kanalers versjonen også, bare fjernet de 4 siste scenene. Rart at den ikke kan assosieres direkte til en annen Z-wave enhet.. er det ikke full støtte for denne enheten i HA-Z-wave enda?

Kult! For å være helt ærlig så forstår jeg meg ikke helt på HA-Z-wave og OZW produktstøtte. Men tipper at det har noe med at de legger til støtte på opprinnelig produsent sitt produkt og når et nytt merke dukker opp så identifiserer firmware seg som et unikt merke selv om hardware er identisk som en eksisterende produkt. Men jeg vet egentlig ikke.. :)

 

COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE brukt på denne fra Namron er hentet fra configen til HeatIt sin bryter som ser nærmest identisk ut. Kun copy/paste, egentlig. Måtte teste en del configer før jeg fant den som fungerte, da... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mathias skrev:

Hyggelig at det var til hjelp :)

 

Kult! For å være helt ærlig så forstår jeg meg ikke helt på HA-Z-wave og OZW produktstøtte. Men tipper at det har noe med at de legger til støtte på opprinnelig produsent sitt produkt og når et nytt merke dukker opp så identifiserer firmware seg som et unikt merke selv om hardware er identisk som en eksisterende produkt. Men jeg vet egentlig ikke.. :)

 

COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE brukt på denne fra Namron er hentet fra configen til HeatIt sin bryter som ser nærmest identisk ut. Kun copy/paste, egentlig. Måtte teste en del configer før jeg fant den som fungerte, da... :) 

 

Bra jobba, og takk for det :) Veldig greit med mulighet til å automatisere på scene ID, for da kan jeg bestemme alle funksjoner selv. Assosiasjon er meget praktisk for de gangene Home Assistant av en eller annen grunn ikke kjører, for nå får jeg ikke slått på lyset på badet om HA er nede. Det er jo faktisk litt krise 😛 Må kanskje se på andre løsninger for bryter her da, eller sjekke om assosiasjoner fungerer med nye Beta-Zwave opplegget til HA, men vet ikke om det i det hele tatt vil være noen større sannsynlighet for at det fungerer der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Preference said:

for nå får jeg ikke slått på lyset på badet om HA er nede. Det er jo faktisk litt krise 😛

Ja, det er akkurat slike tilfeller som kan begrense smarthushandlingsfriheten her i huset. Hvis kona ikke får slått på lyset på badet så blir det fort mindre velvilje å spore 😅

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

@MathiasJeg har nettopp fått to av den bryteren, men her kom den første jeg la til opp som ukjent enhet i Hass:

 

Unknown: id=0438 Unknown: type=0300, id=a305

 

Kan du, eller noen andre som har den, tenke deg å dele med meg hele XML-delen for denne bryteren? Regner med at det er akurat som det var med ID Lock, at med den riktige koden på plass, vil det funke.

 

Edit: Jeg har av en eller annen grunn plutselig begynt å få inn scene 1-8 i loggen, så det er vel et framskritt. Men det ser ut til å komme mange av hver, jeg vet ikke om det er fordi jeg ikke slipper raskt nok igjen. Men jeg får aldri inn noe sånt som "Scene 1 on" og "Scene 1 off", som XML-koden over burde tilsi at jeg skulle fått.

 

Jeg klarer heller ikke å assosiere den med dimmerne i sjappa. Jeg har ikke gjort det før, men antar at jeg skal legge dem til en gruppe. Hvis jeg velger Node Group Association, gruppe 1 og så Node to control som dimmeren i stua, lagrer den det ikke, og det skjer heller ikke noe med lyset når jeg trykker på knappene på veggbryteren. Jeg som trodde denne greia var helt plug and play, det er tydeligvis plug and pray. Og jeg som ikke er religiøs engang... 😁

 

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært flott, takk! Fruen kommer utover i morgen, og sånt er det alltid greit å få klart før fruer kommer, ellers blir det: "Det er aldri noe som virker i denne ##¤% hytta!" 😁 Jeg fikk til å assosiere nå (ved å tvinge den til å være våken ved å holde knappene oppe i noen sekunder), men den dimmer ikke fra bryteren, den slår bare på og av.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hele xml-snutten tilhørende én av de to enhetene jeg har:

 

	</Node>
	<Node id="16" name="" location="" basic="4" generic="24" specific="1" roletype="4" devicetype="5632" nodetype="0" type="Basic Wall Controller" listening="false" frequentListening="false" beaming="true" routing="true" max_baud_rate="40000" version="4" query_stage="NodeInfo">
		<Manufacturer id="438" name="Unknown: id=0438">
			<Product type="300" id="a305" name="Unknown: type=0300, id=a305" />
		</Manufacturer>
		<CommandClasses>
			<CommandClass id="32" name="COMMAND_CLASS_BASIC" version="1" request_flags="4">
				<Instance index="1" />
				<Value type="byte" genre="basic" instance="1" index="0" label="Basic" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="90" name="COMMAND_CLASS_DEVICE_RESET_LOCALLY" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="4" innif="true" scenecount="8">
				<Instance index="1" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="1" label="Scene 1 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="2" label="Scene 1 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="3" label="Scene 2 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="4" label="Scene 2 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="5" label="Scene 3 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7740" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="6" label="Scene 3 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="7" label="Scene 4 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="8" label="Scene 4 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="94" name="COMMAND_CLASS_ZWAVEPLUS_INFO" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="1" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="5632" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="5632" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="112" name="COMMAND_CLASS_CONFIGURATION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="114" name="COMMAND_CLASS_MANUFACTURER_SPECIFIC" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="115" name="COMMAND_CLASS_POWERLEVEL" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="0" label="Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="1" label="Timeout" units="seconds" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="2" label="Set Powerlevel" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="3" label="Test Node" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="4" label="Test Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="5" label="Frame Count" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="6" label="Test" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="7" label="Report" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="8" label="Test Status" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Failed" value="0" />
					<Item label="Success" value="1" />
					<Item label="In Progress" value="2" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="9" label="Acked Frames" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="128" name="COMMAND_CLASS_BATTERY" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="byte" genre="user" instance="1" index="0" label="Battery Level" units="%" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="100" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="132" name="COMMAND_CLASS_WAKE_UP" version="2" request_flags="2" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Wake-up Interval" units="Seconds" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="1" label="Minimum Wake-up Interval" units="Seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="60" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="2" label="Maximum Wake-up Interval" units="Seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="2678400" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="3" label="Default Wake-up Interval" units="Seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="4" label="Wake-up Interval Step" units="Seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="60" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="133" name="COMMAND_CLASS_ASSOCIATION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Associations num_groups="5">
					<Group index="1" max_associations="5" label="Group 1" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="5" label="Group 2" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="5" label="Group 3" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="4" max_associations="5" label="Group 4" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="5" max_associations="5" label="Group 5" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="134" name="COMMAND_CLASS_VERSION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="0" label="Library Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="1" label="Protocol Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="5.03" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="2" label="Application Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="1.28" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="142" name="COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Associations num_groups="5">
					<Group index="1" max_associations="5" label="Group 1" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="5" label="Group 2" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="5" label="Group 3" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="4" max_associations="5" label="Group 4" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="5" max_associations="5" label="Group 5" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
		</CommandClasses>

 

Som du ser så er den identifisert som "unknown" hos meg også, men den fungerer som den skal for min bruk som kun er å aktivere automasjoner i HA basert på data som kommer inn i zwave.scene_activated.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, tusen takk! :) Har du noen gang prøvd å fjerne tilknytningen til en gruppe? Ved et uhell klarte jeg å legge begge dimmerne i allrommet til en gruppe, og nå reagerer begge på den øverste knappen på bryteren.

 

Men jeg får merkelig nok fremdeles bare scene 1-8 activated i loggen. Får du noe "Scene 2 On" og "Scene 2 Off" og så videre i din? Og jeg klarer ikke å dimme noe direkte. :( Men hvis du bare bruker scenene, så dimmer du vel ikke noe direkte fra knappen?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet grupper eller assosiasjoner med denne bryteren. Bruker kun scene 1-8 activated til å aktivere automasjoner så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noe annet.

 

Jeg brukte en periode short/long press basert på verdien i "data" eller hva det nå heter, men det kuttet jeg ut på grunn av endret behov. Husker derfor heller ikke koden i forhold til det, men du ser hvilken data som sendes ved å lytte til /developer-tools/event -> zwave.scene_activated når du trykker på forskjellige knapper og metoder.

 

Mener å huske at jeg da brukte long press for å dimme opp og short press på samme knapp for å stoppe der den er. Husker ikke hvordan jeg slo av og på, men tror det var med short press med en eller annen condition, men er litt usikker.

Metoden jeg brukte var noe samme som du finner her: https://www.home-assistant.io/cookbook/dim_and_brighten_lights/

 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Jeg skal se om jeg kan bruke lang til å dimme og øke lysstyrken, det sparer meg for et par av brytere for hver lampe. Så får jeg klare meg med det foreløpig.

 

Edit: Det er 7680 for kort trykk, 7800 for mellomlangt og 7740 for langt trykk. Det burde jeg komme noen vei med!

Endret av Mastiff
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Den har jeg ikke sett, men jeg kan ikke bruke betaen ennå. Jeg har noen monsterautomasjoner som vil ta meg nærmere en hel dag å endre, og et har jeg ennå ikke fått tid til. Men: Nå har jeg fått det til! Jeg merket den som død i Hass, brukkte "Replace failed node" og satte opp gruppeasosiasjonene helt på nytt. Da funket plutselig alt som det skulle! Jeg kan dimme til det lukter svidde LED-spotter her! ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
On 02/04/2021 at 13:14, Preference said:

Jeg fikk ikke denne (4-kanaler bryter K8) til å fungere med nye Z-wave JS så jeg opprettet en pull-request der for å legge den til https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/pull/2234 

Aner ikke hvor lang tid sånt tar før det fungerer i HA. Kan legge til flere ting om noen har ønsker :) 

Hei! Supert :) 

 

Skal teste når jeg kommer så langt. Har fortsatt ikke tatt meg bryet med å flytte til zwavejs, men må vel sette igang snart :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører K8en fra namron i node red.

 

 

 

Zwave JS:

257808984_Skjermbilde2021-04-06kl_20_05_05.thumb.png.1caa6d1e3cb0b9914143551f7cae0dd7.png

[{"id":"f96d8328.71afd","type":"tab","label":"z-wave buttons","disabled":false,"info":""},{"id":"ac39bc94.1a826","type":"server-events","z":"f96d8328.71afd","name":"","server":"dac9178e.ae8148","event_type":"zwave_js_event","exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"waitForRunning":true,"x":220,"y":260,"wires":[["5267a98a.0336e8"]]},{"id":"5267a98a.0336e8","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Node 18","property":"payload.event.node_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"18","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":440,"y":260,"wires":[["3b20f524.41185a"]]},{"id":"3b20f524.41185a","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Hvilken knapp","property":"payload.event.property_key","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"001","vt":"str"},{"t":"eq","v":"002","vt":"str"},{"t":"eq","v":"003","vt":"str"},{"t":"eq","v":"004","vt":"str"},{"t":"eq","v":"005","vt":"str"},{"t":"eq","v":"006","vt":"str"},{"t":"eq","v":"007","vt":"str"},{"t":"eq","v":"008","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":8,"x":640,"y":260,"wires":[["69eea490.01c84c"],["ea1d75d3.b15648"],["b5ac8f7.a93f47"],["d68a86e.f635a78"],["87ef8cc1.ac55f"],["ae63a001.3fe2f"],["56f15dd1.4d6444"],["1ec2a59f.a24fca"]]},{"id":"69eea490.01c84c","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 1","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":40,"wires":[[],[],[]]},{"id":"ea1d75d3.b15648","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 2","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":100,"wires":[[],[],[]]},{"id":"d68a86e.f635a78","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 4","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":220,"wires":[[],[],[]]},{"id":"87ef8cc1.ac55f","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 5","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":280,"wires":[[],[],[]]},{"id":"ae63a001.3fe2f","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 6","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":340,"wires":[[],[],[]]},{"id":"56f15dd1.4d6444","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 7","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":400,"wires":[["2f0430.0fb51bd"],[],[]]},{"id":"1ec2a59f.a24fca","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 8","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":460,"wires":[["8597f71.18a5d08"],[],[]]},{"id":"b5ac8f7.a93f47","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 3","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":160,"wires":[[],[],[]]},{"id":"8597f71.18a5d08","type":"api-call-service","z":"f96d8328.71afd","name":"","server":"dac9178e.ae8148","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"cover","service":"toggle","entityId":"cover.rullgardin_stue, cover.rullgardin_stue_stort","data":"","dataType":"jsonata","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1150,"y":460,"wires":[[]]},{"id":"2f0430.0fb51bd","type":"api-call-service","z":"f96d8328.71afd","name":"","server":"dac9178e.ae8148","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"cover","service":"toggle","entityId":"cover.kjokken_dor, cover.rullgardin_kjokken_vindu","data":"","dataType":"jsonata","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1150,"y":400,"wires":[[]]},{"id":"dac9178e.ae8148","type":"server","name":"Home Assistant","addon":true}]

 

 

ZHA:1541713042_Skjermbilde2021-04-06kl_20_04_53.thumb.png.a4fe28314f209dfbb765706b6c80d4cf.png

[{"id":"e61f55db.8fe108","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"K8 zigbee","property":"payload.event.device_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"e375b0276b1b7c8f324cf6d8df5dc543","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":380,"y":320,"wires":[["52c4ce0d.69019","2fa2b8bd.b6ea58","4c777204.72be2c","d669bba6.bd4958"]]},{"id":"52c4ce0d.69019","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Gruppe 1","property":"payload.event.endpoint_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":560,"y":220,"wires":[["61d22813.d41618"]]},{"id":"b2865292.5e86f","type":"server-events","z":"7674c2f.433133c","name":"","server":"dac9178e.ae8148","event_type":"zha_event","exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"waitForRunning":true,"x":150,"y":320,"wires":[["e61f55db.8fe108"]]},{"id":"2fa2b8bd.b6ea58","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Gruppe 2","property":"payload.event.endpoint_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"2","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":560,"y":280,"wires":[["dd048ab7.bb3cc8"]]},{"id":"4c777204.72be2c","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Gruppe 3","property":"payload.event.endpoint_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"3","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":560,"y":340,"wires":[["92eec777.7b3f38"]]},{"id":"d669bba6.bd4958","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Gruppe 4","property":"payload.event.endpoint_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"4","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":560,"y":400,"wires":[["e1320d2.1321ef"]]},{"id":"61d22813.d41618","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Type trykk","property":"payload.event.command","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"stop","vt":"str"},{"t":"eq","v":"move_with_on_off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":770,"y":200,"wires":[["6c551210.4cb95c"],[],[],["5f477e84.14f26"]]},{"id":"5f477e84.14f26","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Hold","property":"payload.event.args[0]","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"str"},{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":970,"y":220,"wires":[["569a368c.29bd88"],[]]},{"id":"569a368c.29bd88","type":"debug","z":"7674c2f.433133c","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":1230,"y":220,"wires":[]},{"id":"dd048ab7.bb3cc8","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Type trykk","property":"payload.event.command","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"stop","vt":"str"},{"t":"eq","v":"move_with_on_off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":770,"y":280,"wires":[[],[],[],["604cd17b.d37f2"]]},{"id":"92eec777.7b3f38","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Type trykk","property":"payload.event.command","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"stop","vt":"str"},{"t":"eq","v":"move_with_on_off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":770,"y":360,"wires":[[],[],[],["63b09088.05a4f"]]},{"id":"e1320d2.1321ef","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Type trykk","property":"payload.event.command","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"stop","vt":"str"},{"t":"eq","v":"move_with_on_off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":770,"y":440,"wires":[[],[],[],["106c5068.17e8"]]},{"id":"604cd17b.d37f2","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Hold","property":"payload.event.args[0]","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"str"},{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":970,"y":300,"wires":[[],[]]},{"id":"63b09088.05a4f","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Hold","property":"payload.event.args[0]","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"str"},{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":970,"y":380,"wires":[[],[]]},{"id":"106c5068.17e8","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Hold","property":"payload.event.args[0]","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"str"},{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":970,"y":460,"wires":[[],[]]},{"id":"3aef8244.f0b0de","type":"comment","z":"7674c2f.433133c","name":"Hvilken rad","info":"","x":560,"y":180,"wires":[]},{"id":"efeede41.fbf56","type":"comment","z":"7674c2f.433133c","name":"Id på devicen","info":"","x":380,"y":280,"wires":[]},{"id":"53ebb8b1.852cd8","type":"comment","z":"7674c2f.433133c","name":"I, O og Slipp","info":"I er on\nO er off","x":780,"y":120,"wires":[]},{"id":"dc9cdc33.c714d","type":"comment","z":"7674c2f.433133c","name":"Skiller hvilken knapp som blir holdt","info":"","x":1020,"y":120,"wires":[]},{"id":"6c551210.4cb95c","type":"api-call-service","z":"7674c2f.433133c","name":"","server":"dac9178e.ae8148","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"toggle","entityId":"light.alt_lys_1_etg","data":"","dataType":"jsonata","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1280,"y":160,"wires":[[]]},{"id":"dac9178e.ae8148","type":"server","name":"Home Assistant","addon":true}]

 

Endret av Petterpotet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.