Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjemme/borte deteksjon


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har sett litt på denne

https://www.proshop.no/Smarthus/Zipato-RFID-Keypad-Z-Wave-EU/2573286?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Er det noen som har prøvd denne og har erfaringer?

Vi sliter med hjemmedeteksjon via geofence og/eller wifi, så jeg ser etter andre alternativer. Om denne fungerer greit med Vera, så er det et foreløbig mye billigere alternativ enn ID-Lock (som jeg forøvrig ønsker meg, men kona sier nei til pga pris... ? )

 

EDIT: Endret tittel.

Endret av kenmyh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forbedre hjemmedeteksjonen? Min fungerer 100%. Den er dønn nøyaktig hele tiden så det burde være mulig for deg også. Og her er det mye hjelp å få

Til det du egentlig spør om så kjenner jeg ikke til den.......

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, stigvi skrev:

Hva med å forbedre hjemmedeteksjonen? Min fungerer 100%. Den er dønn nøyaktig hele tiden så det burde være mulig for deg også. Og her er det mye hjelp å få

Til det du egentlig spør om så kjenner jeg ikke til den.......

 

Det er et problem med Vera at geofence ikke er pålitelig, og etter siste oppdateringa til andorid 10 på telefonene våre fungerer ikke wifi-deteksjon heller, siden den går i "dvale".

 

Om du har noen andre tips, så er de vell mottatt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 3 forskjellige deteksjoner:

1. Noe hjemme detekterer telefonene
2. Telefonen selv (HA appen) sender info om wifi og posisjon
3. Aktivitet i huset som ikke er relatert telefon

På punkt 1 skanner jeg etter telefonenes bluetooth når ytterdøren åpnes. Først når døren åpnes i tilfelle jeg er på vei inn og etter 10 minutt i tilfelle jeg er på vei ut. Og så sender ruter beskjed når telefon er tilkoblet WiFi

På punkt 2 så bruker jeg Home Assistant appen sin funksjon for å sende posisjon og appen sin sensor som forteller hvilket wifi nett den er tilkoblet

 

På punkt 3 så bruker jeg:
  - co2 nivå i huset
  - arbeidstid eller sovetid til å sette sannsynligheter

  - viktigst er en nedtelling basert på aktivitet. Jeg har en dørsensor på ytterdør og en bevegelsesensor i gang ved denne døren. Bevegelse sensor setter nedtelling til 8 timer og dør setter nedtelling til 10 minutt. Er jeg på vei inn så settes først nedtellingen til 10m og deretter til 8 timer. På vei ut blir det motsatt. Her må en spe på med sensorer som detekterer andre i huset innenfor 10 minutter hvis noen er på vei ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kenmyh skrev:

Jeg har sett litt på denne

https://www.proshop.no/Smarthus/Zipato-RFID-Keypad-Z-Wave-EU/2573286?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Er det noen som har prøvd denne og har erfaringer?

Den fungerer visst "OK" i Vera, men er ellers ganske dårlig i alle andre systemer utenom Zipato sitt. Jeg har ikke klart å bruke den til noe fornuftig i HomeSeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Moskus skrev:

Den fungerer visst "OK" i Vera, men er ellers ganske dårlig i alle andre systemer utenom Zipato sitt. Jeg har ikke klart å bruke den til noe fornuftig i HomeSeer.

 

OK holder vel, så lenge den klarer og sette hjemme og borte styring for 2 personer.

 

Om noen har andre tips til deteksjon, settes det stor pris på :D

Vi har begge Huawei telefoner med android 10, og det er etter siste oppdateringa her at problemene kom. Geofence funker heller ikke spesielt bra. Prøvde dette i går på min tlf, men den detekterer ikke i det hele tatt at jeg flytter på meg, selv om jeg har satt gps til å gå hele tiden..

Og vi har hund som går løst, så alternativer med ingen bevegelse funker ikke..

Endret av kenmyh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kenmyh skrev:

OK holder vel, så lenge den klarer og sette hjemme og borte styring for 2 personer.

Hvis du kan gjøre det innendørs, og ikke skal bruke det som en "alarm" (noe som vel er utelukket pga. hund som går løst), så kan man vel egentlig bruke hva som helst. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2020 den 10.33, kenmyh skrev:

Hei,

 

Jeg har sett litt på denne

https://www.proshop.no/Smarthus/Zipato-RFID-Keypad-Z-Wave-EU/2573286?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Er det noen som har prøvd denne og har erfaringer?

Vi sliter med hjemmedeteksjon via geofence og/eller wifi, så jeg ser etter andre alternativer. Om denne fungerer greit med Vera, så er det et foreløbig mye billigere alternativ enn ID-Lock (som jeg forøvrig ønsker meg, men kona sier nei til pga pris... ? )

 

EDIT: Endret tittel.

Hei, jeg brukte den i Zipato system før for å aktivere og deaktivere alarm. Ustabil,. Den funket innemellom.

Mulig den er bedre med Homeseer ? jeg føler at alt fungerer mye bedre i Homeseer. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Hvis du kan gjøre det innendørs, og ikke skal bruke det som en "alarm" (noe som vel er utelukket pga. hund som går løst), så kan man vel egentlig bruke hva som helst. :) 

 

Ja, blir innendørs, frem til jeg får aksept og høy nok WAF til å kjøpe en lås til ytterdøra. Litt som en god gammeldags alarm. Åpne døra og skru av skallsikringa. Jeg har satt opp automatisering som endrer "alarmen" etter 12 timer (for da vil vi ikke være hjemme med hund uansett), og da går det både på bevegelse og skall.

 

2 timer siden, stigvi skrev:

Tenkte det samme. F. eks IKEA sin av/på bryter til 79 kroner

https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-tradlos-dimmer-hvit-70408595/

Edit: Hvis Vera støtter zigbee, da.......

 

Vera støtter zigbee, men litt usikker på om denne kan legges inn.. Får ikke lagt inn ikea side av/på-plugger. De finner man ikke. I hvertfall ikke sist jeg prøvde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, marius86 skrev:

Mulig den er bedre med Homeseer ? jeg føler at alt fungerer mye bedre i Homeseer. 

Mye fungerer aldeles glimrende i HomeSeer, men denne er ikke blant dem. Den fungerer i det hele tatt ganske dårlig med mye... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker innebygget geofencing og iphone locator, den er litt treg av og til, avhengig av hvor ofte telefonen oppdaterer.. Jeg tenker i tillegg til dette å sette opp et brukerpanel (en gammel tlf i 3d printet housing) i inngangspartiet som man sier hjemme/borte på.. Bruker da den vanlige åpningskoden på telefonen, vips så har jeg alarmpanel. :)

 

Det er plugin for Trådfri hub, men da må man jo ha den også.. De jobber visst med skikkelig integrering av disse i vera nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt mer og leita litt.

Noen som har noen erfaringer med noen av disse:

https://www.elektroimportoren.no/kodepanel/4514805/Product.html

https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/sikkerhets-og-overvakningskamera/WAKEYPAD/wattle-connected-home-tradlost-tastatur#

 

Ønsker noe litt sikrere enn kun en bryter (selv om eventuelle tyver sikkert ikke vil trykke på den), men det er den løsningen jeg har tenkt lengst på selv. Ha en bryter av noe slag ved inngangsdøra som vi bruker. Ideelt ville jeg hatt et panel eller lignende inne jeg kun brukt en rfid-brikke på, men det har jeg ikke funnet noen gode løsninger til verken med z-wave eller zigbee.

 

Alternativ var tanken din, PerH, ganske god. Må bare sjekke om jeg har en telefon som fortsatt fungerer liggende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.