Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt veldig imponert over hvor diskré og enkel Sensative sine Strips sensorer ser ut, men har ikke testet de selv. 

De har Guard for dører og vinduer, Drip for vannlekkasje og Comfort Temp for temperatur og lysmåling.

Er det noen som bruker noen av disse og vil dele sine erfaringer? Siden sensorene går under tre kategorier visste jeg ikke hvilken jeg skulle velge, så det ble kaféen :P

Endret av Reidar Gjertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle, men ganske mange. :)

 

Oi, ser plutselig at en av de 15 har meldt om batterikapasitet på 25%... rart med noe som er garantert i 10 år. Vi får se hvor lenge den varer. Det må være en garantisak, for den er ikke plassert et sted hvor det er mye trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Moskus skrev:

Ikke alle, men ganske mange. :)

 

Oi, ser plutselig at en av de 15 har meldt om batterikapasitet på 25%... rart med noe som er garantert i 10 år. Vi får se hvor lenge den varer. Det må være en garantisak, for den er ikke plassert et sted hvor det er mye trafikk.

Jeg leste de sa 10 år, men visste ikke at de garanterte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Oi, ser plutselig at en av de 15 har meldt om batterikapasitet på 25%... rart med noe som er garantert i 10 år. Vi får se hvor lenge den varer.


Sjekk loggen, at den ikke melder mange open/close. Min gjorde det 100 ganger pr dag. Måtte flytte magneten 1mm...

 

Etter ca 2-3 år er verandadøren her nede i 50% (de måler bare 4 verdier - 25/50/75/100). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10 magnetsensorer og 1 fuktsensor. Dyre, men er veldig fornøyd med funksjonalitet og hvor usynlige de er. Etter å ha lest bruksanvisning for temperatursensoren konkluderte jeg med at den var mindre egnet for å styre temperaturen i vanlige oppholdsrom, i alle fall med akseptabel levetid på batteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gizmo skrev:

Jeg har 10 magnetsensorer og 1 fuktsensor. Dyre, men er veldig fornøyd med funksjonalitet og hvor usynlige de er. Etter å ha lest bruksanvisning for temperatursensoren konkluderte jeg med at den var mindre egnet for å styre temperaturen i vanlige oppholdsrom, i alle fall med akseptabel levetid på batteri. 

Ok, har du noen eksempler på rimeligere sensorer du har kjennskap til? Det som trekker meg veldig er "usynligheten" som du nevner. Det frister lite å ha en klump på veggen eller stående på boret. Hva bruker du for å måle temp/lys i forskjellige rom? Jeg har en Netatmo stasjon, men vet ikke om jeg vil ha en sånn stor innedel i alle rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Reidar Gjertsen skrev:

Hva bruker du for å måle temp/lys i forskjellige rom?

 

Jeg bruker Aeotec sin multisensor 6 overalt hvor dette er mulig. Stort sett alltid innfelt og med strøm via Poe. De er stabile og nøyaktige. Der hvor dette ikke er mulig å få til har jeg enten Aeotec sin trisensor eller fibaro sin multisensor på batteri. Også disse kan felles inn. Har forøvrig god erfaring med adaptere fra norshape som gjør det mulig å felle inn alle disse sensorene i elko rammesystemet. Vil ikke hevde at noen av disse løsningene er rimelige. Jeg har også hatt rimelige sensorer men min erfaring er at det er så frustrerende når ting ikke fungerer at det i det lange løp lønner seg å investere i en god løsning med en gang. Vil tro at andre kanskje har tips til andre løsninger som også fungerer bra (zigbee eller 433 mhz)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gizmo skrev:

 

Jeg bruker Aeotec sin multisensor 6 overalt hvor dette er mulig. Stort sett alltid innfelt og med strøm via Poe. De er stabile og nøyaktige. Der hvor dette ikke er mulig å få til har jeg enten Aeotec sin trisensor eller fibaro sin multisensor på batteri. Også disse kan felles inn. Har forøvrig god erfaring med adaptere fra norshape som gjør det mulig å felle inn alle disse sensorene i elko rammesystemet. Vil ikke hevde at noen av disse løsningene er rimelige. Jeg har også hatt rimelige sensorer men min erfaring er at det er så frustrerende når ting ikke fungerer at det i det lange løp lønner seg å investere i en god løsning med en gang. Vil tro at andre kanskje har tips til andre løsninger som også fungerer bra (zigbee eller 433 mhz)

Jeg holdet på å bygge hus, så skulle så klart ha gjort alt dette på forhånd, men nå som de er ferdig å plate vegger og tak er det nok litt for seint å få flere ting innfelt nå.

Det er litt av grunnen til at jeg liker de mindre synlige på batteri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Det er litt av grunnen til at jeg liker de mindre synlige på batteri

Jeg er åpen for at jeg kan ta feil! Det er slik jeg har vurdert det, to ulemper med denne sensoren: 

1. Den fanger ikke opp bevegelse, så du kan ikke styre lys og slikt basert på tilstedeværelse.

2. For å styre varme i et rom trenger må den stilles inn for å rapportere hyppigere enn standard og med høy følsomhet for temperaturendring. Da tolker jeg leverandøren slik at levetiden på batteri vil bli betydelig redusert. De er ikke veldig presise på dette men jeg tolker manualen slik at hyppigheten på rapportering fort vil bli mer enn doblet, i alle fall i et trekkfullt hus med temperatursvingninger som mitt. Dermed tenkte jeg at levetiden også vil komme ned mot 3-4 år. Og da er det en dyr løsning! 

 

Men jeg er enig i at det er et elegant valg i rom hvor man ikke trenger bevegelsesensor. 

Endret av Gizmo
presisjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gizmo skrev:

Dermed tenkte jeg at levetiden også vil komme ned mot 3-4 år. Og da er det en dyr løsning! 

 

Men jeg er enig i at det er et elegant valg i rom hvor man ikke trenger bevegelsesensor. 

Helt enig der. Jeg får nok vente å se litt hva jeg trenger av sensorer før jeg velger hvilken jeg skal gå for av temp/lys/bevegelse.

Hadde man bare visst om alt før man begynte å bygge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stigvi skrev:

Aqara sine sensorer er så små at de kan lett gjemmes. De er ikke lagd for å være usynlige og dørsensorene er heller ikke mulig å gjemme, men temperatursensoren kan en lett gjøre "usynlig"

Ja, den var absolutt ikke verst, både i utseende og pris. Har du god erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ZoRaC skrev:

Sjekk loggen, at den ikke melder mange open/close. Min gjorde det 100 ganger pr dag. Måtte flytte magneten 1mm...

Ser ikke ut til at det er tilfellet her.

 

9 timer siden, Reidar Gjertsen skrev:

Jeg holdet på å bygge hus, så skulle så klart ha gjort alt dette på forhånd, men nå som de er ferdig å plate vegger og tak er det nok litt for seint å få flere ting innfelt nå.

Ai... må bare si at innfelte Multisensor6 er utrolig behagelig! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Moskus skrev:

Ai... må bare si at innfelte Multisensor6 er utrolig behagelig! :) 

Men jeg ser på de festene man feller sensoren inn i. Det må vel være mulig å gjøre dette noenlunde greit i etterkant, bare at man ikke får strøm dit?

Evt bruke Norshapes sine Elko adapter som ble nevnt over ved å montere en tabbeboks eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Ja, den var absolutt ikke verst, både i utseende og pris. Har du god erfaring med disse?


Ja, veldig god erfaring med disse. Avhengig av hvor mye temperatur endrer seg så er intervallet de sender på fra 10 minutt til 1 time.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

et må vel være mulig å gjøre dette noenlunde greit i etterkant, bare at man ikke får strøm dit?

Som Moskus sier så går det fint. Jeg synes Aeotec sin er mest diskre. Så jeg ville gått for Aeotec trisensor med en slik løsning. Den sensoren passer også i adapteren til Aeotec. Vær oppmerksom på at det er store prisforskjeller på adapteren, sist jeg kjøpte var Kjell og Co definitivt billigst (149,-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, stigvi skrev:


Ja, veldig god erfaring med disse. Avhengig av hvor mye temperatur endrer seg så er intervallet de sender på fra 10 minutt til 1 time.

Jeg tror absolutt jeg skal vurdere disse :)

vet ikke hvordan det var med intervallet kontra Sensative sine, og vet ikke hva som er vanlig for en Multisensor 6 Eller en Trisensor. Flere ganger i timen?

Jeg finner heller ikke Aqara sensoren på listen over støttede produkter hos Futurehome som jeg bruker. Ser Prisguide skriver det er Xiaomi som har disse, så håper denne støtten kommer snart nå som FH støtter Zigbee.

Endret av Reidar Gjertsen
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Da tenker du på Aeotec sin egen adapter i veggen og ikke den for Elko?

Ja. Aeotec sin kan plasseres innfelt i en gipset vegg. Da kan du bruke 75mm hullsag, montere sensor i adapter. Adapteret holdes på plass i hullet med fjær, på samme måte som en spot. 

Elko bokser er så vidt jeg vet vanskeligere å ettermontere i en ferdig gipset og malt vegg, siden boksen er større enn hullet. Men mulig det finnes løsninger for det også og mulig at Norshapes har noe som jeg ikke husker. Men jeg tenker at Norshape adapter for Elko kan være aktuelt dersom du har ledige hull i elko bokser (eventuelt ved å få elektriker til å fjerne stikk e.l.)  

Endret av Gizmo
skriveleif fjernet
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.