Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

et ikke hvordan det var med intervallet kontra Sensative sine, og vet ikke hva som er vanlig for en Multisensor 6 Eller en Trisensor. Flere ganger i timen?

Jeg mener å huske at man kan styre dette rimelig fritt. Det er en parameter som angir antall sekunder det skal gå mellom hver temperaturrapport (fra få sekunder mellom hver gang til flere timer mellom hver gang). Du kan lese deg frem til dette i den tekniske manualen på aeotec sine nettsider. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gizmo skrev:

Ja. Aeotec sin kan plasseres innfelt i en gipset vegg. Da kan du bruke 75mm hullsag, montere sensor i adapter. Adapteret holdes på plass i hullet med fjær, på samme måte som en spot. 

Elko bokser er så vidt jeg vet vanskeligere å ettermontere i en ferdig gipset og malt vegg, siden boksen er større enn hullet. Men mulig det finnes løsninger for det også og mulig at Norshapes har noe som jeg ikke husker. Men jeg tenker at Norshape adapter for Elko kan være aktuelt dersom du har ledige hull i elko bokser (eventuelt ved å få elektriker til å gjerne stikk e.l.)  

Elko multiboks :)

Bilderesultater for tabbeboks elko

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Gizmo skrev:

2. For å styre varme i et rom trenger må den stilles inn for å rapportere hyppigere enn standard og med høy følsomhet for temperaturendring. Da tolker jeg leverandøren slik at levetiden på batteri vil bli betydelig redusert. De er ikke veldig presise på dette men jeg tolker manualen slik at hyppigheten på rapportering fort vil bli mer enn doblet, i alle fall i et trekkfullt hus med temperatursvingninger som mitt. Dermed tenkte jeg at levetiden også vil komme ned mot 3-4 år. Og da er det en dyr løsning! 

Vet du ca hvor ofte temp rapporteres som standard på Strips? Ser en skrev over at Aqara sine rapporterte mellom 10 min og 1 time ut i fra hvor mye tempen endrer seg.

Hvordan virker dette på Strips og Aeotec sine?

 

Edit: Ser dette ble besvart tidligere...

Endret av Reidar Gjertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MrE skrev:

Elko multiboks :)

Dette er det de kaller tabbeboks som festes rett i gipsen? Kunne man da lagt inn en slik rett ved eksisterende brytere eller stikk og hentet strøm til sensoren derfra?

Endret av Reidar Gjertsen
Fjernet bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Kunne man da lagt inn en slik rett ved eksisterende brytere eller stikk og hentet strøm til sensoren derfra?

 

Hvis det er kort vei mellom boks og sensor. Eventuell isolasjon og stendere gjør ting vanskelig. Samme med overgang vegg til tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Reidar Gjertsen skrev:

Kunne man da lagt inn en slik rett ved eksisterende brytere eller stikk og hentet strøm til sensoren derfra?

Som oftest er det plass inne i veggen over eller under eksisterende boks og da går det "fint" å koble til den. (Litt brysomt, men det er mulig).

Vær obs på evt horisontale og vertikale spikerslag inne i veggen. Som oftest finnes de aldri i aktuell høyde, men man kan aldri vite.... Sjekk det først.

Endret av arneolav
vertikale spikerslag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

 

Hvis det er kort vei mellom boks og sensor. Eventuell isolasjon og stendere gjør ting vanskelig. Samme med overgang vegg til tak.

 

4 minutter siden, arneolav skrev:

Som oftest er det plass inne i veggen over eller under eksisterende boks og da går det "fint" å koble til den. (Litt brysomt, men det er mulig).

Vær obs på evt horisontale spikerslag inne i veggen. Som oftest finnes de aldri i aktuell høyde, men man kan aldri vite.... Sjekk det først.

 

Det går vel greit uten å koble til strøm og, men tenker bare det blir litt bry om man skal gå å lade 5-8 sensorer hver måned eller hver annen måned.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

lade 5-8 sensorer hver måned eller hver annen måned


Aqara sine sensorer holder årevis på et lite knappebatteri. En trenger ikke bruke sensorer som må lades så ofte som du nevner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, stigvi skrev:


Aqara sine sensorer holder årevis på et lite knappebatteri. En trenger ikke bruke sensorer som må lades så ofte som du nevner

Dette blir et veldig aktuelt alternativ for meg når FH støtter disse. Eneste er at de ikke har bevegelse og at man da evt må ha det i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Aqara felles inn?

 

47 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Her tenkte jeg på Aeotec sine, men jeg vet ikke hvor lenge de holder? Jeg tolker det som lengre enn et par måneder?

De varer lenger enn et par måneder. Tenk iallfall et par år. Men det er veldig avhengig av hvor ofte du sender data (dvs. data utenom bevegelsessensorer, da temperatur, RH, Lux, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

Kan Aqara felles inn?

 

De varer lenger enn et par måneder. Tenk iallfall et par år. Men det er veldig avhengig av hvor ofte du sender data (dvs. data utenom bevegelsessensorer, da temperatur, RH, Lux, etc).

Aqara sine trodde jeg ikke kunne felles inn, men at de var så smale at dette kanskje ikke var like nødvendig?

Hvis de holder et par år på hver lading er jo dette problemet mindre, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

De varer lenger enn et par måneder. Tenk iallfall et par år.

Min erfaring med Aeotec trisensor er ikke veldig omfattende, men jeg vil anslå at de med hyppig rapportering for å styre lys oog varme vil vare mer enn 12 måneder på ett batteri, men mindre enn 24 måneder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del strips på vinduer og dører her. Fungerer fint.

 

Eneste jeg har opplevd er at noen dører går så tett på karmen at det er vanskelig, eller ikke mulig, å montere stripsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, BME skrev:

Har en del strips på vinduer og dører her. Fungerer fint.

 

Eneste jeg har opplevd er at noen dører går så tett på karmen at det er vanskelig, eller ikke mulig, å montere stripsene.

Så bra! Har tenkt litt på det med plassen, men det får man vel ikke gjort noe med. Hvor lenge har du hatt de? Og kan du se noe batterinivå på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Så bra! Har tenkt litt på det med plassen, men det får man vel ikke gjort noe med. Hvor lenge har du hatt de? Og kan du se noe batterinivå på de?

 

Er sikkert mulig å frese de inn i karmen, men har ikke egentlig vurdert det så langt.

 

Når jeg sjekker batteriene nå, blir jeg jo litt betenkt.

Har et par på 50% og et par på 75%, ellers på 100%.

 

Det er strengt tatt bare 1 av dørene som er i daglig bruk, flere ganger for dag - er på 50% og har vært i bruk i 2,5 år og kun innendørs.

 

Den andre på 50% er på en ytterdyr, som ikke er i bruk veldig ofte og maks 2 år.

 

De 2 på 75% er et vindu som nesten aldri er åpnet og en verandadør som periodevis kan være i daglig bruk (men spesielt på vinteren i lite i bruk) - maks 2 år.

 

Så totalt sett fungerer de fint, men skal nok holde hardt at batteriene varer i 10 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BME skrev:

 

Er sikkert mulig å frese de inn i karmen, men har ikke egentlig vurdert det så langt.

 

Når jeg sjekker batteriene nå, blir jeg jo litt betenkt.

Har et par på 50% og et par på 75%, ellers på 100%.

 

Det er strengt tatt bare 1 av dørene som er i daglig bruk, flere ganger for dag - er på 50% og har vært i bruk i 2,5 år og kun innendørs.

 

Den andre på 50% er på en ytterdyr, som ikke er i bruk veldig ofte og maks 2 år.

 

De 2 på 75% er et vindu som nesten aldri er åpnet og en verandadør som periodevis kan være i daglig bruk (men spesielt på vinteren i lite i bruk) - maks 2 år.

 

Så totalt sett fungerer de fint, men skal nok holde hardt at batteriene varer i 10 år...

Høres ut som samme erfaringen flere andre her har da egentlig. Noen ser ut til å virke normalt, mens andre ser ut til å tappe mer batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Den viktigste hos meg har sluttet å fungere etter 4+ år.

 

Står på inngangsdør med 3-4-5 inn/ut daglig.

 

Heter nå Fibaro Button Sigma Notification Center.

 

Er det bare å kaste eller kan den gjenopplives?

 

+
 

Har også «noen» liggende som ble addet i 2016. Må vel ekskludere de, legge til igjen. Må kanskje lese manualen. 🥸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.