Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Xiaomi aqara forsterker


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjører Homeseer med Raspbee DeConz og Phoscon.

Jeg har stort sett z-wave produkter, så zigbee nettverket er vel så å si ingen ting. Har bare noen få Xiaomi aqara dørkontakter, tempmåler mm. Disse ser ut til å fungere greit, så nå venter jeg på en pakke fra Kina med et lass med dørsensorer . Xiaomi aqara door sensor.

Tipper disse ikke lager noe nettverk seg imellom da de går på batteri? Samt at Xiaomi aqara er ikke fullstendig Zigbee som jeg har forstått, uten at jeg kan noe om det.

Er det noen muligheter å sette opp forsterkere for dør kontaktene?

Ser det er skrevet at IKEA plug in støpsel virker eller Xiaomi støpsel mulig virker som forsterkere?

Hva brukere dere som har endel Xiaomi aqara utstyr?

Tenkte å bruke de på alle mine dører og vinduer, så muligens deknigen kan bli litt svak enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting galt med aqara sine sensorer. De støtter zigbee og noe annet kjenner jeg ikke til. De har faktisk overraskende god rekkevidde og kanskje på grunn av det litt trege til å skifte over til en pære eller repeater når den allikevel klarer å kommunisere med hub. Jeg har ca 150 noder i mitt nett så rekkevidde er uansett ikke noe problem hjemme hos meg. Alt som er tilkoblet 240V skal i prinsippet fungere som repeater. Jeg har ikke kommet over noe som ikke gjør det.


Til andre som eventuelt leser dette: Kjell & Co og Netonnet selger disse sensorene omtrent til kinesiske priser så hvis en ikke har lyst å vente votter og vinter så kan en få de kjapt hvis en betaler 10-20 kroner mer enn dealextreme sine priser.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg har noen ikea Trådfri pærer. De fungerer som repeatere. 

Tror ikke ikea tråfri pærer er løsningen for meg, har kjøpt inn endel heatit z-dimmere. Men kanskje det hadde vært lurt på endel rom, sikkert litt billigere enn z-dim.

Det bilr vel ikke problemer når lyset er av med ikea trådfri? Er vel spenning på noden så den sender videre med lyset av sikkert?

såfremt trykkbryteren er på.

Gjør ikea wall sockets den samme jobben?   https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-adapter-90356166/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Slabbedask skrev:

Tror ikke ikea tråfri pærer er løsningen for meg, har kjøpt inn endel heatit z-dimmere. Men kanskje det hadde vært lurt på endel rom, sikkert litt billigere enn z-dim.

Det bilr vel ikke problemer når lyset er av med ikea trådfri? Er vel spenning på noden så den sender videre med lyset av sikkert?

såfremt trykkbryteren er på.

Gjør ikea wall sockets den samme jobben?   https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-adapter-90356166/ 

 

90% sikker på at svaret er "Ja" på alle spørsmålene dine ?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg skaffet meg 5 IKEA trådfri adaptre wall plug, og lagt de inn. Merket GUL.

Jeg har 2 stk Xiaomi enheter koblet til fra før. 1 stk aqara dørkontakt og 1 stk aqara temperaturmåler. Merket SVART.

Men jeg ser ingen kommunikasjon mellom IKEA og Xiaomi utstyret.  IKEA utstyret er der for å skape et bedre nett for Xiaomi utstyrett, det var ihvertfall tanken.

Er det noe jeg gjør feil tro? Har prøved å flytte på Xiaomi utstyret, og har IKEA utstyret i on. Skal vel ikke være nødvendig, forsterker vel signalet i off modus? 

 

image.png.b87996e33602d12b96235f0089af0750.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Venin skrev:

Står det egentlig noe sted at de der fungerer som repeatere? Det står eksplisitt på denne i hvert fall: https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-signalforsterker-10400408/

Da er det vel bare å pakke disse bort og bestille nye da :D :D  Ser de kommuniserer seg imellom, tenkte kanskje det kunne hjelpe xiaomi utstyret

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Venin skrev:

Står det egentlig noe sted at de der fungerer som repeatere?


Om det står en plass vet jeg ikke, men Ikea sine pærer gjør nå det. Men hvorfor skulle de det i eksempelet over? Begge de svarte har grønn forbindelse til koordinator og da er vel alt greit? En annen ting er at Aqara sine sensorer er veldig trege, etter min erfaring, med å skifte node den kommuniserer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stigvi skrev:


Om det står en plass vet jeg ikke, men Ikea sine pærer gjør nå det. Men hvorfor skulle de det i eksempelet over? Begge de svarte har grønn forbindelse til koordinator og da er vel alt greit? En annen ting er at Aqara sine sensorer er veldig trege, etter min erfaring, med å skifte node den kommuniserer med.

Slik det er nå er det greit, men etterhvert så skal jeg sette opp sensorer som er ganske langt unna. Ønsker derfor det skal bli stabilt som mulig.

Kan det være slik at en aqara kommuniserer med bare en node i gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stigvi skrev:

Mine aqara sensorer har bare en forbindelse. I bildet nedenfor er alle med ring rundt Aqara sensorer og noen av de har forbindelse opp mot gruppen med Ikea pærer.image.thumb.png.82ffb94d362a489c54b80d53edf99efb.png

 

 

Takk for info, da kan det godt hende forbindelsen bytter etter hvert som aqara får tenkt seg litt om.

Jeg har 72 stk liggende som jeg skal sette opp når jeg får tid.

Går det å legge til flere av gangen i Phoscon? Slipper da unna med litt søketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da har den ene Xiaomi sensoren funnet seg en annen bane. Jeg tok strømmen til Raspbeen da jeg jobbet med noe elektrisk, så da ser det ut som IKEA pluggene virker for aqara utstyr. Riktignok så er dette tempsensoren, men tror nok det er det samme med dørsensorene også. 

 

image.png.d719ef1f2460ec05ee4d67d7553a65e7.png

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jo, det er et problem med aquara / xiaomi -sensorer da de ikke følger standarder. En en-point device skal kunne gi beskjed til routeren den enda er i live og har kommunikasjon, noe som skjer hvert minutt hvis jeg husker korrekt. Hvis det ikke er pakke-respons innen en tid vil routeren sende beskjed om å finne en ny router (rejoin), noe aquara-sensorene er veldig dårlige på. 

 

En løsning på dette er å kjøpe en xbee som brukes som router. Denne kan programmeres til å ikke sende rejoin langt senere enn zigbee-standarden. 

 

Eneste utfordringen er du må joine den til da den xbee routeren som må evt gjøres med noe hit and miss. Det positive er f.eks zigbee2mqtt-prosjektet BÅDE kommer til å støtte conbee-stickene OG støtte joining direkte til routere (mac-låsning) som gjør du kan velge hvilke router endepunktene skal kobles til.

 

Enn så lenge så kjør på med xbee-routere med lang timeout og la ting kjøre mot de så slipper du dropouts

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da mye styr for noe som jeg ikke helt fikk med meg var et problem engang. Jeg har 29 Aqara sensorer og samtlige er fortsatt med i nettet etter at de ble lagt inn og de er lagt til der jeg har PC og Conbee "dingsen" og etter at de er flyttet så finner de fleste (27 av 29) nye forbindelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, stigvi skrev:

Det var da mye styr for noe som jeg ikke helt fikk med meg var et problem engang. Jeg har 29 Aqara sensorer og samtlige er fortsatt med i nettet etter at de ble lagt inn og de er lagt til der jeg har PC og Conbee "dingsen" og etter at de er flyttet så finner de fleste (27 av 29) nye forbindelser.

Samme erfaring her. Har ein haug med temperatursensorar og eit fåtall dør/vindusensor frå Xiaomi. Dei oppfører seg heilt fint og rekkevidda i vårt gamle tømmerhus er det lite å klage på. Eit fåtalls lyspærer eller anna på 230V er meir enn godt nok som repeater om det trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, aleks skrev:

Men uansett, HVIS dere opplever problemer med dropout, er det jo fint å ha i bakhodet xbee-trikset :)

Det er jo et greit triks, men for meg virker det som en vanskelig løsning og nærmest utilgjengelig.

 

Det er enkelt å si, men er det enkelt å gjøre? Har du noen linker eller kode å vise til som gjør det litt lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Det er jo et greit triks, men for meg virker det som en vanskelig løsning og nærmest utilgjengelig.

 

Det er enkelt å si, men er det enkelt å gjøre? Har du noen linker eller kode å vise til som gjør det litt lettere?

 

Har bestilt et nytt mesh kit med xbess og skal vise hvordan bruke dette og hvorfor i en guide når jeg får det :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2020 den 19.25, aleks skrev:

Feilsitering av Aleks som ikke kan fjernes..
 

Edit  av innlegg  så dette ikke blir helt avtåpikk:

Det som er verd å merke seg  med Hue og nå Ikea -hubbene er at de begge nå er zigbee 3.0 sertifiserte.

Dvs. noe som er jobbet med i lengre tid. Og i den prosessen har nok bugs  i både oppover og nedover kompabilitet blitt ristet ut av trærne.

 

Endret av NilsOF
Avtåpikk fjernet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NilsOF skrev:

Hehe, ja, ME er faktisk ett glimrende eksempel på hvordan monokultur i fra en dominant produsent kan slå ut.. ? 

Jepp, og det gjelder å lære av sine feil. :)

Vi fikk heldigvis ikke Windows ME 2.0... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.