Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Somfy og IFTTT - er det mulig?


Anbefalte innlegg

Hei - Er det noen som vet om noen mulighet for å styre SOMFY TAHOMA via IFTTT?

Jeg har googlet, men finner ikke noe svar. Mye av Somfy-snakket går på fransk, og jeg ser IFTTT er nevnt, men jeg har ikke funnet noe fornuftig her (via google translate..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er fransk og kan bekrefte at IFTTT ikke støttes i dag av Somfy Box/Tahoma. Og det er veldig kjedelig... har en del 'screens' hjemme som bruker IO-homecontrol protokoll... Jeg hadde håpet å kunne styre de uten Tahoma, via HS3. Men det ser ikke ut at protokollen støttes i HS3. 

Men det er håp(?)  Z-wave var heller ikke støttet av Somfy et år siden, og Tahoma utvikles hele tiden. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hvor står det?

 

Det blir utviklet en plugin for Home Assistant som kommer i en av de neste versjonene, som har integrasjon med Tahoma. Det artige er, er at Tahoma har et API. Dog ikke åpent. Så det er noen smarte sjeler som har reverse-engineered dette og funnet ut av APIet, slik at man kan styre Tahoma via 3parts-system. Det betyr at man faktisk kan styre Somfy med smarthussystemet sitt så lenge det støtter HTTP GET/POST osv. (og det gjør jo de fleste) Man må selvfølgelig ha Tahoma boksen for at dette skal funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått denne eposten fra Somfy nylig. Du kan også åpne IFTTT app å søke etter Somfy/Tahoma :-).

"

178996418.jpg

Med IFTTT blir TaHoma kompatibel (4 desember) med mange andre produkter og tjenester som er knyttet til IFTTT. Bla til ifttt.com eller last ned "IFTTT app" og registrer deg. Du kan se etter eksisterende "Applets" (smarte programmer) som Somfy foreslår, eller applets laget av brukere, eller lag din egen! Din fantasi setter grensen. 

"Alexa, start, jeg kommer hjem". Og ditt hjem ønsker deg velkommen: lysene lyser, persienner og persienner løper opp og favorittmusikken din spiller. Med Alexa kan du kontrollere dine TaHoma scenarier med stemmen. Bare spør, og Amazon Alexa vil ta vare på det for deg. Kompatibilitet på grunn av tilgjengeligheten av Alexa-service i hvert land. Først ute er Storbritannia og Tyskland.

 

Vennlig hilsenSmart Home teamet"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at temaet er IFTTT, men legger nå inn denne løsningen som et alternativ.

Jeg liker ikke at styringen er avhengig av en skyløsning.

 

Å styre Somfy enheter er faktisk ganske enkelt og mye billigere enn en skulle tror :) i alle fall når en vet hva Somfy enheter koster.

Jeg har 6 persienner og 3 blendegardiner og en Tahoma gatway. Tahomaen kan hvem som helst få kjøpe billig av meg, for den trengs ikke.

Kjøp en RFXtrx433e den gjør nytten til så mangt, masse 433 utstyr som benytter den frekvensen, blant annet Somfy.

Sett den opp sånn:

Skjermbilde.thumb.PNG.6daf258fab8a07a39a810198e4ab2a0b.PNG

Deretter lager du noen sånne som passer til ditt oppsett:

Skjermbilde.thumb.PNG.946e98ec2900dfd07545c18a6475df1d.PNG

Da får du noe sånt:

Skjermbilde.thumb.PNG.0c75d583b2ed0ca234ce7ea4cc6ca8d0.PNG

Velg hvilken Somfy enhet du vil styre med Somfy fjernkontrollen.

Flytt den så den står sånn ca. midt mellom endestoppene, (Det er for at den skal kunne kvittere).
Påse at du kun styrer en Somfy enhet, og trykk inn programknappen på baksiden av fjernkontrollen til den kvitterer med å gå opp og ned.

Trykk deretter på programknappen til en av devicene du lagde,

Somfy enheten skal kvittere med å gå opp og ned.

 

Jeg omprogrammerte oppsettet en smule fordi jeg ikke syntes at knappene var logiske i HS3:

Skjermbilde.thumb.PNG.45f0e12e06048072217fa1dd483dd828.PNG

 

Da har du full styring av enheten din :)

 

 

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Odd said:

Så dine Somfy enheter benytter ikke RTS?

Har noen få RTS, men de fleste er Somfy IO (2 veis protokoll). Den er mye bedre , pga retur av informasjon, og mulighet til å sende ordrer som feks "open screen 37%". Men er et lukket protokoll. Da blir Somfy IFTTT (og eventuelt Tahoma Api) veldig praktisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Asterix skrev:

Jeg har fått denne eposten fra Somfy nylig. Du kan også åpne IFTTT app å søke etter Somfy/Tahoma :-).

"

178996418.jpg

Med IFTTT blir TaHoma kompatibel (4 desember) med mange andre produkter og tjenester som er knyttet til IFTTT. Bla til ifttt.com eller last ned "IFTTT app" og registrer deg. Du kan se etter eksisterende "Applets" (smarte programmer) som Somfy foreslår, eller applets laget av brukere, eller lag din egen! Din fantasi setter grensen. 

"Alexa, start, jeg kommer hjem". Og ditt hjem ønsker deg velkommen: lysene lyser, persienner og persienner løper opp og favorittmusikken din spiller. Med Alexa kan du kontrollere dine TaHoma scenarier med stemmen. Bare spør, og Amazon Alexa vil ta vare på det for deg. Kompatibilitet på grunn av tilgjengeligheten av Alexa-service i hvert land. Først ute er Storbritannia og Tyskland.

 

Vennlig hilsenSmart Home teamet"

Fantastisk! Det er bra Somfy tar seg til vettet. Kanskje jeg bare kan bruke IFTTT istedet. Spørs hvor detaljert IFTTT integrasjonen er. :-)

 

4 timer siden, Odd skrev:

Jeg ser at temaet er IFTTT, men legger nå inn denne løsningen som et alternativ.

Jeg liker ikke at styringen er avhengig av en skyløsning.

 

Å styre Somfy enheter er faktisk ganske enkelt og mye billigere enn en skulle tror :) i alle fall når en vet hva Somfy enheter koster.

Jeg har 6 persienner og 3 blendegardiner og en Tahoma gatway. Tahomaen kan hvem som helst få kjøpe billig av meg, for den trengs ikke.

Kjøp en RFXtrx433e den gjør nytten til så mangt, masse 433 utstyr som benytter den frekvensen, blant annet Somfy.

Sett den opp sånn:

 

*snip*

 

Dette hjelper dessverre ikke for moderne Somfy installasjoner, som kun er med IO protokollen. Da er det helt klin umulig å styre de med 3.parts system før inntil nå nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser Somfy IO og Somfy RTS har vært nevnt her, men hvordan er det å styre Somfy STD?

 

På huset under bygging, så blir det innebygd screen fra Nordan på vinduene. Der er valget imellom Somfy IO eller Somfy STD.

Står at Somfy STD er kabelbunnet og muliggjør enkel styring via eksterne oppsett som for eksempel KNX.

Hvordan er det å få dette inn i HS3?

Bruker STD 2-veis protokoll slik at det evt er mulig å justere de til en spesifikk posisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.