Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sending av SMS til mange mottakere (ca. 30)


Moskus

Anbefalte innlegg

Min eldste datter har snart bursdag, og var klar til å feire disco-bursdag hjemme i morgen (jeg har rigget opp disco-lys, og vi har ryddet stua for å gjøre plass til dansegulv).

 

image.png image.png

 

 

Men på grunn av Corona-viruset og dets utvikling i nærmiljøet ser det ikke ut til at det kan bli noe av. Stor skuffelse i heimen, selvfølgelig. :( 

Vi må informere 30 foreldre om dette i løpet av dagen.

 

Vet noen om en enkel tjeneste for (garantert) sending av 30 SMSer med mitt telefonnummer som avsender?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Vet noen om en enkel tjeneste for (garantert) sending av 30 SMSer med mitt telefonnummer som avsender?

Trenger vel ingen tjeneste til dette, bare å legge inn alle sammen som mottaker, separert med komma og sende meldingen.
Evt. kopiere inn telefon nr fra et txt dokument ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, det tenkte jeg også, men hadde litt trøbbel med det her på søndag. Noen fikk meldingene først på tirsdag. :( 

 

Om du skal ha bekreftelse på at meldingen er leveret, må de gå gjennom en meldingssentral. 

Et eksempel her er meldingstjenesten iMessage som Apple drifter. Du kan sende SMS til alle i en sending, også de som ikke benytter iMessage, da går de jo som vanlig SMS.

  • Standard SMS sender ut meldingen uten garanti for at den når mottaker, og uten bekreftelse på at den har kommet frem til mottaker.
  • iMessage (og andre medlingstjenere) sender melding via en felles serverstruktur som gir tilbakemelding til avsender OM og NÅR meldingen har kommet frem.

Tilsvarende er det jo med e-post også, der noen servere/tjenester støtter levert-status. Normalt kan man si at e-post sendes ut i cyberspace og "håper" å komme fram, uten sporing tilbake til avsender. Internt i bedrifter blir denne funksjonen mulig, fordi de bruker den samme e-postserveren. Det er også mulig å sende mail til eksterne og så få leverings- og lesebekreftelser i retur, men det er ingen garanti for at du får det, fordi du ikke vet om mottakers epostserver støtter denne tjenesten eller om den i det hele tatt er slått på¨(ofte etter en sikkerhetsvurdering).

 

Du får altså bekreftelser på at meldinger (SMS) er levert til iMessage-kunder kun om de har slått på denne funksjonen.

... og jeg kjenner ikke til en vanntett løsning for det du øsnker å oppnå her. Kanskje Facebook sin Messenger kan være det beste alternativet.

 

VI har klassegrupper for foreldrene til barna våre på Facebook, og jeg har ofte invitert til bursdag ved å opprette et arrangement på Facebook der jeg kommuniserer med alle. Det blir det beste tipset mitt.

Endret av Kråkerøymannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen Apple-dingser i huset, så det er ikke en mulighet. Jeg har laget en konto hos BudgetSMS, og venter på å få den verifisert, så får vi se om den er ferdig før det er for sent og jeg må ta den manuelle jobben...

 

Tanken var å be folk om å bekrefte mottak manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Nå har jeg ingen Apple-dingser i huset, så det er ikke en mulighet. Jeg har laget en konto hos BudgetSMS, og venter på å få den verifisert, så får vi se om den er ferdig før det er for sent og jeg må ta den manuelle jobben...

 

Tanken var å be folk om å bekrefte mottak manuelt.

Om jeg husker riktig, så har ikke SMS-protokollen noen slik bekreftelse, ikke engang for om meldingen er levert, og da er du vel like langt?

 

Hvorfor ikke teste Facebook-forslaget? Om du har alle foreldrene som venner på Face, kan du sende ut til de som gruppe, alternativt oppretter du en gruppe i Facebook der du inviterer alle foreldrene.... Virker som den beste løsningen for deg akkurat nå.

Endret av Kråkerøymannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kråkerøymannen skrev:

Hvorfor ikke teste Facebook-forslaget? Om du har alle foreldrene som venner på Face, kan du sende ut til de som gruppe, alternativt oppretter du en gruppe i Facebook der du inviterer alle foreldrene.... Virker som den beste løsningen for deg akkurat nå.

Eller Messenger. Trenger heller ikke Facebook konto for å bruke messenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stigvi skrev:

Eller Messenger. Trenger heller ikke Facebook konto for å bruke messenger

 

Men om vi skal være sikre på at "alle er med" så må vi også sikre at alle er brukere av systemet ?

Hvordan kan vi sikre det?

Endret av Kråkerøymannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stigvi skrev:

Da kan en ikke sende messenger meldinger til de. Og det samme gjelder sms, facebook, epost osv.

Det gjenstår vel kun rekommandert sending hos Posten.

 

... og mitt forslag om å samle alle i en klassegruppe i Facebook. Da vet du hvem som er med og hvem som ikke er med. 

Det bør være mulig å få lagt alle inn i en slik gruppe på noen timer om man engasjerer fler foreldre man kjenner og på den måten få hjelp til å legge de til i klassegruppa.

 

Tenker at det er det beste forslaget for å oppnå det trådstarter ønkser, nemlig å sikre at alle har fått beskjed innen morgendagen.

Endret av Kråkerøymannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Moskus said:

Nå har jeg ingen Apple-dingser i huset, så det er ikke en mulighet. Jeg har laget en konto hos BudgetSMS, og venter på å få den verifisert, så får vi se om den er ferdig før det er for sent og jeg må ta den manuelle jobben...

Jeg har BudgetSMS, men finner ikke ut at du kan sende annet enn enkle SMS meldinger fra nettsiden, MEN det finnes en løsning ved å bruke TwilioSeer og sende gruppe SMS via vår kjære HomeSeer - det har jeg gjort tidligere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Byelektrikeren skrev:

Jeg har BudgetSMS, men finner ikke ut at du kan sende annet enn enkle SMS meldinger fra nettsiden, MEN det finnes en løsning ved å bruke TwilioSeer og sende gruppe SMS via vår kjære HomeSeer - det har jeg gjort tidligere ?

 

... men du får ikke leveringsbekreftelse fra en SMS. Så om trådstarter skal sikre at alle får meldingen må vi kunne bekrefte at den er levert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kråkerøymannen said:

 

... men du får ikke leveringsbekreftelse fra en SMS. Så om trådstarter skal sikre at alle får meldingen må vi kunne bekrefte at den er levert ?

Takk, det tenkte jeg ikke på. Alle har ikke FB heller (inkludert meg selv), så hvorfor ikke ringe slik vi gjorde i gode gamle dager ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kråkerøymannen skrev:

... og mitt forslag om å samle alle i en klassegruppe i Facebook.


Skjønner det, men siden alle med facebook også er med i meldingstjenesten til Facebook (+ noen få til som velger å bruke meldingstjenesten uten å opprette facebook-konto) så er mitt inntrykk at du når fortere fram med å sende melding istedenfor å styre med facebook grupper. De fleste leser nok meldinger ved hjelp av Messenger og får varsel på telefonen umiddelbart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sporer ut, men bare for å nevne det. SMS har levering- og lesebekreftelse. Det ble vedtatt som en standard for mange år siden. Pr i dag virker det kun på Android telefoner for i kjent stil går Apple sine egne veier. I 2018 slo Telenor av dette pga tekniske problemer så i Norge virker det kun mellom Telia sine kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kråkerøymannen skrev:

... og mitt forslag om å samle alle i en klassegruppe i Facebook.

Det er mange som har Facebook-kontoer, men det gjelder faktisk ikke alle. Derfor utgår Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Byelektrikeren skrev:

Kan ikke betale med Paypal, må overføre vi bank ?

OK; det er ikke så aktuelt.

 

2 timer siden, daniel.h.iversen skrev:

Du installerer en app på telefonen og kan skrive meldinger fra pc, men i praksis blir meldingen sendt fra telefonen.
De har en plugin i Chrome, et åpent API og er blant annet integrert i Home Assistant

I HomeSeer også, men den kan ikke sende meldinger til en foreldre på en klasseliste...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.