Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trigger ved hurtig/stor endring av verdi?


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ønsker å trinne opp aggregatet dersom fuktighet øker raskt (dusjing). 

 

Jeg klarer å hacke til ved hjelp av virtuell device som jeg lagrer gjennomsnitt av siste time på, for så å bruke Easytrigger til å sammenligne nåverdi mot den virtuelle devicen. En utfordring med denne hacken er at relativ fuktighet svinger en god del i løpet av døgnet og timen, og jeg har opplevd at event trigges selv om det ikke er snakk om dusjing.

 

Finnes det mer elegante løsninger?

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Noko seint svar, men kan hende det er til hjelp for andre som les denne seinare, om ikkje anna.

 

Du nemner at RH (relative humidity)-verdi naturleg endrar seg over døgnet, årstid mm, og etter det eg har skjønt gjeld dette  faktisk i alle rom i huset. Om du har ein annan RH-måling i huset (via ein multisensor..?) å sammenligne mot så kan du vel sette opp ein samanlikning mellom RH på badet mot RH "referanserommet"? Sjølve samanlikninga skal lett late seg gjere med plug-in'en EasyTrigger.

 

Min bror (@bjornepappa her på forumet) har laga til noko ála denne styringa, og kan muligens komme med input på både teori om RH og korleis han har løyst det i praksis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, eg har laga dette vha EasyTrigger. I grunn som ein følge av at naturleg RH endra seg gjennom året og med tørt eller fuktig vêr. Dette har eg no brukt lenge og det fungerer tipp topp sommar som vinter.

"1.etasje Gang nede Multisensor RH" er her i gangen utanfor badet, der lufttilførselen til badet hovudsakleg kjem frå.

Multisensor både i gangen og på badet er Xiamio/Aqara temperatur- og RH-sensor. Har forøvrig ein haug av desse rundt omkring i huset og dei fungerer svært bra og med lang batterilevetid (>1 år).

image.png.3b9fd725d9d7a2ec674d5c5d8b7216f1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 20.03, Fredrick skrev:

Hei,

 

Ønsker å trinne opp aggregatet dersom fuktighet øker raskt (dusjing). 

 

Jeg klarer å hacke til ved hjelp av virtuell device som jeg lagrer gjennomsnitt av siste time på, for så å bruke Easytrigger til å sammenligne nåverdi mot den virtuelle devicen. En utfordring med denne hacken er at relativ fuktighet svinger en god del i løpet av døgnet og timen, og jeg har opplevd at event trigges selv om det ikke er snakk om dusjing.

 

Finnes det mer elegante løsninger?



Du bruker HomeSeer og jeg Home Assistant, men min løsning kan sikkert være et tips. Jeg detekterer dusjing for å slå på en håndkletørker og denne virker hver gang. Jeg bruker Home Assistant sin trend sensor. Den er veldig enkel og baserer seg på hvor stor endring det er mellom to målinger og hvis verdien da stiger (eller synker) mer enn oppgitt verdi pr sekund, så endrer trend sensoren tilstand. 

På badet har jeg satt den til å trigge hvis endringen er større enn 0,05% RH pr sekund.image.thumb.png.9858ed0595cfeba0819eaa51758d5fb0.png

Min Aqara sensor rapporterer 4 verdier mens dusjing pågår og mellom to verdier er avstanden så stor at det blir større enn 0,05%. Du må da sjekke tidspunkt du får en verdiendring og sammenligne med foregående verdi og dele på antall sekunder siden du fikk den.


Ref: Trend - Home Assistant (home-assistant.io)

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.