Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trenger hjelp med HS3 scene


borg1n

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe med tips på hva jeg gjør feil her. 

 

Jeg setter ulike tilstander (scener) for "Morgen", "Kveld", "Natt" etc basert på ukedag, helg, ferie etc. Når tilstand settes til "Morgen" vil den kalle "Sub-Scene: Morgenlys" (og dette funker fint). Jeg ønsker imidlertid at Sub-Scene: Morgenlys bare skal kunne kjøres om det er før soloppgang og etter kl 05:00, da jeg ikke ser noen grunn til å slå på masse lys om solen er oppe. Problemet er relatert til "AND IF The time is before sunrise" ikke virker - de påfølgende kommandoene for å slå på utelys kjører selv om dette blir trigget etter soloppgang. Jeg har også prøvd med "AND IF Daylight" men det virker ikke heller. Noen tips anyone? 

 

 

image.thumb.png.d878e1c88e11b3db749bfe59412c9dab.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, borg1n skrev:

Kan noen hjelpe med tips på hva jeg gjør feil her. 

 

Jeg setter ulike tilstander (scener) for "Morgen", "Kveld", "Natt" etc basert på ukedag, helg, ferie etc. Når tilstand settes til "Morgen" vil den kalle "Sub-Scene: Morgenlys" (og dette funker fint). Jeg ønsker imidlertid at Sub-Scene: Morgenlys bare skal kunne kjøres om det er før soloppgang og etter kl 05:00, da jeg ikke ser noen grunn til å slå på masse lys om solen er oppe. Problemet er relatert til "AND IF The time is before sunrise" ikke virker - de påfølgende kommandoene for å slå på utelys kjører selv om dette blir trigget etter soloppgang. Jeg har også prøvd med "AND IF Daylight" men det virker ikke heller. Noen tips anyone? 

 

 

image.thumb.png.d878e1c88e11b3db749bfe59412c9dab.png


Har du prøvd:

If time is this 05:00

And if time is before sunrise

Then...

 

Eller

If time is this 05:00

And if The time is nighttime (after sunset, before sunrise)

Then....

Endret av Frankis78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, borg1n skrev:

Takk for gode tips, tenkte ikke at "Manually triggered" kunne gjøre at påfølgende conditions ble "overstyrt". Skal prøve med følgende endringer så får vi se om det fungerer

 

image.thumb.png.4053e07603740fb56347cd60506f27d0.png

Du kan bruke Manually triggered også, 

Men da må du gjøre:

If this event is manually triggered

Or if time is this..

And if The time is nighttime (after sunset, before sunrise)

 

Jeg har noe lignende, siden jeg skrur av noe av utelyset i natt modus, og kun lar de være på ved bevegelse.

Først skrur jeg på lysene ved sunset.

Deretter skrur jeg av lysene i nattmodus (Dette skjer i et annet event)

Så skrur jeg på lysene i morgen modus, men kun dersom det er mellom sunset og sunrise.

2020-03-15_1141.thumb.png.96fe4336b9e1e53fc873a773e373745f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på at vi prøver å få til det samme? Det jeg prøver å få til er at om dette eventet blir triggered (fra annet event eller manuellt) så skal det bare kjøre actions om det er før soloppgang og etter kl 05:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, borg1n skrev:

Jeg er ikke sikker på at vi prøver å få til det samme? Det jeg prøver å få til er at om dette eventet blir triggered (fra annet event eller manuellt) så skal det bare kjøre actions om det er før soloppgang og etter kl 05:00.

Skjønner

Da kan du bruke

If this event is manually triggered

Or if time is this..

And if The time is nighttime (after sunset, before sunrise)


Edit

Så du skal kun kjøre det dersom det er manuelt trigget?

Du kan prøve

If this event is manually triggered

And if time is this 05:00

And if time is nighttime..

 

Men husker det var noe i forbindelse med å manuelt trigge et event, at den overkjører conditions?

 

Endret av Frankis78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig er å holde tunge rett i munnen når man begynner å legge inn flere conditions/betingelser som man nøster sammen med AND eller OR.

 

AND binder sammen og krever at alle betingelser oppfylles.

OR kan man bruke mellom forskjellige betingelser som skal påvirke, men ikke må være med.

 

Det som er viktig er at man ikke begynner å få for mange betingelser. Da får man lett brist i logikken siden man ikke helt klarer å se sammenhengen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Frankis78 skrev:

Da kan du bruke

If this event is manually triggered

Or if time is this..

And if The time is nighttime (after sunset, before sunrise)

Nei, det er faktisk ikke en god idé har det vist seg. Da bør man lage et ekstra (for "OR IF"-delen) som trigger det originale eventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var ikke at sub-eventet ikke ble kalt men at IF setningen i sub-eventet mitt ikke ble respektert. 

Det ser imidlertid ut at det virker nå med den endringen jeg flagget ovenfor (dvs endret fra Manually triggered til når "God Morgen" settes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borg1n skrev:

Problemet var ikke at sub-eventet ikke ble kalt men at IF setningen i sub-eventet mitt ikke ble respektert. 


Ja, hvis du bare velger «run another event», så kjører eventet uavhengig av conditions. Man må da krysse av for «only if event conditions are true». :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:


Ja, hvis du bare velger «run another event», så kjører eventet uavhengig av conditions. Man må da krysse av for «only if event conditions are true». :) 

 

Aha, det var nok der feilen lå. Takker!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.