Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Får ikke tilbakemelding fra dimmer


Anbefalte innlegg

Hei, Har fått montert noen Namron dimmere.

Sliter med at disse ikke gir tilbakemelding til homeseer når de skrues av/på eller dimmes via fysisk veggbryter. 

Som dere ser så forandrer root device (der det står no device) seg, men ikke enheten under. 

Root device gir enten 0 eller verdi 255 (off og on) og ikke dimmeverdi heller.

 

Noen som har tips? De har firmware 1.6, prøvde å søke opp nyere, men fant aldri fram til firmware på nett engang.

Homeseer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Byelektrikeren skrev:

 


Jeg har hatt samme problem nåde på HS3 og HS4, det virker ikke som om de er tilpasset HomeSeer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Hei, har prøvd litt forskjellig og fant ut at den gir tilbakemelding når man legger inn child device på linked devices på root device.

Slik som på screenshot nedenfor. Dette fungerer greit, ser dog at den spretter til last før den sier hvilket dimmennivå den er på når man dimmer opp/ned.

Vet ikke om det er "godkjent" å gjøre det på denne måten? ?

 

Vet du hvordan jeg kan få dimmeren til å stoppe på minimum brightness? Holder jeg knappen inne og den går forbi minimum brightness slukker den lyset bare. Hadde ønsket at den stoppet! 

 

 

Homeseer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vet du hvordan jeg kan få dimmeren til å stoppe på minimum brightness? Holder jeg knappen inne og den går forbi minimum brightness slukker den lyset bare. Hadde ønsket at den stoppet! "

 

Du kan jo prøve en auto kalibrering.

 

På Fibaro er det 13 - 1, jeg har byttet alle mine til Fibaro

 

/Helge

 

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Byelektrikeren skrev:

"Vet du hvordan jeg kan få dimmeren til å stoppe på minimum brightness? Holder jeg knappen inne og den går forbi minimum brightness slukker den lyset bare. Hadde ønsket at den stoppet! "

 

Du kan jo prøve en auto kalibrering.

 

På Fibaro er det 13 - 1, jeg har byttet alle mine til Fibaro

 

/Helge

 

 

Finner ikke auto kalibrering i manualen :/ 

Virker som fibaro sine er bedre, mulig jeg får bytte de som ikke er montert enda til det. 

Fibaro sine stopper av deg selv på laveste dimmenivå dersom du holder veggbryteren inne?

 

 

3 timer siden, Moskus skrev:

Sjekk assosiasjoner!

 

"Lifeline" (dvs. group 1) skal typisk være assosiert til "HomeSeer (ID: 1)".

 

Takk for tips, var det første jeg gjorde så det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Bjonness skrev:

Fibaro sine stopper av deg selv på laveste dimmenivå dersom du holder veggbryteren inne?

Ja. :)

 

54 minutter siden, Bjonness skrev:

Takk for tips, var det første jeg gjorde så det hjalp ikke.

OK, det er nå du viser hvordan "Associations"-siden ser ut. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du faktisk ikke har nok noder til å få pålitelig svar andre veien. Den enkleste løsningen er å flytte PC med HomeSeer nærmere bryteren og sjekke.

 

Men første hint kan være å trykke image.png

... og se hvor mange noder den har kontakt med.

 

 

Den lave IDen gir et hint om at det kanskje er litt lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2020 den 8.46, Moskus skrev:

Det kan være at du faktisk ikke har nok noder til å få pålitelig svar andre veien. Den enkleste løsningen er å flytte PC med HomeSeer nærmere bryteren og sjekke.

 

Men første hint kan være å trykke image.png

... og se hvor mange noder den har kontakt med.

 

 

Den lave IDen gir et hint om at det kanskje er litt lite...

Har prøvd å koble opp flere z-wave noder på fast strøm nå for å se om det hjalp og gitt det litt tid. Det gjorde ingen forskjell. 

Får fortsatt ikke tilbakemelding på dimmenivå.

 

 

964671670_namrondimmer.thumb.png.722c0299e449e3c4b322b39e9589a6ef.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Bjonness skrev:

Har prøvd å koble opp flere z-wave noder på fast strøm nå for å se om det hjalp og gitt det litt tid. Det gjorde ingen forskjell. 

Får fortsatt ikke tilbakemelding på dimmenivå.

Men du har ikke flyttet HomeSeer nærmere dimmeren enda? Hvis den er rett ved og det fremdeles ikke virker, så er det noe galt.

Det føste å prøve da er å ekskludere dimmeren og legge den til på nytt.

 

Får du respons hvis du trykker "Test Connectivity"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Moskus skrev:

Men du har ikke flyttet HomeSeer nærmere dimmeren enda? Hvis den er rett ved og det fremdeles ikke virker, så er det noe galt.

Det føste å prøve da er å ekskludere dimmeren og legge den til på nytt.

 

Får du respons hvis du trykker "Test Connectivity"?

Får respons ja, dimmeren står kun noen meter unna så det er nok ikke problemet. 

Har fire slike dimmere og det er samme problem med alle. Derimot så har jeg også fått montert inn 6 fibaro dimmere og de fungerer perfekt. Tror jeg bare får leve med det til jeg evt bytter de til fibaro dimmere. 

Det som er mest irriterende med namron dimmerne er at de ikke stopper når man dimmer de lavt ned, men skrur seg av om jeg holder knappen inne for lenge. 

483579220_Merknad2020-03-29162411.png.084a83b939ac0bc95d4ceb345acb8b27.png

 

 

 

Lurer på annen ting mens jeg er igang, har fulgt Moskus sin fine homeseer guide. 
Det virker dog ikke som det er noen mulighet til å skjule enheter fra events, så når jeg lager events så blir det jo etterhvert maaange enheter å bla seg igjennom. 
Er det noe jeg har misset her, eller må jeg bare leve med det slik?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjonness skrev:

Det virker dog ikke som det er noen mulighet til å skjule enheter fra events, så når jeg lager events så blir det jo etterhvert maaange enheter å bla seg igjennom. 
Er det noe jeg har misset her, eller må jeg bare leve med det slik?

Nei, det er slik hos meg også... :(

 

 

Nei, det kan jo faktisk virke som om dimmeren svarer skikkelig, men faktisk ikke sender status da. Nedtur. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2020 den 19.22, Moskus skrev:

Nei, det er slik hos meg også... :(

 

 

Nei, det kan jo faktisk virke som om dimmeren svarer skikkelig, men faktisk ikke sender status da. Nedtur. :( 

Får faktisk tilbakemelding fra dimmeren om jeg setter chid devicen som linked device inne på root device. 

Syns dette var spesielt, men det funker jo..

 

1731222589_Merknad2020-03-30231751.png.7c8e65bf0a2c3df0ea2e36b38c02c0f6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bjonness skrev:

Får faktisk tilbakemelding fra dimmeren om jeg setter chid devicen som linked device inne på root device. 

Syns dette var spesielt, men det funker jo..

Ja, det er spesielt. Det skal jo ikke være noen statuser å "linke". Hvordan ser "Status Graphics" ut på roten da?

 

Hva om vi prøver med en Rescan nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Ja, det er spesielt. Det skal jo ikke være noen statuser å "linke". Hvordan ser "Status Graphics" ut på roten da?

 

Hva om vi prøver med en Rescan nå?

 

Rescan utgjør ingen forskjell. 

 

Merknad 2020-03-31 113817.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett veldig snålt. Da virker det som om dimmeren sender MULTILEVEL-beskjeder på en litt annen måte enn det "alle andre" gjør. Veldig sært. Mulig det er verdt en epost til produsenten (evt. elektroimportøren) for å høre om de er klar over problemet?

 

Kan du sjekke at parameter 3 faktisk er satt til 1?

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Moskus skrev:

Uansett veldig snålt. Da virker det som om dimmeren sender MULTILEVEL-beskjeder på en litt annen måte enn det "alle andre" gjør. Veldig sært. Mulig det er verdt en epost til produsenten (evt. elektroimportøren) for å høre om de er klar over problemet?

 

Kan du sjekke at parameter 3 faktisk er satt til 1?

image.png

 

Ja, den står på 1. 

Har også prøvd å forandre denne til 0 og så tilbake til 1 igjen, uten at dette hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.