Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave 3.0.2.0 bug?


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Oppdaterte Z-Wave plugin i dag. Etterpå har jeg fått merkelig oppførsel på mine Fibaro Dimmer 2. Når jeg trykker på S1 så ser det ut til at devicene for både Switch Multilevel 1 og 2 slås på (eller av). Det gjør at ikea Trådfri pærene jeg har satt som «Linked device» mot Switch Multilevel 2 plutselig styres sammen med hovedlyset på S1. :( 

 

Andre med samme erfaring eller forslag til fiks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ZoRaC skrev:

forslag til fiks?

... gå over til å bruke Scenes?

 

Dette var jo litt uheldig, da. Det har jo fungert så godt så lenge.

Men det er mulig at det er nødvendig å justere litt på assosiasjonene. Men jeg kan imidlertid ikke tippe til hva...

 

Men takk for advarselen. Hvis du finner ut av det, så post gjerne her. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

... gå over til å bruke Scenes?


Ja, driver og ser litt om noen har en god løsning på HomeSeer-forumet. Trenger jo å håndtere hold-to-dim, med vekslende retning + toggle. Ser for meg man må lage et script... en fordel er at man da kan bruke det på andre typer brytere som har en «held»-status. Problemet er at jeg ikke er så god på VB-script. ? 

 

Har forøvrig sendt en e-post til support. 
Power oppdaterer seg ikke lengre (står fast på 54w) og det er Switch Multilevel 2 som endrer seg når jeg bruker S1... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke en løsning å scripte seg bort fra det. Løsningen er at HST "fikser" Z-wave-pluginen.

Dette var jo slik Dimmer 2 oppførte seg i begynnelsen.

 

Bra at du har meldt det til HS. Lag en post på forumet også. Synlighet, synlighet, synlighet. ;) 

 

Jeg håper/tror/ber om at dette muligens kanskje har med assosiasjoner igjen.

Hva skjer hvis du i Group 1 fjerner assosiasjonen med Endpoint og legger den til uten, eller motsatt?

Hvis Group 2 og 3 (altså fra S1) er uten Endpoint, så kanskje de burde være med? Eller kanskje bare fjernet helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer feilsøking:

Med bare gruppe 1, så blir «Switch Multilevel 1» satt til «on» når S1 trykkes på, mens «Switch Multilevel 2» blir satt til det aktuelle dimmenivået. Samme når jeg holder for å dimme, da endres SM2 til å vise nytt dimmenivå. 
 

Prøvde div assosiasjoner, men med endpoint så er det bare gruppe 2 som lar seg assosiere med endpoint. De andre sier «succeded», men det blir ikke lagret. 
 

Har meldt dette også videre til support. 
Får lage en forumtråd i morgen, hvis det ikke kommer noe fra support snart. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk til svar fra support at ingenting relatert til dette var endret i 2.0.3.0 og beskjed om å ta exclude/include. Har gjort det nå, men det ble ikke særlig bedre...

 

Har også laget en tråd på HomeSeer-forumet, men ingen respons...

 

https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/z-wave-homeseer/1372121-bug-with-2-0-3-0-and-fibaro-dimmer-2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du og jeg ikke har helt like assosiasjoner satt opp. Har du prøvd med Endpoint 1 til Group 1?

Det måtte jeg ha på Fibaro RGBW Controller 2 for at knappetrykk og strømforbruk skulle rapporteres riktig.

 

image.png

 

Mulig du skal rette skrivefeilen i tråden. Det er jo versjon "3.0.2.0",  ikke "2.0.3.0"... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg ser at du og jeg ikke har helt like assosiasjoner satt opp. Har du prøvd med Endpoint 1 til Group 1?


Det er slik det blir ved inkludering. Hjelper ikke. 
 

33 minutter siden, Moskus skrev:

Mulig du skal rette skrivefeilen i tråden. Det er jo versjon "3.0.2.0",  ikke "2.0.3.0"... 

 

Bare tekst i tråden kan endres, ikke tittel... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det omvendt av dette, når jeg trykker inn S1 så styres kun light 1, mens når jeg trykker inn S2 så styrer jeg light 2, og light 1. 

Det rare er at light1 ikke skrur seg av i praksis, men kun av/på i homeseer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Bjonness skrev:

Hos meg er det omvendt av dette, når jeg trykker inn S1 så styres kun light 1, mens når jeg trykker inn S2 så styrer jeg light 2, og light 1. 

Det rare er at light1 ikke skrur seg av i praksis, men kun av/på i homeseer!


Startet hos deg også etter oppgradering?

 

Jeg fikk svar fra support i går:

Sitat

Unfortunately, I was not able to recreate this issue with the sample unit we have. I have created a bug report and will add the forum thread to it. Can you tell me what firmware version is running on your Dimmer 2? 


Jeg har v3.5 på mine. Hva har du?

 

Kan du også melde det til support eller skrive et innlegg i HomeSeer-forumtråden nevnt over, @Bjonness? Sånn at de får med seg at flere har samme problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Startet hos deg også etter oppgradering?

Har kun kjørt 3.0.2.0 versjonen, er helt ny på homeseer og smarthus

 

1 time siden, ZoRaC skrev:

Jeg har v3.5 på mine. Hva har du?

v3.5, de er helt nye. 

Skrev et innlegg i tråden ovenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

I have made note of this in the bug report that was opened. Unfortunately, with development currently focusing on HS4, it is unlikely that this will be looked into until some time after the full release. If you would like to share any other information, please reply to this ticket.


Dette var svaret jeg fikk når jeg purret på svar og informerte om at vi nå er 3 stk som opplever dette. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ZoRaC skrev:

Dette var svaret jeg fikk når jeg purret på svar og informerte om at vi nå er 3 stk som opplever dette. ??

Du får svare at dette er mer kritisk enn HS4-release, og har fungert utmerket helt til de valgte å oppdatere Z-wave plugin'en.

De introduserte bug'en, så de får prioritere å fikse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ZoRaC skrev:


Dette var svaret jeg fikk når jeg purret på svar og informerte om at vi nå er 3 stk som opplever dette. ??

Vel så lenge ikke hs4 er ute av beta enda så får de fikse programvaren sin som de selv har introdusert bug'en i. 

Grunnen til at man betaler for homeseer er jo at de skal fikse slikt og vedlikeholde det. Gjør de ikke det så kan man jo like greit bruke home assistant... 

Veldig skuffet over svaret du fikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, bjornepappa skrev:

Har samme problem her etter nevnte oppdatering. Eg bruker ikkje S1 så mykje til å styre lys, så problemet er ikkje så stort for min del. Men det skal uansett ikkje være slik, og feilen var der ikkje før. 


Slenger du inn en kommentar på HomeSeer-forumtråden du også? Så får vi synliggjort at dette rammer mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ZoRaC skrev:


Slenger du inn en kommentar på HomeSeer-forumtråden du også? Så får vi synliggjort at dette rammer mange. 

Link? 

Edit: linken var der oppe frå før... ?

Edit 2: utført. 

Endret av bjornepappa
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ZoRaC skrev:

Gruppe 1 til HomeSeer med Endpoint 1, altså! :) 

... som "noen" prøvde å spørre om tidligere, men "andre" sa ikke virket? ;) 

 

Men problemet er faktisk løst?! :D 

Jeg oppdaterer ikke før du bekrefter det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.