Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Terrassevarmer


Anbefalte innlegg

Nå sluttet min Mill terrassevarmer å virke igjen. Jeg kjøpte den i fjor høst og etter et par uker røk varmeelementet. Jeg reklamerte og fikk ny og i dag var det null varme i denne. Antar jeg får ny denne gang også, men allikevel spør jeg:

Er det noen som kan anbefale en god veggmontert terrassevarmer som allerhelst kan fjernstyres. Den skal stå i en inneglasset hagestue med null trekk eller vind så jeg vurderer en langbølget stråleovn. Hvilke muligheter finnes det for å styre slike ovner? Den jeg har nå har en IR fjernkontroll og jeg har styrt denne fra Home Assistant med min egen IR sender. Jeg har sett at det finnes veggmonterte regulatorer for terrassevarmere, men finner lite informasjon om disse. Noen som vet om slike? Pr. i dag har jeg bare Zigbee og Esphome enheter i huset, men kan vel ty til ZWave hvis en finner et bra produkt.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger disse infrarøde terrassevarmerne! :)

Gir skikkelig god varme uten at man på død og liv skal prøve å varme opp lufta rundt, for det er stort sett fåfengt når man er ute, IMHO.

 

Vår er riktignok en sak man setter på bordet, men jeg er på andre hytter hvor de er fastmonterte, både avlange og runde.

 

2 timer siden, stigvi skrev:

Hvilke muligheter finnes det for å styre slike ovner?

Jeg styrer den med et on/off utendørs relé med Z-wave. Finnes vel også i Zigbee-format?

 

Her fra den gamle terrassen:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble en langbølget beregnet for fast tilkobling. Styrt av en Shelly 1 der rele er tatt vekk og en solid SSR fra Elfa er satt inn i stedenfor. I Home Assistant har jeg lagt til en skyvekontroll for å angi effekt mellom 40 og 100%. Koden til Shelly 1 er nedenfor. Og jeg har fagbrev gruppe L så tilkoblingen er gjort selv. Egentlig ganske praktisk med fagbrev selv om jeg jobber med helt noe annet nå.

Og varmen fra en slik langbølge ovn er faktisk mer lun og behagelig istedenfor de populære kortbølgeovnene.

 

esphome:
  name: terrassevarmer
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

wifi:
  ssid: "HEIME5.ORG"
  password: !secret heime_wifi
  domain: .lan
  use_address: 10.0.0.40

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

globals:
  - id: state_heat
    type: bool
    restore_value: no
    initial_value: 'false'
  - id: effekt
    type: float
    restore_value: no
    initial_value: '0.0'

switch:
  - platform: template
    name: "Terrassevarmer"
    lambda: 'return(id(state_heat));'
    turn_on_action:
      - lambda: |-
          id(state_heat) = true;
          id(pwm_output).set_level(id(effekt) / 100.0);
    turn_off_action:
      - lambda: |-
          id(state_heat) = false;
          id(pwm_output).set_level(0.0);

output:
  - platform: esp8266_pwm
    pin: 4
    frequency: 0.3 Hz
    id: pwm_output

sensor:
  - platform: homeassistant
    name: "Effekt fra Home Assistant"
    entity_id: input_number.effekt_terrassevarmer
    on_value:
      then:
        - lambda: |-
            id(effekt) = x;
            
            if(id(state_heat) == true)
              id(pwm_output).set_level(x / 100.0);
            else
              id(pwm_output).set_level(0.0);

 

20200328_105947.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.