Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til å finne smartdimmer med "hjul"


Anbefalte innlegg

Hei alle! Beklager på forhånd hvis dette ikke er riktig sted å poste spørsmålet.

 

Jeg er på jakt etter en smart dimmer med "hjul" jeg kan vri på for å dimme opp og ned, og som man trykker inn for å slå av og på. Men jeg finner det ingen sted! Finner kun dimmere med separate brytere for dimming og av/på. 

 

Noen som har tips? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sitelux skrev:

Skal den støtte noen trådløse protokoller?

Aah dette burde jeg presisert, takk!

 

I hovedsak trenger jeg kun at den kan integreres i HomeAssistant uten noe krav til protokoll. Men - per i dag har jeg ikke ZigBee eller Z-Wave mottaker i serveren så WiFi hadde vært å foretrekke. Hvis ikke det er lett tilgjengelig utstyr med WiFi kjøper jeg dog glatt mottaker som kreves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så interessante ut, men jeg er litt usikker på om de gjør det jeg ønsker - kanskje du har mulighet til å svare på det også :-)

 

Den feature'en jeg trenger aller mest er at dimmeren sender ut "dimme-nivå" slik at jeg kan fange det opp i HA. Slik det ser ut for meg vil disse dimmerene kunne styre lyset(ene) direkte, samt motta signal om å dimme over Z-Wave / ZigBee. Men - jeg ønsker å drive lysene separat, og trenger egentlig "bare" en dimmer som kan sende signal om å dimme over Z-Wave / ZigBee. 

 

Kanskje det bare er meg som ikke har forstått helt hvordan disse virker?

 

Tusen takk for tid og hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger altså ingen dimmer, kun et skruhjul som sender et dimmenivå? Elko har en greie, men den kan kun sende dimmenivå til en annen dimmer... Ellers vet jeg ikke om noen som faktisk fungerer. Ikea har en magent-rotasjons-bryter men den bør du for alt i verden unngå.

 

Vi er flere som har etterspurt dette. For hvorfor skulle det være vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Du trenger altså ingen dimmer, kun et skruhjul som sender et dimmenivå?


Ja du har helt riktig - dårlig valg av ord fra min side her! Trenger kun et skruhjul som sender dimmenivå, samt som kan trykkes inn for "On/Off". Takk for at du gjør dette klart!

 

Har diskutert litt med sjefen i huset og denne løsningen sammen med et par enheter som f.eks shelly dimmere vil være veldig vennlig for andre i husstanden som ikke er like interessert som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du likevel skal bytte dimmere, så hvorfor å ikke gå for en Z-wave skrudimmer direkte? Den dimmer jo både lyset og sender og mottar dimmenivå. :)

 

Eller skal vrihjulet være en annen plass?

Hva er egentlig scenarioet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan du si - det kan kan jeg nok absolutt. Jeg vil tro at så lenge den kan både sende og motta dimmenivå vil det fungere akkurat slik jeg ønsker! Men - la meg forklare scenarioet :-)

 

Kokte sammen en kjapp tegning i Draw.io som jeg la til her. 

 

Slik det er i dag har hun en taklampe som er koblet til et punkt i taket, og har en dimmer på en vegg som styrer den.

I tilleg har hun to gulvlamper med stikk-kontakter som bare er plugget rett inn i støpsel i vegg. Lampe 1 har en slik "trykk med foten" bryter, og Lampe 2 han en liten snor man drar i.

 

Tanken min var å kjøpe inn en Shelly Dimmer til hver lampe, og så få en smart-dimmer som da vil kunne dimme alle lysene samtidig. Shelly'en ( og sikkert mange andre tilsvarende produkter ) tillater at man fremdeles kan bruke lysene som vanlig - et krav fra andre her i huset - slik at hun fremdeles kan dra i snoren til Lampe 2 om hun ønsker å slå av kun det lyset. 

 

Som du sier Moskus tenker jeg jo at dimmeren jeg allerede har kan byttes med en z-wave dimmer som kan sende og motta dimmenivå - du tenker fremdeles dette burde gå?

Har du et eksempel på en dimmer som både kan sende og motta signal?

 

 

En liten P.S.

Jeg har lagt merke til at dimmere som man kobler til lyskilden ofte koster ganske mye mer enn andre "smarte" brytere som kun sender signal til en eller annen hub.

Er nok derfor jeg har lent litt mer mot en slik enn noe annet, men om ikke det ekstisterer vil jeg jo heller betale litt ekstra for å få til noe som funker enn ikke noe i det hele tatt :P

Dining Room.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, jtfidje skrev:

Som du sier Moskus tenker jeg jo at dimmeren jeg allerede har kan byttes med en z-wave dimmer som kan sende og motta dimmenivå - du tenker fremdeles dette burde gå?

Ja, null problem. De tillater også lokal kontroll, det var et krav her også. Selv om det tilnærmet nesten aldri brukes.

 

7 minutter siden, jtfidje skrev:

Har du et eksempel på en dimmer som både kan sende og motta signal?

Vi har veggene fulle Fibaro Dimmer 2, men nå kan du bruke f.eks.

HeatIt Z-DIM: https://www.heatit.com/z-wave/heatit-z-dim/

Sunricher: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/zwave-lysstyring/dimmer-zv2400tac-sl-a.html

Namrom: https://www.elektroimportoren.no/led-dimmer-z-wave-200w/1402756/Product.html?Event=searchlist

 

Jeg liker Z-wave. Men iallfall de to siste finnes i Zigbee-format også.

Jeg ser du nevner Shelly. Det er fint med wifi-utstyr, men det blir fort mye på wifi, som nødvendigvis ikke er en fordel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jtfidje skrev:

fremdeles kan bruke lysene som vanlig - et krav fra andre her i huset - slik at hun fremdeles kan dra i snoren til Lampe 2 om hun ønsker å slå av kun det lyset. 


Hehe, heldigvis har jeg en kone som er i motsatt ende - dess mer automatisert, dess bedre. Og det beste er en lampe som slår seg av og på uten at hun trenger å tenke på det engang. Problem nå er at hun ønsker seg motoriserte gardiner og der er det jeg som holder igjen. Fysj for noen priser.......

Hadde tenkt å forelså Ikea sitt dimmehjul. Egentlig lagd for lydstyrke regulering til Ikea sine høyttalere, men den er standard zigbee og kan brukes til lys også. Men så skriver @Moskus at den må en unngå, av ukjent grunn. Ikea sitt utstyr virker og da jeg kikket på den så den grei nok ut, men litt plastikkaktig. Hvorfor må en unngå den?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jtfidje skrev:

Er nok derfor jeg har lent litt mer mot en slik enn noe annet, men om ikke det ekstisterer vil jeg jo heller betale litt ekstra for å få til noe som funker enn ikke noe i det hele tatt


Fordel med Zigbee dimmer / bryter og zigbee lysutstyr (enten pærer eller armaturer) er at du kan knytte betjening og lys sammen på en slik måte at en ikke er avhengig av en hub. Det er jo kjekt å kunne styre lyset en mørk vinterkveld selv om hub er nede for telling. Noe tilsvarende får en til med Zwave også, men utvalget lysutstyr er mindre for zwave. Skal du styre lyset ved hjelp av Shelly så må du ha fysiske brytere tilkoblet Shelly og passe på at det ikke er noe logikk i Shelly som er avhengig av en hub eller nett.
Det siste alternativet, dimmer som styrer lys direkte og som har zigbee eller zwave, gir deg manuell kontroll selv om hub er stoppet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stigvi skrev:


Fordel med Zigbee dimmer / bryter og zigbee lysutstyr (enten pærer eller armaturer) er at du kan knytte betjening og lys sammen på en slik måte at en ikke er avhengig av en hub. Det er jo kjekt å kunne styre lyset en mørk vinterkveld selv om hub er nede for telling. Noe tilsvarende får en til med Zwave også, men utvalget lysutstyr er mindre for zwave. Skal du styre lyset ved hjelp av Shelly så må du ha fysiske brytere tilkoblet Shelly og passe på at det ikke er noe logikk i Shelly som er avhengig av en hub eller nett.
Det siste alternativet, dimmer som styrer lys direkte og som har zigbee eller zwave, gir deg manuell kontroll selv om hub er stoppet opp.

 

Jeg har ikke testet dette, men min forståelse er at med en Z-Wave eller ZigBee mottaker i serveren vil jeg kunne se meldinger fra diverse Z-Wave / ZigBee utstyr og få inn i Node-RED eller HomeAssistant uten en hub?

 

Når det gjelder Shelly'ene har de innebygget støtte for å bli styr lokalt og er derfor ikke avhengig av nett ( skulle det være helt ille kan jeg vel flashe dem med Tasmota ).

Ellers er dem så små at med de kjappe målingene jeg har gjort kan jeg montere dem skjult i lampene slik dem er, og på den måten kan lampene fremdeles brukes helt likt som de allerede gjør, men også kunne dimmes i tillegg! ?

 

Men - du ville gått for ZigBee fremfor Z-Wave og/eller WiFi? :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei. Jeg har testet Namron sin som Moskus linker til og den returnerte jeg da den fungerte veldig dårlig i z-wave-nettverket mitt i HA. Enhetene falt ut stadig vekk og døde i ett kjør. Oppevde forsåvidt dette med alle enheten fra Namron. Men jeg ser flere som er fornøyd med Namron så det er mulig at det var hos meg problemet lå.

 

Byttet derfor inn og kjøpte Heatit som Moskus linker til i stedet. Dønn stabil hittil og mye bedre responshastighet også. I tillegg kommer denne med dobbelt sett med plastikk (plate og vrider) som gjør at du kan sette i den som har samme hvittone som eksisterende ramme.

 

Quote

Jeg har ikke testet dette, men min forståelse er at med en Z-Wave eller ZigBee mottaker i serveren vil jeg kunne se meldinger fra diverse Z-Wave / ZigBee utstyr og få inn i Node-RED eller HomeAssistant uten en hub?

 

Det du da får i HA er blant annet on/off-status og brightness-verdien fra selve dimmeren og du kan bruke det til å automatisere andre enheter til å ha tilsvarende brightness eller en verdi som matcher. Dimmer du fysisk med dimmeren sendes denne verdien til HA. Samme med av/på ved å trykke inn hjulet.

 

Z-wave forutsetter selvfølgelig at du har en controller koblet til HA. Jeg bruker denne som har fungert fint i noen år for min del: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/kontroller/aeotec-z-stick-gen5-usb-adapter-p50549

 

Som vanlig er kona den største utfordringen man møter, også her i huset. Man skal kunne slå av og på ting med bryter på veggen. Da kan det være en ide å kjøpe fjernkontroll eller noe slik at man kan elimenere den fysiske bryteren. Er litt irriterende hvis man skal slå på et lys fra telefonen og så viser det seg at lampa er slått av med fysisk bryter. Jeg bruker denne: https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanaler-bryter-k8/4512714/Product.html?Event=livesearch

 

Jeg bruker forøvrig en kombinasjon av z-wave, Hue og Sonoff Wifi-enheter (flashet med ESPhome) til å styre lys her i huset, alt i Home Assistant. Må si at jeg blir mer og mer glad i Philips Hue da det er så lettvint å legge til nye enheter (lovlig til og med) og det bare fungerer. Iallefall hos oss.

 

Nå har kona nærmest sluttet å bruke veggbrytere, men vi fortsetter å koble på det slik at besteforeldrene til barna klarer å slå på lys når de passer unger :) Det som fikk kona over på appen var brukervennlighet som virkelig må perfeksjoneres. Nøkkelen har var Scenes. Det er svært skjelden mange fler enn fire-fem kombinasjoner av lysinnstillinger vi bruker i huset så når disse var "perfeksjonert" og knappene lå øverst i appen så var plutselig det enklere enn alt annet :)

 

Quote

Men - du ville gått for ZigBee fremfor Z-Wave og/eller WiFi? ?

 

Wifi fungerer fint det, men det kan fort blir veldig mange enheter som skal koble seg til wifi etterhvert. Jeg mener at Shelly kan flashes med ESPhome også, men har ikke testet det. Hvis du ikke er kjent med det så ville jeg ha sjekket ut ESPhome-addon i HA.

 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, jtfidje skrev:

Men - du ville gått for ZigBee fremfor Z-Wave og/eller WiFi? ?


Jeg liker zigbee som andre liker zwave. Alt av lys hos meg er zigbee og jeg har vel nærmere 150 noder i zigbee nettet.
Du må jo velge det du synes passer best. Men Shelly i en lampe hadde jeg ikke tatt meg bryet med, til det finnes det zigbee pærer. På noe utstyr har jeg byttet led drivere til Sunricher og Ikea sine Zigbee drivere. Og jeg har mange armaturer med zigbee innebygd.

Men Shelly er kult, det. Har en god del av de med Esphome på. Sammen med Home Assistant synes jeg Esphome er utrolig bra.

Til det du lurte på ang å knytte zigbee dimmere / brytere opp mot lysutstyr direkte. Jo, det går fortsatt fint å lage automasjoner. Home Assistant, som jeg bruker, ser fortsatt "lys på" kommandoen som bryter sender pæren eller lampe. Og Home Assistant kan også styre pære / lampe direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mathias skrev:

Da kan det være en ide å kjøpe fjernkontroll eller noe slik at man kan elimenere den fysiske bryteren. Er litt irriterende hvis man skal slå på et lys fra telefonen og så viser det seg at lampa er slått av med fysisk bryter.

Slik har jeg gjort det. Bryter er tatt vekk og erstattet med Philips Hue dimmer. Dingsen nedenfor er Nobø sin bryter og temperaturføler for varmestyring.

20200323_141215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiffig. Ser bra ut :)

Har du laget den plata rundt Hue-fjernkontrollen selv eller selges den i butikk?

Jeg gikk for en bryter med 8 knapper som jeg automatiserer ut ifra. Var litt knot i starten med den fra Namron, men fikk orden på det. Beskrevet her: 

Den sier at det er 4 kanaler, men i praksis er det 16 forskjellige scener som den sender, mulig flere hvis man holder inne,, holder inne enda lengre, dobbelklikker osv osv. Jo flere kombinasjoner man bruker jo mindre intuitivt blir det å bruke den, så jeg styrer kun 4 foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Hvorfor må en unngå den?

Fordi den rett og slett er forferdelig dårlig. Dessverre. :(

Skulle gjerne brukt denne til alt mulig, men den kan knapt brukes til å skru av og på lys. Selv for av/på må det mange forsøk til, og den kan ikke brukes til finjustering.

 

40 minutter siden, Mathias skrev:

Er litt irriterende hvis man skal slå på et lys fra telefonen og så viser det seg at lampa er slått av med fysisk bryter

En grunn til å unngå smarte lyspærer i mine øyne. :)

 

Det er ikke slik et fungerer med smarte dimmere. Controlleren din vet jo om dimmeren er på eller av, og vil dermed alltid være oppdatert.

 

 

54 minutter siden, jtfidje skrev:

Men - du ville gått for ZigBee fremfor Z-Wave og/eller WiFi? ?

Jeg ville valgt Z-wave foran Zigbee, og iallfall foran wifi. :) 

Men Z-wave og Zigbee er nesten like, og kan fint eksistere i samme hus samtidig. Da kan man f.eks. bruke Z-wave til lys og varme (HeatIt sine termostater er gode), og Zigbee til evt. småsensorer rundt omkring i huset, lyspærer hvis i smålamper, etc. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye fine kommentarer her nå! :-)

 

1 time siden, stigvi skrev:

... Men Shelly i en lampe hadde jeg ikke tatt meg bryet med, til det finnes det zigbee pærer. 

Litt av greia er at hu har funnet noen sånne "fine glødepærer" i LED som står i nesten alt av lamper. Slik jeg ser det er det billigere å kjøpe én Shelly ( eller tilsvarende annet merke ) som kan drive begge pærene som allerede står i lampen i stedet for å lete etter smartpærer som er like fine å se på ?

 

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg ville valgt Z-wave foran Zigbee, og iallfall foran wifi. :) 

Merker Z-Wave frister mest ettersom jeg ser bølgelengden er lenger og derfor rekker lenger ( Serveren er "forvist" til boden ute) Blir vel litt prøving og feiling også her tenker jeg ?

 

1 time siden, Mathias skrev:
Z-wave forutsetter selvfølgelig at du har en controller koblet til HA. Jeg bruker denne som har fungert fint i noen år for min del: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/kontroller/aeotec-z-stick-gen5-usb-adapter-p50549

Takk for tips her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, jtfidje skrev:

itt av greia er at hu har funnet noen sånne "fine glødepærer" i LED som står i nesten alt av lamper. Slik jeg ser det er det billigere å kjøpe én Shelly ( eller tilsvarende annet merke ) som kan drive begge pærene som allerede står i lampen i stedet for å lete etter smartpærer som er like fine å se på ?

Poenget mitt var mer at det finnes mye bra i Z-wave og Zigbee-format. Shelly er bra det, men jeg hadde som sagt unngått wifi. :) 

 

31 minutter siden, jtfidje skrev:

Merker Z-Wave frister mest ettersom jeg ser bølgelengden er lenger og derfor rekker lenger ( Serveren er "forvist" til boden ute) Blir vel litt prøving og feiling også her tenker jeg ?

Det tror jeg ikke har noen praktisk forskjell. :) 

Jeg hadde imidlertid satset på å få Z-wave og/eller Zigbee-interfacet ditt på en Pi midt i huset/leiligheten for å maksimere rekkevidden.

 

Men skal man ha smarte lyspærer, så er Zigbee bra for da har man mest utvalg. For mer faste installasjoner er Z-wave fremdeles noen hakk bedre etter mitt syn. Det er et større utvalg av utstyr, og mange moduler er godt testet og har eksistert i årevis.

 

Men mange kombinerer forskjellig utstyr.

Vi har Z-wave på "kritisk utstyr", lys og varme, etc. Mange magnetfølere/vannfølere/etc også.

Zigbee er tillegg, og innimellom litt morsomt utstyr. Da vi bygget om huset gav jeg snekkerne byggelys med Ikea og Hue Zigbee-pærer.

Har masse eldre temperatursensorer og annet snacks (bl.a. værstasjon) på 433MHz. Fungerer fremdeles også fint.

 

Det er ikke noe problem i å velge det beste fra alle verdener. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jtfidje skrev:

Merker Z-Wave frister mest ettersom jeg ser bølgelengden er lenger og derfor rekker lenger ( Serveren er "forvist" til boden ute) Blir vel litt prøving og feiling også her tenker jeg

Både zigbee og zwave er et mesh nettverk (nodene videresender til neste node) så rekkevidde er ikke noe problem gitt at antall noder er større enn to-tre, da

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, stigvi skrev:

Både zigbee og zwave er et mesh nettverk (nodene videresender til neste node) så rekkevidde er ikke noe problem gitt at antall noder er større enn to-tre, da

Stemmer. Til å begynne med blir det dog bare denne ene dimmeren. Jeg er helt i starten av dette her, så det eneste jeg har fått på plass er serveren og litt software :-)
( software og nettverk er liksom det jeg kan, så alt som kommer nå med smart utstyr er nytt for meg xD )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Home Assistant er både zwave og zigbee veldig bra støttet og jeg synes den skepsisen til zigbee som enkelte her på forumet har, virker litt rart. Muligens er årsaken til det at de bruker Homeseer som ikke har noen god støtte for zigbee, hva vet jeg. Men med Home Assistant er det er det egentlig bare å velge og vrake. Og velger du Shelly, så for all del kikk litt på Esphome. Det er et fantastisk bra verktøy sammen med Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Fordi den rett og slett er forferdelig dårlig. Dessverre. :(

Skulle gjerne brukt denne til alt mulig, men den kan knapt brukes til å skru av og på lys. Selv for av/på må det mange forsøk til, og den kan ikke brukes til finjustering.

 

Symfonisk fungerer faktisk ok. 
ikke noe primærløsning, og bør nok printe et deksel som stikker litt ut. 
 

Siden jeg har noen av de første vridimmerne kommer jeg nok til å legge de til slik etter hvert, siden de ikke er så store så er det greit å skjule de for overstyring enkelte plasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.