Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til å finne smartdimmer med "hjul"


Anbefalte innlegg

3 timer siden, gullfrode skrev:

Symfonisk fungerer faktisk ok. 
ikke noe primærløsning, og bør nok printe et deksel som stikker litt ut. 
 

Siden jeg har noen av de første vridimmerne kommer jeg nok til å legge de til slik etter hvert, siden de ikke er så store så er det greit å skjule de for overstyring enkelte plasser. 

 

Etter forrige versjon av Home Assistant hvor de la til mulighet for alle events på denne bryteren (uten å måtte lytte til DeCONZ events) har det fungert helt strålende. Step increase/decrease på både volum og lys fungerer akkurat som man forventer. Enkel-, dobbel- og trippeklikk fungerer som det skal 100% av gangene, var bare litt uvant trykkemetode, men tar ikke lang tid å bli vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

12 timer siden, stigvi skrev:

Muligens er årsaken til det at de bruker Homeseer som ikke har noen god støtte for zigbee, hva vet jeg.

Det er nok ikke at HomeSeer har dårlig støtte for Zigbee, for den går via deCONZ som er ganske bra. Man kan også bruke en Hue-bridge hvis man vil.

 

Det er nok snarere at støtten for Z-wave er fantastisk bra i HomeSeer! Det er ikke noe styr med konfigurasjonsfiler som må endres fra firmware til firmware, det er ingenting som mangler, det er ikke noe styr med å velge riktig riktig "device handler" fordi ulike handlere støtter ulik funksjonalitet som i SmartThings (f.eks. en kan ikke sette opp assosiasjoner, og en kan ikke lese/skrive den og den parameteren), det er ikke snakk om å måtte finne riktig "app" i Homey fordi det ikke en god nok generell støtte.

 

Du kan i utgangspunktet kjøpe en vilkårlig Z-wave-dings og så fungerer den i HomeSeer uten noe mer dikkedarer. Litt avhengig av hvor flink produsenten har vært til å implementere kommandoklassene riktig, selvfølgelig. Det er jo selvfølgelig ikke 100% perfekt, det finnes nok ikke, men såpass godt at en gjennomsnittlig HomeSeer-bruker som har brukt Z-wave opplever at han faktisk er litt "bortskjemt" når han/hun prøver andre protokoller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/03/2020 at 14:37, Moskus said:

En grunn til å unngå smarte lyspærer i mine øyne. :)

Ja, men her var det snakk om en lampe som slås av og på med en sånn bryter man drar i på lampa. Hvis man bruker den vil ingen smarte dingser fungere på lampa med mindre man modifiserer lampa slik at bryteren blir en impuls til smartdingsen man bruker  i stedet for å bryte strømmen :) . Har du noen triks? Bruke tvangsmetoden og fjerne den greia man drar i? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mathias skrev:

Ja, men her var det snakk om en lampe som slås av og på med en sånn bryter man drar i på lampa. Hvis man bruker den vil ingen smarte dingser fungere på lampa med mindre man modifiserer lampa slik at bryteren blir en impuls til smartdingsen man bruker  i stedet for å bryte strømmen :) . Har du noen triks? Bruke tvangsmetoden og fjerne den greia man drar i? :)

 

Det var det jeg hadde tenkt å bruke en Shelly Dimmer til. Ut fra mine relativt primitive målinger vil jeg veldig greit klare å skjule den i lampefoten slik at den ikke synes, og så kobler jeg "dra snoren" via den. Shelly'en kan da motta dimmesignal fra dimmeren og dimme lampa sammen med de andre, men den kan også få beskjed fra dra-snoren om å slå av og på lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mathias skrev:

Ja, men her var det snakk om en lampe som slås av og på med en sånn bryter man drar i på lampa.

Aha. Superlim? :D 

Skru opp lampa og fjern snorene?
Gaffa-tape?

 

15 minutter siden, jtfidje skrev:

men den kan også få beskjed fra dra-snoren om å slå av og på lyset.

Det må du nok sjekke først. Det er nok mulig, men du må nok finne en bryter som kan gjøre dette for deg (dvs. en bryter med snor-drag som du kobler til dimmeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Det må du nok sjekke først. Det er nok mulig, men du må nok finne en bryter som kan gjøre dette for deg (dvs. en bryter med snor-drag som du kobler til dimmeren).

 

Vil det ikke fungere å bruke den som allerede er bygget inn i lampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mathias skrev:

Ja, men her var det snakk om en lampe som slås av og på med en sånn bryter man drar i på lampa. Hvis man bruker den vil ingen smarte dingser fungere på lampa med mindre man modifiserer lampa slik at bryteren blir en impuls til smartdingsen man bruker  i stedet for å bryte strømmen :) . Har du noen triks? Bruke tvangsmetoden og fjerne den greia man drar i? :)


Dette er utenfor trådstarters emne, men jeg svarer allikevel. Noen smartpærer (Philips sine i alle fall) har en innstilling for hva som skal skje når strømmen slås på. Så de er mulig å bruke sammen med en slik bryter. En kan da sette lysstyrke og fargetemperatur når den står på. Og en kan ha automatiseringer som slår den av hvis noen har glemt å slå den av manuelt. Men det er selvfølgelig ikke en løsning som virker bra hvis en vil ha 100% styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jtfidje skrev:

Vil det ikke fungere å bruke den som allerede er bygget inn i lampen?

Den er nok allerede koblet til lampen, og det er ikke sikkert det er enkelt å re-purpose den. Det kan være mulig, men de lampene jeg har sett med snor-trekk går snora inn selve det samme skallet med driver, dimmer og det hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Den er nok allerede koblet til lampen, og det er ikke sikkert det er enkelt å re-purpose den. Det kan være mulig, men de lampene jeg har sett med snor-trekk går snora inn selve det samme skallet med driver, dimmer og det hele...

 

Hmm skjønner - her har jo jeg så klart bare gått ut ifra at det vil være enkelt å åpne opp for å trekke litt ledning. 

Kjenner jeg setter veldig pris på at dere passer på at ikke det går for fort i svingene for meg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 hours ago, jtfidje said:

Kjenner jeg setter veldig pris på at dere passer på at ikke det går for fort i svingene for meg her!

2 hours ago, Moskus said:

Vi har bare gjort de samme feilene selv... :P 

 

Og jeg skulle ønsket at jeg fant dette forumet før jeg startet med mine prosjekter. Hadde kanskje unngått å gjøre ting om igjen flere ganger, men det er nok uunngåelig av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.