Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nytt system via tibber


Børge

Spørsmål

Hei 

Hvordan system passer meg? 

Hint og tips settes stor pris på. 

 

Mitt scenario er følgende... 

 

Pr dags dato har jeg strømavtale med tibber, som kontrollerer stuevarme via Mill adapter. 

 

Mitt ønske er å få tibber til å kontrollere varmtvann, varmekabler bad og eventuelt egen 10A kurs til elbil. 

Ønsker å kunne stille inn et maksforbruk med tanke på effektariff som jeg regner med er rett rundt hjørnet, i tillegg til å skru ned varmekabler bad, varmtvann og eventuelt elbil når timepris er høy. 

 

Skjønner jeg må ha en tibber pulse, men hvordan smarthus hub skal jeg velge? 

Lukter litt på home assistant. 

Til varmtvann må jeg kanskje ha en aeotec heavy duty og til varmekabler en heatit termostat. 

 

Noen innspill på mine foreløpige planer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
25 minutter siden, Børge skrev:

varmekabler en heatit termostat

Her finnes det mange alternativer. Selv bruker jeg Nobø termostater til varmekabler. Home Assistant er et greit valg. Det er en stor fart på utviklingen og ny funksjonalitet kommer hele tiden. Men det er valgfritt å oppdatere.
For varmtvann har jeg lagd min egen sak som kjører Esphome. Men dette er for spesielt interesserte som liker å lodde og programmere.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, Børge skrev:

Skjønner jeg må ha en tibber pulse, men hvordan smarthus hub skal jeg velge? 

Lukter litt på home assistant. 

Hvis du lurer på Home Assistant, så er det ingen grunn til å ikke begynne der. Du finner fort ut om det er for deg eller ikke, og siden det er tilnærmet gratis så er det bare å sette i gang. :)

Men vit at det finnes andre alternativer også.

 

13 timer siden, Børge skrev:

Til varmtvann må jeg kanskje ha en aeotec heavy duty og til varmekabler en heatit termostat. 

Akkurat det oppsettet vi har her. :)

 

Foreløpig har jeg deaktivert styring av varmtvannstank basert på strømpris (styres med TibberSeer), for den varierer jo ikke lenger. Og er ekstremt lav uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.