Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer devices på ekstern nettside


Nettopp

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det finnes noen smart måte å vise status for div. Homeseer-devices på en ekstern nettside. Har laget en side i Jon00 web page builder som viser div. sensorer, bilder, brytere fra hytta som jeg har gitt min mor tilgang til (via DNS). Jeg kunne tenke meg å lage en liknende side som skal ligge åpent, med div. data fra værstasjon og webkamera. Den blir ikke helt public,  da jeg tenker å dele lenke med en del utvalgte personer, men ønsker å unngå innloggings-problematikk. Finnes det noe smart måte å få til dette på, som ikke blottlegger systemet for mye?  En idé jeg hadde var å lage en side i Web-page builder på serveren som ble screenshottet og der bildefila ble lastet opp eksternt f.eks. hvert 10 minutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eksperimenterte med noe sånt da "Norges Smarteste Hjem"-serien gikk. Jeg lastet opp statuser via FTP mitt eget domene, og så skulle utviklergjengen hos TU.no lese statusene fra en tekstfil og implementere temperaturmålinger, støvsuger-status og status på postkassen i artikkelen. Men det ble pga. tidsnød aldri ferdig implementert, selv om alt var klart.

 

Sub Main(ByVal input As Object)
        Dim dev As Scheduler.Classes.DeviceClass = hs.GetDeviceByRef(CInt(input.ToString))
        Dim lastchange As Date = hs.DeviceLastChangeRef(CInt(input.ToString))
        Dim msg As String = "Last change: " & lastchange.ToShortDateString & " " & lastchange.ToShortTimeString
        msg += vbNewLine
        msg += "Status: " & hs.CAPIGetStatus(CInt(input.ToString)).Status

        Dim filename As String = dev.Name(hs).ToLower.Replace(" ", "_") & ".txt"

        My.Computer.FileSystem.WriteAllText("c:\" & filename, msg, False)
        My.Computer.Network.UploadFile("c:\" & filename, "ftp://dittdomene.com/dinplassering/" & filename, "FTP-BRUKERNAVN", "PASSORD")
End Sub

 

Da må du riktignok scripte lesing av status-filer, men det burde jo også la seg gjøre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Oddvar skrev:

Eller gjør det enkelt, bruk JSON api-et til Homeseer. 

Ulempen med det er at man må lagre brukernavn/passord på en ekstern webside. Det kan selvfølgelig la seg gjøre, men det er en viss risiko i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde noe slikt selv en gang. 

Brukte der php/mysql på websiden

 

Og sendte data i http post. (Vbscript i et event)

Riktignok helt usikkert og i klartekst. Men brukte bare device_id og device_value som verdier, og det er ikke noe jeg så på som spesielt kritisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gjelsvik skrev:

Lagde noe slikt selv en gang. 

Brukte der php/mysql på websiden

 

Og sendte data i http post. (Vbscript i et event)

Riktignok helt usikkert og i klartekst. Men brukte bare device_id og device_value som verdier, og det er ikke noe jeg så på som spesielt kritisk.

 

Kunne du tenkt deg å dele noe kode fra disse sidene? Jeg er ikke noe racer på programmering, så noen eksempler hadde vært kjærkomment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.