Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mistet kontakt med mange enheter


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i dag opplevd at Conbee&Deconz har mistet kontakt med ganske mange av Zigbee enhetene mine. Noen fungerer fremdeles, men de fleste gir nå timeout på kommandoer og har ikke rapportert f.eks temperatur siden ca kl 10 i dag. 

 

Hvordan feilsøker jeg dette? Har forsøkt å restarte VM og Deconz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet voldsomt i starten med deconz og var nær å gi opp. Til slutt konkluderte jeg med at det må være hardware relatert, byttet ut conbee innstikkskortet til conbee II med usb og satte en forlengelseledning på. Etter det har det vært dønn stabilt. Men frykten for at det bryter sammen, sitter fortsatt i.

Hva som skyldes dine problemer, har jeg ingen anelse om. Du har jo ikke beskrevet det du har særlig mye heller........

I Deconz er det vel et webgrensesnitt du kan logge inn på og der kan du se feilmeldinger. Og sette debug nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, stigvi said:

Hva som skyldes dine problemer, har jeg ingen anelse om. Du har jo ikke beskrevet det du har særlig mye heller........

 

Jeg har også Conbee 2 USB-stick, og det har vært ganske stabilt og bra til nå (litt dårlig kontakt med garasjen, men det er vel å forvente..) Nei som sagt så vet jeg ikke helt hvorden jeg skal feilsøke. Jeg finner ikke debug-instillingen du nevner i Phoscon, mener du den gamle/andre webappen?

 

Det har vært relativt stabilt og greit så langt. Mistanken er egentlig at en Trådfri pære har tatt kvelden, og at det var flere enheter som var avhengig av den for kommunikasjon. Er det noen enkel måte å bytte ut den pæren på uten å måtte legge til den nye i gamle events osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Home Assistant og der er logg lett tilgjengelig. Hvordan det er i Homeseer aner jeg ikke. Gir du den nye pæren samme navn som den gamle hadde så går vel det greit? I alle fall i Home Assistant der en refererer til de med navn og ikke MAC adresse eller noe unik ID.
image.png.9a89934d97b80be7e13b5dfe639c7c36.pngimage.thumb.png.fc7786fec980da711662e028a92ff331.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig at du skulle si dette akkurat nå.

I går kveld slet jeg noe vanvittig med at den Ikea-rullegardinen på død og liv ikke ville reagere. Deretter gikk det 45 minutter, og så fungerte den som om det aldri skulle ha vært et problem.

 

 

HomeSeer burde også ha tilstrekkelig loggemuligheter.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd på logging nå i Jowiehue nå (med unntak av detailed tracing), men vet ikke akkurat om det var så veldig tilfredsstillende. 

 

Skrudde av dette lyset:

image.thumb.png.328323a78d054de85c533f3996cc1e3b.png

 

Log: 


mar-25 08.53.04	 	JowiHue	Debug: (Bridgescan) :End search for bridges
mar-25 08.52.52	 	JowiHue	Debug: (UpdateLight) :Benkebelysning kjøkken is unreachable
mar-25 08.52.34	 	JowiHue	Debug: (Bridgescan) :Start Scan for bridges 25.03.2020 08.52.34
mar-25 08.52.29	 	JowiHue	Debug: (RefreshDevices) :RefreshDevices finished succesfully for bridge Conbee
mar-25 08.52.29	 	JowiHue	Debug: (MainWatchTimer) :Checking plugin health 25.03.2020 08.52.29
mar-25 08.52.07	 	JowiHue	Debug: (EnergyProcessThread) :EnergyProcessThread: Switched off - Total usage of Benkebelysning kjøkken is now 27 Days, 15 Hours and 26 minutes(2388393 seconds)
mar-25 08.52.07	 	JowiHue	Debug: (SetDeviceByUserRequest) :SetDeviceByUserRequest:Start ref=502 Action:0 controltype:5 Controlstring:
mar-25 08.52.07	 	JowiHue	Debug: (SendJsonCommand) :Addressed an unavailable resource, ignoring command
mar-25 08.52.07	 	JowiHue	Off command send to Benkebelysning kjøkken

 

Konklusjon: Det virker ikke fordi det ikke virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har restartet både deconz, og når det ikke fungerte så restartet jeg VM.

 

Skal skaffe meg en oversikt over problematiske "noder", kanskje det gir noe mer informasjon. Tror ikke det er så mange lenger nå som jeg har fått skrudd de av/på og bedt Aqara-enheter sjekke inn med knappen på de.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trukket ut og satt inn ConBee-pinnen? Den er «oppe» selv om maskinen restartes (får strøm fra USB). Den kan trenge en omstart. Har du en USB-skjøtekabel? Det anbefales og er ofte løsningen. :) 

 

Hvilken versjon av deCONZ og firmware på ConBee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.