Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

(enda en) tråd om å lage et nytt system fra scratch! Trenger innspill!


Vegard trenger hjelp

Spørsmål

Hei, alle sammen. Ny bruker, men ivrig leser. Jeg er, sikkert som alle andre her, over middels glad i perfekte automatiske systemer. Jeg har utdanning som utvikler, men det betyr ikke at jeg ikke syntes det finnes overveldende mye informasjon, og at mange ting virker ekstremt kompliserte og tungvinte. Sliter også med at det finnes så altfor mange broer og sentraler. Har lært litt, men med å stå på forumets skuldre skal det nok bli mye bedre!

Dette blir jo en veldig lang tråd, den hjelper meg å samle tankene, men innspill om enkeltpunkter mottas med stor takk.

 

Hva jeg ønsker å få til:

  • Lys som reguleres basert på hendelser som at jeg kommer hjem, dagslys og slår på TVen
  • Temperaturstyring og 'borte-modus'
  • Enkel styring av musikk
  • Et robust og fleksibelt system
  • Stemmestyring via Google Assistant
  • Kanskje motorisert solskjerming

 

Det er en 65m^2 leilighet, helt ny, med varmekabler på bad og varmeveksler for fjernvarme til generell oppvarming. Ble akkurat kunde hos Tibber, men har ikke kjøpt noe utstyr fra dem enda.

Har akkurat begynt å flytte inn, så jeg har enda ikke solskjerming. Ønsker plisségardiner, og det er ikke noe must å motorisere dem, men det hadde jo vært kult, da.

 

Til nå har jeg:

  • En haug med IKEA Trådfri utstyr
  • Sonos One, Connect og Symfonisk
  • Hue lamper og bro
  • Hue bevegelsessensor
  • Home Assistant
  • Samsung Q90 smart-tv
  • Mill smart terassevarmer
  • Koogeek P1EU stikk
  • Apple TV, iPhone og Apple Home

 

Har enda ikke kommet i gang med Hue. Så langt er status som følger:

  • Koblet Sonos til IKEA-appen, bruker IKEA-volumkontroller i stuen og på soverommet
  • Koblet Sonos med Spotify og Home Assistant
    • Finner nå musikk ganske greit, men har problemer med gruppering av høyttalere.
    • Feks "spill av kun her" eller "slutt å spille musikk i stuen" funker ikke for meg.
  • Home Assistant styrer IKEA-lysene greit via stemme. 
  • Integrasjonen mellom Samsung Q90 og Home Assistant er ganske dårlig. Holder ikke Samsung-produkter spesielt høyt i denne sammenhengen..
    • Ønsker bedre integrasjon mellom system og TV, i det minste at det kan regulere lys. Kanskje i fremtiden også gardiner.
  • Styrer fargetemperatur på lys med Flux-plugin i Home Assistant, det syntes som det virker bra.

 

  1. Tenkte å få alt av IKEA-lys over på Hue-broen, regner med det er anbefalt?
  2. Skulle gjerne fått en termostat på badet, ser at det følger med en temp. sensor i pakken, ellers må man bruke en som er der fra før. Er det vanlig å ha en temp. sensor i gulvet? Betjeningspanelet er på utsiden av rommet, så det er ikke mulig å strekke noe ledning inn dit. 
  3. Ser også at Tibber selger termostater til radiatorer, passer disse 'alle' radiatorer? Noen som har erfaring med å bytte dem?
  4. Må også ha en Zwave mottaker for disse tingene, har ikke lyst til å bruke mange tusen på flere sentraler, anbefalinger for Zwave mottaker for Home Assistant?
  5. Har ikke noe stort automasjonsbehov for den terassevarmeren, annet enn å lage en fjernkontroll, om det ikke er inkludert i pakken. Greit å kunne la den slå seg av etter noen kriterier også, i tilfelle jeg glemmer det.
  6. Jeg har lyst til å slå av og på lyset når jeg kommer og går, og effektivisere oppvarming. Må helst ta høyde for at selv om jeg går på jobb, kan det være det er noen andre igjen i huset. Det er jo også greit at hvis det kommer noen andre inn enn meg, så slår lysene seg på og alt dette. Derfor kjøpte jeg en Hue bevegelsessensor som jeg tenkte å plassere i entreen, selv om jeg er klar over at Home Assistant og andre systemer har en drøss med geofencing-tiltak. Tenkte helt initielt følgende logikk:
    1. En form for fast nattsenking. 
    2. Vanligvis drar jeg på jobb før kl 9, hvis jeg forlater huset da, er jeg sannsynligvis borte til minst kl. 15.
    3. Men hvis noen er igjen i huset bør den ikke ta noen drastiske tiltak. Kanskje med enda en bevegelsessensor?
    4. Av og til er jeg jo lengre borte, jobbreiser eller ferie. Village en manuell override på det, men ønsker jo helst at systemet skal finne ut av det selv. For eksempel at hvis jeg ikke er hjemme innen nattsenkingen er ferdig påfølgende morgen, skal den bare la være å varme opp noe videre, fram til jeg er i området, eller noen går inn døren. 

 

Det jeg trenger hjelp til, er den gode erfaringen fra dere for å konkretisere hvordan jeg bør sette det opp for best mulig resultat! :)

Endret av Vegard trenger hjelp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
57 minutter siden, Vegard trenger hjelp skrev:

 

  1. Tenkte å få alt av IKEA-lys over på Hue-broen, regner med det er anbefalt?
  2. Skulle gjerne fått en termostat på badet, ser at det følger med en temp. sensor i pakken, ellers må man bruke en som er der fra før. Er det vanlig å ha en temp. sensor i gulvet? Betjeningspanelet er på utsiden av rommet, så det er ikke mulig å strekke noe ledning inn dit. 
  3. Ser også at Tibber selger termostater til radiatorer, passer disse 'alle' radiatorer? Noen som har erfaring med å bytte dem?
  4. Må også ha en Zwave mottaker for disse tingene, har ikke lyst til å bruke mange tusen på flere sentraler, anbefalinger for Zwave mottaker for Home Assistant?
  5. Har ikke noe stort automasjonsbehov for den terassevarmeren, annet enn å lage en fjernkontroll, om det ikke er inkludert i pakken. Greit å kunne la den slå seg av etter noen kriterier også, i tilfelle jeg glemmer det.
  6. Jeg har lyst til å slå av og på lyset når jeg kommer og går, og effektivisere oppvarming. Må helst ta høyde for at selv om jeg går på jobb, kan det være det er noen andre igjen i huset. Det er jo også greit at hvis det kommer noen andre inn enn meg, så slår lysene seg på og alt dette. Derfor kjøpte jeg en Hue bevegelsessensor som jeg tenkte å plassere i entreen, selv om jeg er klar over at Home Assistant og andre systemer har en drøss med geofencing-tiltak. Tenkte helt initielt følgende logikk:
    1. En form for fast nattsenking. 
    2. Vanligvis drar jeg på jobb før kl 9, hvis jeg forlater huset da, er jeg sannsynligvis borte til minst kl. 15.
    3. Men hvis noen er igjen i huset bør den ikke ta noen drastiske tiltak. Kanskje med enda en bevegelsessensor?
    4. Av og til er jeg jo lengre borte, jobbreiser eller ferie. Village en manuell override på det, men ønsker jo helst at systemet skal finne ut av det selv. For eksempel at hvis jeg ikke er hjemme innen nattsenkingen er ferdig påfølgende morgen, skal den bare la være å varme opp noe videre, fram til jeg er i området, eller noen går inn døren. 

 

0. Blander du Home Assistant med Google Assistant / Google Home?

1. Den er vel kjent for å være bedre enn IKEA-gatewayen i det minste, men de fleste her inne vil anbefale f.eks Conbee II eller annet Zigbee interface istedenfor som støtter enda flere enheter.

2. Det er vel mest vanlig med en gulvføler afaik, men temp. sensor i rom kan jo også fungere godt.

3. Aner ikke

4. Er du sikker på at du bruker Home Assistant? Aeotec Z-stick har fungert bra for meg, mange andre bruker UZB1

5. Trenger mer info

6. Hvis du faktisk bruker Home Assistant får du til alt det du ønsker ganske enkelt. Jo flere sensor typer du bruker, jo mer presist vil du kunne automatisere. Det er veldig enkelt å sette opp "prescence detection" med:

  • GPS tracking - f.eks Home Assistant sin egen app, Google Maps, Life360 etc
  • Device detection på WiFi - pinger etter enheter som er tilkoblet WiFi
  • Bevegelsessensorer
  • Evt om noen spesifikke enheter er på, som f.eks TV/spillkonsoll etc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her var det mye å svare på.

Du trenger ikke Ikea eller Philips hub, men kan heller skaffe deg et zigbee grensesnitt til Home Assistant. Det er mer fleksibelt, men det går å bruke de to hub'ene også.
Hvis du driver med utvikling så anbefaler jeg å kikke på Appdaemon til Home Assistant. Da får du noe som er objekt-orientert istedenfor HA sitt enkle skriptspråk.

Temp føler i gulv er standard, ja. Det finnes masse å velge blant hvis du vil bytte ut til en som kan fjernstyres. Samtidig er det lite å spare med å regulere temp i betonggulv. Reaksjonstiden på de er alt for lang.

Røropplegget til varme er standardisert, men du må høre med vaktmester i forbindelse med bytting. Det kan godt renne vann ut. Sannsynligvis har du en krane i din leilighet for å stenge for sentralvarmevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, Vegard trenger hjelp skrev:

Må også ha en Zwave mottaker for disse tingene, har ikke lyst til å bruke mange tusen på flere sentraler, anbefalinger for Zwave mottaker for Home Assistant?

En UZB1 koster under 400 kr. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 timer siden, Preference skrev:

 

0. Blander du Home Assistant med Google Assistant / Google Home?

1. Den er vel kjent for å være bedre enn IKEA-gatewayen i det minste, men de fleste her inne vil anbefale f.eks Conbee II eller annet Zigbee interface istedenfor som støtter enda flere enheter.

2. Det er vel mest vanlig med en gulvføler afaik, men temp. sensor i rom kan jo også fungere godt.

3. Aner ikke

4. Er du sikker på at du bruker Home Assistant? Aeotec Z-stick har fungert bra for meg, mange andre bruker UZB1

5. Trenger mer info

6. Hvis du faktisk bruker Home Assistant får du til alt det du ønsker ganske enkelt. Jo flere sensor typer du bruker, jo mer presist vil du kunne automatisere. Det er veldig enkelt å sette opp "prescence detection" med:

  • GPS tracking - f.eks Home Assistant sin egen app, Google Maps, Life360 etc
  • Device detection på WiFi - pinger etter enheter som er tilkoblet WiFi
  • Bevegelsessensorer
  • Evt om noen spesifikke enheter er på, som f.eks TV/spillkonsoll etc

 

0. Neida, men blander Google Assistant og Google Home.

1. Har lest om Conbee, den virker jo fleksibel men upolert, akkurat some HA. Hvis Hue-boksen fikser alle lysene, og IKEA-boksen fikser Sonos fjernkontrollene, og både HA og Google Assistant kan styre alt sammen burde jeg vel være good? 

4. Rimelig sikker! Bruker det kun til å styre fargetemperaturen på lysene per idag.

6. Device detection på wifi virker jo nyttig! Men jeg vil egentlig ikke preprogrammere den mot en viss MAC-adresse eller noe slikt, mer som kan gå galt. Det optimale hadde jo vært om den visste om en mobiltelefon var koblet til nettverket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det som irriterer meg med Hue-bridgen er at den må polles konstant (av Openhab i mitt tilfelle) for hvert enkelt sensor og fjernkontroll.

Lyspærer behøver ikke polles så ofte for endringer og er dermed ett mindre problem.

Men det fungerer på ett vis. Dette er ikke ideelt så jeg har begynt å se etter den enkleste måten å få integrert alt i Openhab.

Hue-appen annser jeg nærmest som en vits å regne når det gjelder automasjon.

Har ingen erfaring med Ikea-bridgen. Men den er enda en ting som lever ett eget liv og dermed kilde til en mindre optimal sameksistens.

 

Ikea sine lyspærer fungerer på Hue-bridgen.

Såvidt jeg har funnet ut så virker ikke Ikea sine fjernkontroller på Hue-bridgen. 

Alt annet en lyspærer er ett lite minefelt å tråkke ut i mht. kompabilitet..

 

Jeg er ikke i tvil om at den beste måten å få ting til å synge samstemt er å ha alt på samme system ?

Men siden alle hubene allerede finnes så er det en god måte å starte på.

Ønsket om bedre samstemthet vil melde seg før eller siden ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Vegard trenger hjelp skrev:

 

0. Neida, men blander Google Assistant og Google Home.

1. Har lest om Conbee, den virker jo fleksibel men upolert, akkurat some HA. Hvis Hue-boksen fikser alle lysene, og IKEA-boksen fikser Sonos fjernkontrollene, og både HA og Google Assistant kan styre alt sammen burde jeg vel være good? 

4. Rimelig sikker! Bruker det kun til å styre fargetemperaturen på lysene per idag.

6. Device detection på wifi virker jo nyttig! Men jeg vil egentlig ikke preprogrammere den mot en viss MAC-adresse eller noe slikt, mer som kan gå galt. Det optimale hadde jo vært om den visste om en mobiltelefon var koblet til nettverket.

 

 

1. Det vil jo fungere ja, men "good" er et definisjonsspørsmål ? Home Assistant med Conbee II vil kunne fikse alt det, og da har du fjernet behovet for minst to hubber. Hvis det er en liten sjanse for at du vil ha andre typer Zigbee enheter i fremtiden så blir det bare mer verdt det.

6. Hvis du er opptatt av å fjerne "mer som kan gå galt" så ville jeg aller først fjernet IKEA gatewayen (se punkt 1), for den går visst ofte galt. Har kjørt nmap_tracker i 2 år uten at det har gått galt en eneste gang, den vet alltid om en mobiltelefon er koblet til nettverket, og selv med iPhones som visstnok endrer MAC-adresse har det ikke vært noe problem. For veldig pålitelig deteksjon kan du få mobilen til å alltid koble seg til nettet, og hvis den mot formodning ikke har muligheten til dette så kan man få det til med tredjepartsapper eller IFTTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, NilsOF skrev:

Det som irriterer meg med Hue-bridgen er at den må polles konstant (av Openhab i mitt tilfelle) for hvert enkelt sensor og fjernkontroll.

Lyspærer behøver ikke polles så ofte for endringer og er dermed ett mindre problem.

Men det fungerer på ett vis. Dette er ikke ideelt så jeg har begynt å se etter den enkleste måten å få integrert alt i Openhab.

Hue-appen annser jeg nærmest som en vits å regne når det gjelder automasjon.

Har ingen erfaring med Ikea-bridgen. Men den er enda en ting som lever ett eget liv og dermed kilde til en mindre optimal sameksistens.

 

Ikea sine lyspærer fungerer på Hue-bridgen.

Såvidt jeg har funnet ut så virker ikke Ikea sine fjernkontroller på Hue-bridgen. 

Alt annet en lyspærer er ett lite minefelt å tråkke ut i mht. kompabilitet..

 

Jeg er ikke i tvil om at den beste måten å få ting til å synge samstemt er å ha alt på samme system ?

Men siden alle hubene allerede finnes så er det en god måte å starte på.

Ønsket om bedre samstemthet vil melde seg før eller siden ?

 

 

 

Samstemt liker jeg! 

På IKEA har jeg hatt problemer med at den ene pæren min har mistet kontakten. På en annen er to pærer koblet til en kontroll, og hvis jeg skrur av den ene (med feks Google Assistant) og så trykker på bryteren, toggler begge to. Dvs den ene går på og den andre går av. Sonos volumkontrollen er også myye seigere enn den burde vært. 

 

Er så klart enig i at man burde hatt en gateway for å styre alt på komponentnivå. Men det blir jo veldig vanskelig for utviklerne å holde alt oppdatert, med full kompatiblitet og enkelt grensesnitt.. Og hvis det er åpen kildekode er det så mange som bidrar med kode at ting sjelden blir konsistent og like bra.

Den dagen den perfekte gatewayen (som støtter alt, er dritenkel å sette opp og har uendelig med oppsettsmuligheter) kommer, så kjøper jeg jo så klart den. Men har inntrykk av at det enda ikke eksisterer. Man må velge mellom glatt og sorgfritt, eller funksjonsrikt og fleksibelt.

 

Ser jo på Home Assistant, et par av de "støttede" produktene innebærer jo helt sinnsykt mye arbeid, av type 'dump minnet på telefonen din på PCen, bruk et diagnoseverktøy, ransak config-filer og finn en token-key'.  Er du fornøyd med Openhab?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, Preference skrev:

 

1. Det vil jo fungere ja, men "good" er et definisjonsspørsmål ? Home Assistant med Conbee II vil kunne fikse alt det, og da har du fjernet behovet for minst to hubber. Hvis det er en liten sjanse for at du vil ha andre typer Zigbee enheter i fremtiden så blir det bare mer verdt det.

6. Hvis du er opptatt av å fjerne "mer som kan gå galt" så ville jeg aller først fjernet IKEA gatewayen (se punkt 1), for den går visst ofte galt. Har kjørt nmap_tracker i 2 år uten at det har gått galt en eneste gang, den vet alltid om en mobiltelefon er koblet til nettverket, og selv med iPhones som visstnok endrer MAC-adresse har det ikke vært noe problem. For veldig pålitelig deteksjon kan du få mobilen til å alltid koble seg til nettet, og hvis den mot formodning ikke har muligheten til dette så kan man få det til med tredjepartsapper eller IFTTT.

Men fungerer alt dette fremdeles med Google Assistant, og fortrinnsvis Apple Home? Bruker ofte stemmestyring via Sonos, og av og til via mobilen. Det funker faktisk ganske greit per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Vegard trenger hjelp skrev:

Det optimale hadde jo vært om den visste om en mobiltelefon var koblet til nettverket.

De offisielle appene for iphone og android lager en sensor i Home Assistant som forteller hvilket wifi nett telefonen er tilkoblet. Jeg har en Samsung og der fungerer det 100%, men vet ikke om det gjør det på iphone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Vegard trenger hjelp skrev:

Ser jo på Home Assistant, et par av de "støttede" produktene innebærer jo helt sinnsykt mye arbeid, av type 'dump minnet på telefonen din på PCen, bruk et diagnoseverktøy, ransak config-filer og finn en token-key'.  Er du fornøyd med Openhab?

Jeg kan bare uttale meg om Hue når det gjelder tokens (tror det heter det).

Openhab har et tillegg som støtter Hue, og det enkleste var å lete etter nøkkel/token i loggen.

Denne klippet jeg og limte inn i konfigurasjonsfila.

Men det er en api og også ett enkelt verktøy på Hue-bridgen som via nettleser kan "lage" en nøkkel/token for deg.

Noen apper kan også vise sin såvidt jeg har forstått det.

 

Openhab er ikke først og fremst ett pek og klikk -verktøy. Det har sitt eget "språk". I tillegg har Openhab to måter man kan lage regelsett i Python.

Jeg kan ikke akkurat si at jeg tar bølgen over Openhab sitt innebygde språk, men det får jobben gjort.

Grunnen til at jeg valgte Openhab er at det meste settes opp med konfigurasjonsfiler.

Openhab har helt klart sine svakheter. Men det er et meget fleksibelt og kraftig verktøy for de som velger den veien med mere "rå" programmering.

Jeg tror at de andre hjemmeautomasjons-løsningene ville gnuret av meg det lille med hår jeg har igjen på kort tid. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, Vegard trenger hjelp skrev:

Har du noe erfaring med Neatmo sin termostat?

Nei, men jeg har gode erfaringer med HeatIt sine termostater. Z-wave. De hadde jeg kjøpt en gang til, for å si det sånn. :) 

Så slipper man også at andre "skyer" må fungere for at det skal være varme i gulvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til Home Assistant finnes det også en veldig bra integrasjon til Nobø sine termostater. Nobø baserer seg på en hub, men har dokumentert API mot denne. Aksess til denne er på lokalnettet. Det jeg liker er at en har tilgang til denne hub'en utenfra via Nobø sin app. Det gir en ekstra trygghet i å kunne slå på varme i huset hvis mitt eget lagde system skulle svikte midt i en ferietur på vinterstid. Har ikke hatt bruk for det ennå, men aldri godt å vite ?

https://nobo.no/produkt/nobo-ntb-2r-hvit

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, Vegard trenger hjelp skrev:

Men fungerer alt dette fremdeles med Google Assistant, og fortrinnsvis Apple Home? Bruker ofte stemmestyring via Sonos, og av og til via mobilen. Det funker faktisk ganske greit per i dag.

 

Ja selvfølgelig, og problemene med lyspæren og bryteren kan jeg nesten garantere deg forsvinner. IKEA Symfonisk controlleren kan du også sette opp med events i Home Assistant istedenfor og jeg synes det ble mye bedre enn gjennom IKEA-gatewayen (testet det først da jeg fikk med gatewayen, den er nå ikke i bruk lenger) for volumkontroll. I tillegg kan du da også velge å bruke den til kontroll av alt mulig annet også, den fungerte kjempebra som dimmer da jeg testet :) 

 

Men skal ærlig innrømme Google Assistant/Google Home er nok ikke like plug-and-play for Home Assistant som det er for IKEA / Hue. Du har to valg; enten betale for Nabu Casa cloud (50kr mnd) - da er det ca 3 trykk og veldig sammenlignbart med IKEA / Hue, eller du kan sette opp selv. Om du setter opp forbindelse selv må du åpne en port på ruteren og lage din egen tjeneste i Google Cloud (gratis), så det blir ca 15 trykk istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
50 minutter siden, Preference skrev:

Men skal ærlig innrømme Google Assistant/Google Home er nok ikke like plug-and-play for Home Assistant som det er for IKEA / Hue. Du har to valg; enten betale for Nabu Casa cloud (50kr mnd) - da er det ca 3 trykk og veldig sammenlignbart med IKEA / Hue, eller du kan sette opp selv. Om du setter opp forbindelse selv må du åpne en port på ruteren og lage din egen tjeneste i Google Cloud (gratis), så det blir ca 15 trykk istedenfor.

Oi, det var overraskende "komplisert". Kanskje ikke komplisert, men tungvindt da...

 

16 timer siden, Vegard trenger hjelp skrev:

Men fungerer alt dette fremdeles med Google Assistant, og fortrinnsvis Apple Home? Bruker ofte stemmestyring via Sonos, og av og til via mobilen. Det funker faktisk ganske greit per i dag.

Jeg bruker HomeSeer. Har de samme mulighetene som Home Assistant (stort sett), men er derimot ikke gratis. Det koster litt å komme i gang, men samtidig får man et system som er veldig pålitelig og stabilt i årevis. Det er bygget på .NET, så hvis du kan et .NET-språk så er det bare å lage plugins til det som mangler av funksjonalitet.

 

Og sånne ting fungerer greit. Det er superenkelt å legge HomeSeer til i Alexa og/eller Google Home og/eller IFTTT.

 

Unntaket er Apple. Men der stiller stort sett alle med det samme handicapet: Apple vil ikke leke fint sammen med de andre i klassen, og løsningen er fort HomeBridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, Moskus skrev:

Unntaket er Apple. Men der stiller stort sett alle med det samme handicapet: Apple vil ikke leke fint sammen med de andre i klassen, og løsningen er fort HomeBridge.

Homebridge er veldig lett å sette opp på Windows, og valideringen av configfila her er bra. 
Men configfila takler ikke ekstra mellomrom etc. 
På Hassio er det bare å trykke på en knapp. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 timer siden, Moskus skrev:

det var overraskende "komplisert". Kanskje ikke komplisert, men tungvindt da..

Er lett om man ikke er for grådig til å betale $5 i mnd, bortimot eneste som koster noe for Hassio, i motsetning til andre system. 
Har selv HS3 mot Alexa, så er for grådig til å betale $5 i mnd(og midlene går vel til videre utvikling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, gullfrode skrev:

Er lett om man ikke er for grådig til å betale $5 i mnd

Det samme sier jeg om HomeSeer... ;) 

Med $5 pr måned betaler man ned kostnaden til HomeSeer i løpet av 3 år og 4 måneder (som halveres hvis du kjøper det på tilbud), altså betydelig kortere enn man har tenkt å ha automasjonen gående.

 

Alt er preferanser. Men jeg har en følelse av at "folk" generelt sett kan være litt kjipe når det kommer til sånne ting.

"$2 for å støtte utviklingen av en app jeg bruker hele tiden?! Nei, da ser jeg heller reklamen. Fordi jeg kan." Og så kjøper de ny TV til 20.000 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.