Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva kan fasespenning og -ampere brukes til?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har Tibber Pulse og ser at mange har laget fine Lovelace-kort i Home Assistant som ofte har med strøm og spenning på hver av de tre fasene. Hva kan denne informasjonen brukes til?

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm = Ampere (Bare for å gjøre det klart).

 

Om du noterer ned sikringsstørrelsen (32A, 40A, 50A eller 63A) på hovedsikringen din kan du bruke strøm verdien til å stenge av forbrukere når strømmen nærmer seg sikringsstørrelsen.

Da kan du unngå at hovedsikring blir overbelastet og huset strømløst. 

(Spesielt i eldre hus og leiligheter med liten hovedsikring kan dette være kostnads effektivt tiltak.)

Enkelte Elbil ladere med last styring bruker dette prinsippet for å tilpasse ladestrøm til forbruket ellers i huset.

 

I installasjoner med 3-fase fordeling kan det oppleves at en fase har vesentlig høyere strøm enn de to andre.

Da kan strøm målingen brukes aktivt til å begrense strømmen ved å koble ut ikke kritisk forbruk.

(Krever en del logging først for å fastslå hvilke forbrukere som trekker strøm fra hver enkelt fase.)

Mye likt effektstyring, bare at her går det på driftssikkerhet og ikke direkte på økonomi.

Målingen kan også brukes for å fortelle elektrikeren at det må gjøres diverse tiltak i sikringsskapet for å fordele forbruket bedre. 

(Flytte to sikringer kan gjøre stor forskjell på total strømtrekket i en fase.)

 

Ellers er det bare fantasien som setter begrensning for hva de ulike målingene kan brukes til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så mange bruksområder enn at du kan se strømbelastningen fordelt på hver fase.

Hvis strømbelastningen blir altfor skjev, kan jo dette resultere i at sikringer løser ut under normal drift.

Det som jeg tenker at strømbelastningen kan brukes til er at hvis du skal utvide det elektriske anlegget, er det viktig at elektriker nytter de fasene som er minst belastet.


/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så mange bruksområder enn at du kan se strømbelastningen fordelt på hver fase.
Hvis strømbelastningen blir altfor skjev, kan jo dette resultere i at sikringer løser ut under normal drift.
Det som jeg tenker at strømbelastningen kan brukes til er at hvis du skal utvide det elektriske anlegget, er det viktig at elektriker nytter de fasene som er minst belastet.

/Helge
Ok, så elektriker kan altså koble opp slik at fasene belastes skjevt, det visste jeg ikke. Trodde, siden de tre er i motfase til kverandre (?), at alle tre fasene ble brukt ("gjort om") til tofase, som igjen gjorde at kursene trakk likt fra alle tre. Men ser jo nå at en av fasene mine ligger relativt mye lavere på strømtrekk.

Dette kan jeg ikke mye om og er både litt fascinerende og vanskelig å skjønne, må jeg innrømme [emoji6]

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så elektriker kan altså koble opp slik at fasene belastes skjevt, det visste jeg ikke. Trodde, siden de tre er i motfase til kverandre (?), at alle tre fasene ble brukt ("gjort om") til tofase, som igjen gjorde at kursene trakk likt fra alle tre. Men ser jo nå at en av fasene mine ligger relativt mye lavere på strømtrekk.

Dette kan jeg ikke mye om og er både litt fascinerende og vanskelig å skjønne, må jeg innrømme [emoji6]

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Husk at du har noen kurser i huset som har forskjellig belastning (også over døgnet). Varmekurser / varmekabler og VV beredere er eksempler, for ikke å snakke om el-bil lading. Det er ikke alle el-biler som kan lades med 3-FAS.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg begynner bli "gammel og ruten" men slik er det jeg har lært ?

 

For å forklare forskjellen må du først forstå at vi har forskjellige strømnett i Norge. 3 typer, IT, TT og TN. TT bryr vi oss ikke om her fordi det kun finnes veldig få steder i norge.

Uten å gå inn i detalj så kan vi kort si at IT-nett er 230v anlegg og TN er 400V.

 

I IT nett har du 230v mellom fasene, og ca 110v mellom fase og jord.

I TN nett har du 400v mellom fasene, og ca 230v mellom fase og jord.

 

1-fas. Når det er snakk om 1-fas er det konsekvent snakk om TN anlegg. Her er det kun spenning på 1 av fasene i stikkontakten. Den andre "fasen" er en såkaldt nøytralfase, der 400v over en nøytralfasen blir 230v tilsammen.

 

2-fas. Ved 2-fas er det som regel snakk om IT anlegg. Her er det da spenning på begge faser i stikkontakten, som gir da totalt 230v. Dette er da den vanligste type nett innad i husstanden rundt omkring i Norge.

 

3-fas. ved 3-fas kan det være snakk om om begge type nett. Her bruker du da alle 3 fasene. I TN anlegg er det ofte snakk om at du bruker alle 3 fasene samt nøytralfasen.

/Helge

Endret av Byelektrikeren
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier du at det er 3 systemer - 1-fas,  2-fas og 3-fas. Det er helt klart ikke tilfelle.
Hvis du skal kjøpe en stikkontakt, sikringer, etc så kan du velge mellom 1-fas eller 3-fas. Det finnes ingenting som er 2-fas.

Det du snakker om er faseledere. Men når vi snakker om fase er det tidsforskjeller mellom strøm/spenning i forskjellige kretser vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg ?
 

Forståelsen av 1-fase (fase og N i TN) og 2-fase (fase/fase i IT/TT) er i prinsippet den samme, de to lederne veksler mellom å være tur- og retur ledere, og er ikke faseforskjøvet.

I gamle dager het det 1-fas, nå heter det 2-fas.

 

Er nok flere elektrikerer her ute på forumet, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Byelektrikeren said:

I gamle dager het det 1-fas, nå heter det 2-fas.

Som jeg har dokumentert med link til Wikipedia i innlegget før, så er de ikke eninge med deg. 
"For husholdninger er enfase vekselstrøm det mest vanlige, mens for all annen energioverføring er trefasestrøm enerådende."

 

4 minutes ago, Byelektrikeren said:

Forståelsen av 1-fase (fase og N i TN) og 2-fase (fase/fase i IT/TT)

Her er det faseledere det snakkes om. 

 

Når man ser på historien så har det eksistert et to-fase system. Det hadde 4 faseledere. Det forsvant ganske fort da 3-fase systemet kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du har gravd dypt for å finne noe som nevner tofase. Ser prinsippet, men hvor finner du en slik kobling som 3C? Hvor brukes det?

 

Vi er vel ikke så så veldig uenige, egentlig. Men vi ser saken fra to forskjellige sider. Som elektriker er det av betydning for deg om lederne du kobler er null eller fase. I en Schuko kan du ha en fase og null, eller to faser. 
Men for alle som skal bruke en stikkontakt spiller det ingen rolle. Det er uansett et 230V uttak. Og det kalles enfase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Det ser ut som du har gravd dypt for å finne noe som nevner tofase. Ser prinsippet, men hvor finner du en slik kobling som 3C? Hvor brukes det?

Er ikkje fig 3C ordinær stjerne og trekant kobling? Ser ikkje heilt meininga med 'begrepet' 2-fase der, nei.
Eit anna kvasi-begrep for '2-fase' er åpen trekant/open delta ifbm elbillading på 3-fas IT med kun 2 ladetrinn, også kalla 'v-kobling' av enkelte.

Tilbake til TS; spenning for leveringskvalitet, strøm(ampere) for laststyring/effektbegrensing.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk alle sammen. Jeg ser at dette er mer komplisert enn jeg så for meg og at jeg blandet faser og faseledere. Tror at jeg ikke trenger å bry meg nevneverdig om vekselstrømteknologiens viderverdigheter nå. Har mye annet å lure på og velger å undertrykke behovet for å skjønne denne gangen [emoji6]

Men fortsatt interessant, så får lese meg litt opp når tiden tillater det.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Spoiler

 

22 timer siden, Byelektrikeren skrev:

2-fas. Ved 2-fas er det som regel snakk om IT anlegg. Her er det da spenning på begge faser i stikkontakten, som gir da totalt 230v. Dette er da den vanligste type nett innad i husstanden rundt omkring i Norge.

 

 

21 timer siden, Byelektrikeren skrev:

Jeg legger ved en side fra NEK 400 - 2018, hvor de bruker benevnelsen 1-fas, 2-fas og 3-fas

 

 911354083_NEK400-2018.thumb.png.e670b3ba0fe05c453be873091c214078.png

 

Her motsier du deg selv, tofase er slik som på bildet du har lagt ved. To sinuskurver og to potensialforskjeller. En last som på bildet koblet mellom N og to av fasene er en tofase last da det er to sinuskurver som arbeider. 

 

Om man kobler sammen to faseledere i et IT system så får du kun en potensialforskjell, altså forskjellen mellom to referansepunkter. Man får kun en sinuskurve da og det er altså en enfaselast. 

 

Du kan se for deg om du kobler enfase så har du kun ett referansepunkt, du har da L1+L2 (evt L1 + N) og en sinuskurve, mens trefase har tre forskjellige referansepunkter og tre forskjellige referansepunkter som er L1+L2, L1+L3 og L2+L3. 

Tofase er da altså når har to par med referansepunkter, altså L1+N og L2+N slik som tegningen din ovenfor beskriver så fint. 

 

Dette er altså rent elektroteknisk. 

Jeg er derimot enig med deg i praksis å bruke enfase om TN anlegg, og tofase om IT anlegg når det egentlig er snakk om enfase da videregående elektrolærebøker, og til dels montørhåndboka prøver på dette. Det er også lettere og bruke enfase og tofase hver for seg for å unngå  forvirring om det er snakk om L1-N eller L1+L2 koblinger sett fra elektrikeren sin innfallsvinkel som kun skal koble dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om dette tema har engasjert en del av dere, og jeg tok derfor kontakt med Trainor, som burde vite hvilken benevnelser som bør brukes i og med at de kjører opplæring i NEK 400 - 2018

Her er svaret jeg fikk fra Trainor:

"Hei Helge

Jeg velger å forholde meg til forståelsen som fremgår av  side 39 i Montørhåndboka NEK 400:2018.

Da blir:
En-fase: faseleder + nøytralleder,
To-fase: faseleder + faseleder, og
Tre-fase: alle 3 faseledere.

 

Min erfaring er at mange benytter begrepet en-fase om fase + fase i IT-systemer, men dette er vel ikke så viktig så lenge man forstår hverandre

 

Med vennlig hilsen/Best regards

Hans Olav Arnesen
Seniorinstruktør/Senior Instructor"

 

Med dette legger jeg ballen død ?

/Helge

Endret av Byelektrikeren
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 28.3.2020 den 18.28, Hårek skrev:

Det ser ut som du har gravd dypt for å finne noe som nevner tofase. Ser prinsippet, men hvor finner du en slik kobling som 3C? Hvor brukes det?

Enkelte el-biler utnytter koblingen i 3C, f.eks. eGolf. I et TN-nett mot N-leder og det går 16A i alle 3 ledere. I IT kobles «N» fra bilen mot L3 og det går 16,16 og 28A i lederne. En kan mai oppnå at en får frigittmer effekt med denne koblingen i et IT nett med litt små hovedsikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.