Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nybegynner trenger veiledning rundt valg av termostat


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Pusser for tiden opp et hus, og er i ferd med å ferdigstille to bad samt tre andre soner med varmekabler. Dette betyr at jeg må ha 5 termostater som jeg helst ønsker skal være koblet til en gateway. Homey høres allsidig og fin ut, og passende mitt nivå. IFTT skal jeg nok håndtere, men om jeg må begynne med koding er jeg på tynnere is.

 

Så; jeg må i denne omgang lande på valg av termostat. Jeg må som nevnt ha fem stykk, så ønsker ikke å velge feil. Hva er deres gulltips? Ser Elko har en variant, og Heatit har sin. Dette er de to store når det gjelder termostat for gulvvarme om jeg har forstått rett? Ser at Heatit har kommet med en ny versjon; https://www.thermo-floor.no/heatit/5430599/heatit-z-trm3-hvit-z-wave-termostat-3600w-16a-868-4-mhz Er dette et godt valg sammen med Heatit sin egen Gateway; https://www.thermo-floor.no/heatit/4512699/heatit-z-gateway-z-wave-gateway? Da må jeg i så fall ha Homey i tillegg? Eller klarer jeg med med Homey alene? Eller skal jeg være traust å gå for Elko, om denne er fullt ut kompatibel med Homey?

 

I tillegg er planen å koble på en del Hue-pærer, Yale Doorman (Muligens på Verisure sitt system?), styring av varmpepumpe og på sikt solskjerming.

 

Alle råd og innspill mottas med stor takk! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, zaltoz skrev:

Hva er deres gulltips?

Gå for HeatIt. Er veldig fornøyd med mine. :) 

 

29 minutter siden, zaltoz skrev:

Er dette et godt valg sammen med Heatit sin egen Gateway; https://www.thermo-floor.no/heatit/4512699/heatit-z-gateway-z-wave-gateway?

Du trenger ikke den når du har Homey. :)

 

 

29 minutter siden, zaltoz skrev:

Yale Doorman

Se også på IDlock. Den går på Z-wave, så da slipper du hele Verisure-integreringen. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! Ingen ulemper med å gå for den nye versjonen Z-TRM3? Noen store fordeler? 
 

Hva er anbefalingen ellers for styring av dimmere? Blir vel totalt 4 stk i huset. I tillegg skal jeg ha spotskinner koblet til vanlig stikk. Er her en sånn Fibaro-sak mellom stikket og kontakten den beste løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, zaltoz skrev:

Ingen ulemper med å gå for den nye versjonen Z-TRM3? Noen store fordeler? 

Vel, så vidt jeg vet har ikke versjon 3 mulighet for å bytte mellom "Eco" og "Heat". Jeg bruker det for å forenkle strømsparingen.

Fordelen med Z-TRM3 er at den har innebygd romføler hvis du ikke har gulvsensor (som er det beste, etter min mening).

 

19 minutter siden, zaltoz skrev:

Hva er anbefalingen ellers for styring av dimmere? Blir vel totalt 4 stk i huset. I tillegg skal jeg ha spotskinner koblet til vanlig stikk. Er her en sånn Fibaro-sak mellom stikket og kontakten den beste løsningen?

Fibaro Dimmer 2 er en utmerket dimmer, og gjør det den skal.

 

Nå har det imidlertid kommet dimmere med dimmehjul hvis du vil ha det (som oftest pga. WAF). HeatIt har Z-DIM, Sunricer har en, og elektromimportøren har en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Vil både 2. gen og 3. gen Heatit termostat mulighet for betjening rett på termostaten uten involvering gjennom en gateway? Vi er midt i oppussing og ser ikke for meg at jeg har tid til å sette opp alt slik jeg ønsker før om en stund, og i mellomtiden bør det nok være varme i gulvet for å bevare husfreden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk installert 5stk. TRM3 her om dagen. Prøvde å legge de til i homey-appen, men de ble lagt til som en vanlig z-wave enhet med kun av/på funksjon. Har 3stk. TRM2fx som ble lagt til med full funksjonalitet. Homey-appen ser derfor ikke ut til å støtte ver.3. enda. Synes heller ikke det var direkte enkelt å pare homey med termostatene. Vurderer heatit sin egen gateway for å (forhåpentligvis) slippe plunder og heft, slik tredjeparts integrasjon har en tendens til å generere.

 

Endret av SP1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SP1 skrev:

Jeg fikk installert 5stk. TRM3 her om dagen. Prøvde å legge de til i homey-appen, men de ble lagt til som en vanlig z-wave enhet med kun av/på funksjon. Har 3stk. TRM2fx som ble lagt til med full funksjonalitet. Homey-appen ser derfor ikke ut til å støtte ver.3. enda. Synes heller ikke det var direkte enkelt å pare homey med termostatene. Vurderer heatit sin egen gateway for å (forhåpentligvis) slippe plunder og heft, slik tredjeparts integrasjon har en tendens til å generere.

 

Tror det er et Homey-problem. Den fungerer i HomeSeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Moskus skrev:

Tror det er et Homey-problem. Den fungerer i HomeSeer.

Takk for tipset! Har ikke undersøkt dette, men den løsningen ser mye mer aktuell ut enn en dedikert heatit gateway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SP1 skrev:

Takk for tipset! Har ikke undersøkt dette, men den løsningen ser mye mer aktuell ut enn en dedikert heatit gateway.

Appen til Homey blir helt sikkert oppdatert med støtte for Z-TRM3 også. :)

Med litt tålmodighet så ordner det seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.