Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Intel NUC


Anbefalte innlegg

Hei! Etter noen år i Smartthings verdenen vurderer jeg sterkt å gå over til HS. Jeg trenger samtidig en ny PC og tenkte derfor å gå til innkjøp av en Intel NUC. Men har noen spørsmål.

 

1.Regner med at PC'n kan benyttes som vanlig selv om HS3/4 kjører på den? 

 

2. Tanken er at det er på denne PC'n jeg skal gjøre HStouch konfigurasjon også, vil det fungere?

 

3. Ville dere gått for i7 eller i5 NUC? PC'n vil nok ikke bli veldig tungt belastet men liker å ha rom for at ting skaleres over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at i5 er mer enn nok og trolig det som gir mest verdi for pengene. Kan ikke se at det skal være noe problem å kjøre alt det du ønsker på en i5 (og mere til).

Selv har jeg en i3 som jeg vurderer å flytte HS til, og der jeg også tenker å sette opp BlueIris (som krever litt resurser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, larsmag1 skrev:

Regner med at PC'n kan benyttes som vanlig selv om HS3/4 kjører på den? 

Ja, men spørsmålet er om du vil det? Å ha en bruke på en PC øker belastningen på PCen og feil som bruker introduserer kan resultere i mer nedetid enn du ønsker deg. Hvis du kan dedikere maskinen til formålet så er det det beste. :)

 

39 minutter siden, larsmag1 skrev:

Tanken er at det er på denne PC'n jeg skal gjøre HStouch konfigurasjon også, vil det fungere?

Ja, det går fint. Men det går fint å bruke alle andre PCer også. Min HS-server er virtuell, så jeg gjør "design" på andre maskiner.

 

40 minutter siden, larsmag1 skrev:

Ville dere gått for i7 eller i5 NUC? PC'n vil nok ikke bli veldig tungt belastet men liker å ha rom for at ting skaleres over tid.

Gå for det du har råd til. Som @borg1n sier; det kan være du vil utvide senere med f.eks. netcam-server eller Plex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Moskus skrev:

netcam-server

BlueIris krever i7, vil selvsagt virke på simplere prosessorer også men HD kamera krever sitt. Jeg kjører 2 HD kamera på en i5-2320 3GHz og CPU ligger på rundt 25% kontinuerlig så om video er på ønskelisten så er det øverste hylle som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, SveinHa skrev:

BlueIris krever i7, vil selvsagt virke på simplere prosessorer også men HD kamera krever sitt. Jeg kjører 2 HD kamera på en i5-2320 3GHz og CPU ligger på rundt 25% kontinuerlig så om video er på ønskelisten så er det øverste hylle som gjelder.

 

Skal ikke side-track'e tråden her, men det tror jeg beror på hvilken generasjon av GPU/ CPU vi snakker om. GPU support for HD grafikk har blitt noe bedre over de siste generasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, borg1n skrev:

GPU/ CPU vi snakker om

Ja, men også oppsettet. Jeg har satt opp mine kamera slik at når et opptak trigges ut fra bevegelse så starter opptaket 2 sek tidligere. Det betyr i praksis at opptak går kontinuerlig med den belastningen det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med @SveinHa, fikk anbefaling fra ham når jeg kjøpte mine NUC, og jeg har 5 HD kamera med samme oppsett.

Min HomSeer NUC har I7, 32 GB RAM og 1TB SSD disk og min  BlueIris NUC har I7, 32 GB RAM og 2 TB SSD.

Begge står i et 19" Rack og er koblet til en UPS - med andre ord rigget for fremriden.

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for meget gode svar, heller imot en i7. Når det gjelder video så har jeg kun ett PTZ kamera nå men det blir nok mer. Noen som har testet eller gjort seg opp en mening om Camect? Fungerer det med HS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.