Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Innvendig solskjerming og varme


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje feil forum å spørre i, men jeg gjør det allikevel.

Saken er at jeg har vært hos flere forhandlere på innvendige gardiner (plissè) og de har helt forskjellige råd på hvor tette eller nærme vinduskarmen de kan være. En leverandør sier at det bør være 2-3 cm klaring mellom gardin og karm på hver side slik at varme slipper ut. Hvis ikke kan vindu skades. En annen sier at det bør være så tett som mulig, nettopp for å isolere for varmen. Hva er rett?

I min tidligere bolig hadde jeg plissegardiner og der ble glasset så varmt at jeg ikke kunne ta på det. Altså noe over 50 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen, så er det en enslig stemme på internett...

 

Sitat

Det skal være minst 5 cm mellom ruten og persienne/(rulle)gardin.

 

Har hatt hvite rullegardiner i årevis nærmere enn 5 cm uten at det har vært krise til nå. Jeg skal sjekke byggforsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret avhenger av mange faktorer, men man kjøper ikke plissegardiner primært for å forbedre U-verdien (minske varmetapet), det er i så fall en bonus hvis forholdene ligger til rette for det.

Hvorvidt du skal montere så nærme glasset du kommer eller ikke avhenger som sagt av mange faktorer: størrelse på vinduer, himmelretning, sted (klima), åpnings art vindu, luftespalte, må den være helt lukket hele tiden, er det montert for blending eller innsyn osv.

Følger du ikke produsentens råd og ruta skulle sprekke e.l. så dekker de ikke skaden (men det er sikkert vanskelig å få dekket selv om du følger anvisning), samtidig har de en felles anbefaling som gjelder hele landet så er det er sannsynlig stor sikkerhetsrisiko med mindre forholdene er veldig gunstige for solinnstråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termisk brudd er vanlig, men mest på store vinduer. Glassleverandører bruker det for alt det er verdt for å avvise reklamasjon. Er hele glasset dekket av gardiner etc. er det jo ikke utsatt, du må ha tempforskjell for å få spenninger. Er de litt åpne kan det skje, men oftest med mørke gardiner selvfølgelig. Typisk er sofa nært vinduer med puter i karmen etc., Der vi bodde før var det store vinduer med delvis overbygd veranda utenfor, når skyggen la seg over halve vinduet, sprakk de i ett sett. Løsningen ble herdet glass.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.