Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Værstasjoner med lysmåling


Anbefalte innlegg

Noen som vet om værstasjoner som måler sollys-nivå, leverer data uten å være avhengig av eksterne tjenester (eller krever egen webserver), fortrinnsvis leverer data til en MQTT broker. 

Alternativt får jeg sette opp en bevegelsessensor midt på solveggen .......
Den jeg linket til måler også lysstyrke og jeg har god erfaring med den jeg allerede har. Men den står montert i skyggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat ang Philips sin:

Sesnoren tåler alle værforhold og er spesielt utformet for fuktige utendørsmiljøer og har gjennomgått omfattende testing for å sikre ytelsen. Denne er utformet med IP54, noe som betyr at den er beskyttet mot vannsprut. Produktet tåler kraftig nedbør og andre værforhold.

Hvorfor gidde å styre med en annen sensor .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en MS6 plassert på skyggesiden som også er den siden mest i le for vind under et  30 cm utstikk på tak.
Nå har den sluttet å rapportere temperatur, men rapporterer fortsatt lys.

Den ble montert før jul.

Har ikke inspisert den enda, men har begynt å se etter noe annet. Ikke så overrasket over at den hikker da den ikke er skapt som utesensor.

Har tenkt på den utesensoren til Hue jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er Philips sin billigere ?

Den jeg har står ikke beskyttet og der har den stått lenge. Og jeg sjekket i helgen hvordan den så ut inni da jeg begynte å tenke på å sette opp en til. Den var "som ny". En skue til å feste den i veggen var rustet så jeg byttet ut den, i det minste.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To AA-batterier. Og jeg har ikke byttet de. Etter to år er de fortsatt på 100%. Den rapporterer lysstyrke på 10 og 5 minutters intervaller når det ikke er så store endringer, men ned i 5 sekund hvis det endrer seg raskt. Og det er raskt nok for meg. Jeg trenger noe til å styre solskjerming så må ha en som ikke står i skyggen to tredeler av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal styre etter lysnivå så er MS6 mindre egnet. Den er altfor treg.

Med slike tider så løper Philips-sensoren mange ganger i ring rundt MS6.

Jeg styrer utelysene utifra MS6, men lysene kan 'henge' lenge før MS6 finner det for godt å rapportere.

Ja, jeg har prøvd å justere. For mitt nåværende bruk er dette bra nok, men mere oppløsning på lysnivået ute er definitivt på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være jeg lyger for deg her. Jeg måtte kikke en gang til og det kan godt være at når den rapporterer lysstyrke oftere enn hvert 5. minutt så er det fordi den samtidig har detektert bevegelse. Uten bevegelse så ser det ut som om den sender lysstyrke hvert 5. minutt.

Deconz sier dette så det kan være den sender når endringen er større enn 2000 lux, men jeg ser ikke at den har gjort det i dag.
image.png.cba8e5490755470dc625bacc02440d90.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stigvi skrev:

Noen som vet om værstasjoner som måler sollys-nivå, leverer data uten å være avhengig av eksterne tjenester (eller krever egen webserver), fortrinnsvis leverer data til en MQTT broker. 


Denne oppfyller nesten kravet, den krever en enlinjers PHP-fil på en lokal webserver, for å sende videre via MQTT:

Ecowitt WS80 + GW1000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Denne oppfyller nesten kravet, den krever en enlinjers PHP-fil på en lokal webserver, for å sende videre via MQTT


Jeg vet og det er synd. Jeg sendte epost til Ecowitt og de var raske med å svare. Jeg viste at de ville svare at den ikke støttet MQTT, men det hadde jo vært fint om svaret inneholdt en antydning om at det kommer. Men det gjorde det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Sitat ang Philips sin:

Sesnoren tåler alle værforhold og er spesielt utformet for fuktige utendørsmiljøer og har gjennomgått omfattende testing for å sikre ytelsen. Denne er utformet med IP54, noe som betyr at den er beskyttet mot vannsprut. Produktet tåler kraftig nedbør og andre værforhold.

Hvorfor gidde å styre med en annen sensor .......

Haha godt spørsmål, hadde ikke sett linken din en gang! Hvordan er integrasjonen med deconz og Home Assistant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, Preference skrev:

Hvordan er integrasjonen med deconz og Home Assistant?


Problemfri. Den rapporterer temperatur, lysstyrke og batteristatus i tillegg til bevegelse og alle 4 sensorene kom inn i HA uten dikkedarier. Som bevegelsesensor kan en i deconz sette følsomhet og på den mest følsomme innstillingen så virket det som om den detekterte naboen slippe en fis ut døren. Har satt den på den minst følsomme innstillingen i tillegg til å maskere noe av sensoren med tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Preference skrev:

Skal du gjøre noe spesielt for å sikre at den tåler vann/vær?

Den skal strengt tatt være IP44, men det kan man jo tro på den som vil. Den skal stå under et glasstak her. :)

 

2 timer siden, stigvi skrev:

Hvorfor gidde å styre med en annen sensor .......

For å slippe batterier er iallfall en årsak. Skulle også hatt den i hvitt.

Men den så iallfall ikke uinteressant ut. :) 

 

1 time siden, NilsOF skrev:

Om man skal styre etter lysnivå så er MS6 mindre egnet. Den er altfor treg.

Sannsynligvis et problem mellom bruker og hub, ikke sensoren selv. Det kan du selvfølgelig styre selv. Jeg har huset fullt av MS6 og de rapporterer akkurat så fint som man skulle forvente. De styrer innendørs belysning og solskjerming her. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

et problem mellom bruker og hub, ikke sensoren selv.

Muligens, men ikke f. at jeg får sensorene til å 'ta' innstillinger på sensivitet og rapportering.

Dette gjelder både  MS6 på batteri og og MS6 med ekstern foring av strøm (tre av hver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NilsOF skrev:

Muligens, men ikke f. at jeg får sensorene til å 'ta' innstillinger på sensivitet og rapportering.

Dette gjelder både  MS6 på batteri og og MS6 med ekstern foring av strøm (tre av hver).

Høres merkelig ut, de er jo ikke read-only. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Høres merkelig ut, de er jo ikke read-only.


Men det kan jo være at de ikke lytter på radioen etter endringer hele tiden. Hvis denne sensoren er som en del zigbee sensorer, så kan det være lurt å trigge den slik at den sender data. Da kan den muligens lytte etter data i noen sekunder før den går i dvalemodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Høres merkelig ut, de er jo ikke read-only.

De tar noe av innstillingene, men det største problemet er at de har lav oppløsning når lysnivået går mot mørket.

Må legge til at jeg har lav toleranse for slikt knot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, stigvi skrev:

Men det kan jo være at de ikke lytter på radioen etter endringer hele tiden.

Nei, det stemmer. Men Multisensor 6 har en egen knapp man kan bruke for å "vekke" den slik at den lytter på å ta imot innstillinger. :)

(Det tror jeg for øvrig alle batterienheter med Z-wave har).

 

24 minutter siden, NilsOF skrev:

De tar noe av innstillingene, men det største problemet er at de har lav oppløsning når lysnivået går mot mørket.

Må legge til at jeg har lav toleranse for slikt knot.

Mulig at det er knot i OpenHAB, bruker ikke de OpenZwave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig at Openhab har/hadde bugs. Den er oppdatert flere ganger siden jeg prøvde.
Slo meg til ro med at sånn er det, med disse begrensningene.

Ingen Openzwave i Openhab, den har egen zwave implementasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.