Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av utelys med Fibaro Dimmer 2


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har akkurat byttet endel utelys og installert noen spotter langs garasje og hus. Tidligere hadde utelysene lyspærer med skumringsrele (nå er det LED uten dette), og kursen naturligvis ett 2-polt brudd. For å styre dette hadde jeg sett for meg og bytte ut dagens 2-polte brudd til utelysene med en 2+1 bryter (2 polet brudd på den ene og dimming med en Fibaro Dimmer 2 og bryter med impulsfjær på den andre). Leste en plass at dette oppsettet ikke gikk med den dimmeren, men finner det ikke igjen, så jeg tenkte spørre her om denne løsningen funker?

 

Videre har jeg en av kursene hvor det både er ett utelys og 4 spotter, splittes i en koblingsboks utendørs (etter bryteren/bruddet). Kan man installere en dimmer i koblingsboksen for å bare dimmer spottene? Spesifikasjonen til Fibaro Dimmer 2 er operasjonstemp. på 0-35grader. Ikke ofte man ligger utenfor dette i Stavanger området, men kan jo av og til bli kaldere og evt varmere inni en slik koblingsboks på sommeren.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, torhaala skrev:

Leste en plass at dette oppsettet ikke gikk med den dimmeren

Øh...? Det går fint. :)

Samtidig er det ikke sikkert du trenger 2-polt brudd hvis alt er merket SELV og det ikke er utbyttbare lyskilder. :) 

 

32 minutter siden, torhaala skrev:

Kan man installere en dimmer i koblingsboksen for å bare dimmer spottene? Spesifikasjonen til Fibaro Dimmer 2 er operasjonstemp. på 0-35grader. Ikke ofte man ligger utenfor dette i Stavanger området, men kan jo av og til bli kaldere og evt varmere inni en slik koblingsboks på sommeren.. 

Som min elektriker sa: "Det hadde sikkert gått fint hvis vi måtte det".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Øh...? Det går fint. :)

Samtidig er det ikke sikkert du trenger 2-polt brudd hvis alt er merket SELV og det ikke er utbyttbare lyskilder. :) 

 

Som min elektriker sa: "Det hadde sikkert gått fint hvis vi måtte det".

 

Takker for raskt svar! 

 

Det er utbyttbare kilder på lampene, så må nok ha dem. Og det var omtrent det samme sist elektriker her sa :P men påpekte at garanti ikke vil gjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, torhaala said:

For å styre dette hadde jeg sett for meg og bytte ut dagens 2-polte brudd til utelysene med en 2+1 bryter (2 polet brudd på den ene og dimming med en Fibaro Dimmer 2 og bryter med impulsfjær på den andre). Leste en plass at dette oppsettet ikke gikk med den dimmeren, men finner det ikke igjen, så jeg tenkte spørre her om denne løsningen funker?

Det bør gå bra, se bryter skjema som er vedlagt809520121_21pole.png.7d7108d63a8dd649eaed8a19fa430548.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 30/03/2020 at 11:14, Moskus said:

Hehe, det stemmer nok. Hvis det var den eneste muligheten, så hadde jeg tatt sjansen. ;) 

Hvilket firma var det?

 

Svarer ett år senere jeg 😳 - Det var Los Elektro, har brukt både dem og Siddis Elektro. Begge veldig løsningsorienterte og kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.