Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Somfy og keiserens nye klær


stigvi

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg innvendig solskjerming og har lyst på motordrevne. Fast opplegg på strøm er der ikke så for meg er batteridrevne eneste mulighet utenom manuelle med snor. Fra før av har jeg vært å kikket på Luxaflex og de gir en mulighet for enten Li-ion eller AA-batterier.

I dag var turen kommet til en forhandler som fører Somfy og her er dialogen med selger i butikk:

Meg: Dere har batteridrevne? Hvilken type batteri er det?
Selger: Det er oppladbare

 

Kan de byttes ut?
Nei, de er en del av motoren

OK, hvor lenge varer de før de er ubrukelige?
De holder 10-15 år og da er det jo uansett på tide å bytte hele gardinen. (akkurat det svaret fikk meg til å stusse. Skal det ikke vare lenger?)

Hva koster det å bytte kun motor da? For å slippe å bytte alt?

Ca 3000 kroner

 

Så jeg som skal ha 5 gardiner må ut med 15000 hvert 10. år. Det blir 1500 i året......
Ja, jo.... jeg har ikke tenkt på det sånn.

OK, det er ikke noe som passer meg så jeg ser heller hos noen andre.   Og så gikk jeg



Fastmonterte Li-ion batterier i et slikt produkt??? Hvor har de tankene sine? Og det verste er at de slipper unna med det. Det er vel neppe så mange fler enn meg som spør om pris på å bytte batteri før en kjøper.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at hvis du "ofrer" en av disse enhetene når batteritiden er blitt elendig så er det stor mulighet for at du selv kan skifte batteri. Selv med de nye satsene på toll etc så kommer du langt under 3K per enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om hvilken type batterier som er inni? Er jo 18650-batterier i nesten alle slike ting (til og med i Tesla så vidt jeg vet) og de er ofte ikke så vanskelig å bytte så lenge at man klarer å åpne enheten på en måte som ikke ødelegger den. De gangene jeg har byttet batterier selv på blant annet en støvsuger og en elektrisk tannbørste så har batteriene vært fastloddet, men helt greie å få løs og lodde på nytt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående batteridreven skjerming, har jeg hatt ikea sine i ca 1 uke, og disse er jeg (og kona) ekstremt fornøyd med. Vet enda ikke hvor lenge de vil holde før de må lades, men hittil har de funket knirkefritt. Eneste kjedelige er jo mangelen på Zigbee støtte mot Vera. Men det kommer vel med tiden. Funker i hvertfall strålende med Alexa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.