Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lydisolasjon av sikringsskap? Treng råd.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har KNX i huset. Sikringsskapet er plassert i gang i kjelleren, litt fra soverom.

 

Har egentlig fått litt tyn med fruen heile vegen mtp støy pga kontaktorer inne i skapet. Skapet er typ 60cm x 190cm.

 

Rekner med man ikkje bør tilføre brennbare materialer på innsida av døra, har god erfaring med lignende matter: 

https://www.bassbrothers.no/bilstereotilbehor/dempemateriell/dd-audio-ea3.1

 

Men butyl med aluminiumsfolie, er det godkjent?

 

Treng litt gode råd. :)

 

Mvh 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er luftlyd som er problemet og ikke strukturlyd? Jeg tenker at reléer som faktisk gir lyd gir vibrasjoner som gjør at andre flater avstråler hørbar lyd, og det er vanskeligere å gjøre noe med.

 

En sånn matte kan sikkert være OK for å dempe litt av det som går ut fra selve døra, men jeg regner med at det er en dør i rommet sikringsskapet er i og en dør inn til soverommet? Bidraget fra denne (overraskende dyre) matten vil vel neppe gjøre det store utslaget i det totale bidraget, men litt effekt vil det muligens ha. Det brukes masse slike 3mm matter når det rør offshore skal isoleres mot støy (og kulde), men her er det vel nok en situasjon hvor bransjen legger på altfor mye...

 

Har du en plantegning? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tok litt tid det her:

 

Screenshot_20200402-001025_Drive_zpsjltq

 

Sikringsskapet er i midten i enden av gangen, nederst på bildet.

 

Grunnen til eg viste til den typen, er at eg har gode erfaringer innen bilstereo på demping av metallplater med tanke på å fjerne blikkbokslyd og demping. Og ja! Prisen er i overkant. 

 

:)

 

 

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lyd er det du faktisk hører? Altså er det selve releet/kontaktor du hører eller er det en lyd som kommer av at noe gir lyd som følge av at den slår inn? Når jeg har prøvd å finne ut av et lydproblem så har ofte metoden vært å fysisk prøve å gjenskape lyden ved å "tæppe" med fingeren rundt omkring i området lyden er. Hvis du da hører samme lyden så kan du ha funnet "synderen". Er du heldig så er det bare noe som står i spenn eller gnisser mot hverandre som gir lyden og da kan løsningen være å legge inn en demper på det eksakte punktet. Kanskje det er veggen rundt skapet som står i spenn mot skapet og da forplanter lyden? Det kan være så mangt og ofte vanskelig å finne ut av.

 

Jeg hadde et tilfelle en gang med en varmepumpe som lagde en irriterende vibrasjonslyd. Etter mye søking så fant jeg til slutt ut av lyden kom av et ledningsrør som var veldig stramt inni veggen som gnisset mot stender. La inn en bit av en avrevet håndduk mellom og problemet var borte. Ikke det at jeg mener at dette er tilfelle her, men poenget er at lyd av og til kommer fra steder man ikke helt forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i bod-veggen, med betjening fra gangen?

Ja, da så. Da ville jeg prøvd å dempe døren også, ja. Er det kledd på baksiden, dvs inne i boden?

 

8 timer siden, Join skrev:

Grunnen til eg viste til den typen, er at eg har gode erfaringer innen bilstereo på demping av metallplater med tanke på å fjerne blikkbokslyd og demping.

Slike matter virker utmerket! Vi foreskriver bruk til støydemping offshore og på skip, men da som et tiltak etter at utstyret er vibrasjonsisolert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mathias said:

Hvilken lyd er det du faktisk hører? Altså er det selve releet/kontaktor du hører eller er det en lyd som kommer av at noe gir lyd som følge av at den slår inn? Når jeg har prøvd å finne ut av et lydproblem så har ofte metoden vært å fysisk prøve å gjenskape lyden ved å "tæppe" med fingeren rundt omkring i området lyden er. Hvis du da hører samme lyden så kan du ha funnet "synderen". Er du heldig så er det bare noe som står i spenn eller gnisser mot hverandre som gir lyden og da kan løsningen være å legge inn en demper på det eksakte punktet. Kanskje det er veggen rundt skapet som står i spenn mot skapet og da forplanter lyden? Det kan være så mangt og ofte vanskelig å finne ut av.

Hei!

Det er slaget som oppstår når en utgang slår inn og ut, dvs når alle varmekablar går av/på, og lys som ikkje har dimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Moskus said:

Det står i bod-veggen, med betjening fra gangen?

Ja, da så. Da ville jeg prøvd å dempe døren også, ja. Er det kledd på baksiden, dvs inne i boden?

 

Slike matter virker utmerket! Vi foreskriver bruk til støydemping offshore og på skip, men da som et tiltak etter at utstyret er vibrasjonsisolert. :) 

 

Mi bekymring er om det kan vere brannfarlig og ved eventuell brann, at det kan belastes huseier.

 

At det vil ha effekt, vil eg tru.

 

BOD = utvida og ombygd til soverom i dag. 5cm isolasjon imellom veggplate og skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Join skrev:

Mi bekymring er om det kan vere brannfarlig og ved eventuell brann, at det kan belastes huseier.

De gummimattene vi vanligvis ser er brannhemmende, og skal tåle overraskende mye før de bukker under (rørisolasjon skal branntestes også).

 

De er høyst sannsynlig ikke kunne være årsaken til brannen, og om noe, vil de sannsynligvis gjøre sikringsskapet mer brannsikkert. Ikke mindre. Har ikke sjekket statistikken, men det er vel som oftest ikke i selve sikringsskapet branner starter?

 

42 minutter siden, Join skrev:

BOD = utvida og ombygd til soverom i dag. 5cm isolasjon imellom veggplate og skap.

Bra. :)

Et eller to lag gips?

 

Er det et problem i dette rommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de som kontrollerer elektriske anlegg er litt opptatt av at det er tette gjennomføringer i bunn av skap. Det er fordi gnister og eventuellt brennende plast ikke skal finne veien ut og inn i veggen. Så det kan du jo alltids unngå, at noe ligger og ulmer i bunn av skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Join said:

BOD = utvida og ombygd til soverom i dag. 5cm isolasjon imellom veggplate og skap.

Slik som regelverket virker i dag, så er skapet typegodkjent og sertifisert. Ønsker du å tilføre noe inn i skapet som ikke normalt skal være der, må dette risikovurderes av elektriker firma som deretter lager en samsvarserklæring på jobben med eventuelt å isolere skapet. Jeg ville begynt med å kontakte elektriker firma som du bruker/brukte når du bygget huset, for å få en faglig vurdering fra dem. Før var det E-verket sine kontrollører (les installasjonsinspektører) du burde forspurt, men i henhold til dagens regelverk er dette firma godkjent av DSB dom foretar dette. Får du et firma til å akseptere løsningen og at firma utfører oppdraget gjør en risikovurdering etterfulgt av en samsvarserklæring, er dette trygt ovenfor forsikringen.

 

/Helge

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Byelektrikeren skrev:

Ønsker du å tilføre noe inn i skapet som ikke normalt skal være der, må dette risikovurderes av elektriker firma som deretter lager en samsvarserklæring på jobben med eventuelt å isolere skapet

Hmrf, alltid er det noe! :( 

Jaja, må man så må man. Elektrikeren vil høyst sannsynlig si at risiko = 0, men skal det vurderes så er det jo uansett slik. ;) 

 

Kan man evt. legge noe på utsiden istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Kan man evt. legge noe på utsiden istedenfor?

På utsiden, kan du gjøre nesten hva som helst. Mange bygger en dobbel dør eller henger et bilde ol. over i gamle hus, for å skjule døren. Jeg har vært med på å bygge en gips kasse utenpå, i et kontorbygg - det var for å få en annen brannklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/04/2020 at 12:22, Byelektrikeren said:

Slik som regelverket virker i dag, så er skapet typegodkjent og sertifisert. Ønsker du å tilføre noe inn i skapet som ikke normalt skal være der, må dette risikovurderes av elektriker firma som deretter lager en samsvarserklæring på jobben med eventuelt å isolere skapet. Jeg ville begynt med å kontakte elektriker firma som du bruker/brukte når du bygget huset, for å få en faglig vurdering fra dem. Før var det E-verket sine kontrollører (les installasjonsinspektører) du burde forspurt, men i henhold til dagens regelverk er dette firma godkjent av DSB dom foretar dette. Får du et firma til å akseptere løsningen og at firma utfører oppdraget gjør en risikovurdering etterfulgt av en samsvarserklæring, er dette trygt ovenfor forsikringen.

 

/Helge

Takk for svar.

 

Eg skal iallefall høyre med elektrikerfirmaet. Så ta det derifrå. 

 

Takker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.