Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko ESH RF Slavedimmer med z2mqtt og HA?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har benyttet en Elko Slavedimmer ESH RF RS Smart dimmer med HA? Dette er ikke, tross navnet. en dimmer, kun en zigbee fjernkontroll med dimmerhjul Det er det jeg er ute etter, da jeg prøver å utelukkende gå for dimming/elektronikk i hver enkelt pære. Jeg har en taklampe i gangen og på soveormmet, der det er elkoramme begge steder fra før. Den ene står også i en 3x elkoboks sammen med to andre brytere, så utseendemessig hadde det vært fint med noe som matcher. Jeg synes den er dyr for en enkel fjernkontroll, men dersom den funker kan det være verdt det. Fjernkontroller med dimmerhjul gror jo ikke på trær selv om de ikke passer i en elko-boks, heller. 

 

Vet noen vet hvilke zigbee-kommandoer den sender? Jeg ønsker on/off ved trykk, og  helst dimming fra nåværende dimmernivå ved vridning, uavhengig av om dimmenivået på pærene ble styrt sist fra elko-fjernkotrollen eller noe annet. Det er også et must at den støtter device eller group binding, da alt av lys skal fungere uavhengig om HA skulle ta kvelden. Jeg sliter litt med å finne specs eller info om denne fjenrkontrollen, infoen jeg finner gjelder stort sett hpvedenheten/dimmeren denne fjernkontrollen er laget til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og @Fermate undersøkte denne kunne vi kun bruke den paret sammen med en faktisk dimmer, vi var ikke istand til å plukke ut signalene den sendte. :(

 

Det kan imidlertid ha skjedd noe med deCONZ siden den gangen. Umulig er det ikke, men jeg vet ikke om det er det mest sannsynlige. I Z-wave verdenen er det forholdsvis likt: Controllere som bare kan styre annet utstyr via assosiasjon betyr at du ikke uten videre kan hente ut signalene den sender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2020 den 16.02, baronKanon skrev:

Uansett ville jeg gått for Deconz og ikke omvei via MQTT. 

Har allerede en CC2531 som kjører via zigbee2mqtt, ellers er jeg i prinsippet enig.

På 31.3.2020 den 16.34, stigvi skrev:

Jeg har en svak formening om at han her lager rammer til Ikea sine dimmehjul. Det er i så fall et økonomialternativ.

Ikea har sluttet å selge sine, dessverre. Eller, kanskje ikke dessverre, de var visstnok ganske ræva.

På 31.3.2020 den 18.06, Moskus skrev:

Da jeg og @Fermate undersøkte denne kunne vi kun bruke den paret sammen med en faktisk dimmer, vi var ikke istand til å plukke ut signalene den sendte. :(

 

Det kan imidlertid ha skjedd noe med deCONZ siden den gangen. Umulig er det ikke, men jeg vet ikke om det er det mest sannsynlige. I Z-wave verdenen er det forholdsvis likt: Controllere som bare kan styre annet utstyr via assosiasjon betyr at du ikke uten videre kan hente ut signalene den sender.

Hm, det står at den bruker Zigbee HA-protokoll. I tilfelle skal det vel ikke være lov å sende signaler som ikke er standard og kan leses av alle, i motsetning til Z-wave. Men det kan jo godt hende det ikke er skrevet noen device handler for den. 

 

Er det noen som eventuelt har noe tips til et annet dimmerhjul? Synes dette virker veldig vanskelig å finne, noe som er veldig rart  - lik funksjon som den "gamle" løsningen, i hvert fall som fallback, er jo stort sett essensielt for WAF, det må jo være ettspurt? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stigvi skrev:

https://www.ikea.com/no/no/p/symfonisk-fjernkontroll-til-lyd-hvit-60370480/

 

De har den fortsatt på nettsidene. Skriver vi om den samme?

Det der er ikke egentlig et  dimmerhjul, og er ikke solgt som det. De solgte et dimmerhjul tidligere  (IKEA ICTC-G-1) som de ikke selger lenger. Mulig den der faktisk kan brukes da, den sender tilsynelatende "rotate_right"/left mens den blir rotert, pluss rotate_stop når man slutter å rotere. Det bør være mulig å automatisere fornuftig. Spørsmålet er om den er noe særlig bedre enn den mislykkede dimmeren. Til den prisen kan det være verdt å teste. Men jeg mistenker at det er en grunn til at Ikea ikke selger/markedsfører den som noe mer enn en Sonos-fjernkontroll. 

 

Ha, den er til og med støttet allerede! https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1744.html 

Det fungerer vel neppe å styre en zigbeepære med den direkte, det virker ikke som den sender noen standardkommandoer. Noen som har noen formening om jeg kan knytte den til en gruppe sammen med pæra, få pære til å fungere med av/på, og la resten av kommandoene plukkes av HA som sender riktig dimmekommando til pæra? Jeg antar pæra bare vil ignorere kommandoer den ikke forstår, og ikke forvirre unødig av left/right-kommandoene fra fjernkontrollen. 

Endret av gert
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/316GLEDRF.html

 

Ser ut som den er støttet, hvis ikke er det mulig å implementere den i Z2M. Hvis du prøver den, gjerne gi tilbakemelding på om det fungerer, vurderer en slik selv nå som alt blir oppgradert til Elko Plus i stuen. 

 

Ser Elko Plus-utgaven koster 999,- hos Megaflis. Vil bli en stund til jeg får opp systemet mitt igjen, men kan gi tilbakemelding så raskt jeg får testet den. Hvis ikke får jeg prøve å integrere den selv i Z2M. 

 

Er jo dette som er så genialt med Z2M. Går raskt å få inn nye enheter ?

Endret av janpfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, gert skrev:

Så lenge det ikke er snakk om et dimmerhjul, kan jeg like gjerne holde meg til dimmebryterne fra Ikea. Men sikkert kjekt for de som vil ha noe inne i eksisterende Elko-bokser.

 

Er feil bilde der, men mener det der er dimmehjul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Uansett ville jeg gått for Deconz og ikke omvei via MQTT. 
Muligens litt off topic, men hvorfor bruke Deconz over Z2M?
Er ganske ny i smarthus verden og lurer litt på hva jeg skal lande på for Zigbee enheter. Har HUE bridge og Z2M nå. Slik jeg har skjønt det er HUE kun basert på polling. Jeg trodde også et Deconz oppsett var det eller har jeg tatt feil her?

Bruker Homesser ikke Home Assistant, men det blir vel ganske likt mhp Zigbee gw.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg brukt Zigbee2MQTT? Deconz er jo utviklet direkte for Conbee/Raspbee, og jeg kan ikek si jeg merker noen store forsinkelser der det går gjennom stikka, med mindre det er noen hopp.

Endret av baronKanon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg ikke brukt Zigbee2MQTT? Deconz er jo utviklet direkte for Conbee/Raspbee, og jeg kan ikek si jeg merker noen store forsinkelser der det går gjennom stikka, med mindre det er noen hopp.
Nei, mer om jeg skal bytte til Conbee/Deconz.

Jeg mener jeg merker forsinkelsen til HUE pærene via HUE bridgen. Har bare aqara sensorer til Z2M nå, men vurdert å flytte alle lys over også.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aarpi3 skrev:

Jeg trodde også et Deconz oppsett var det eller har jeg tatt feil her?

Du tar feil. Grensesnittet mot deconz er ikke basert på polling. Jeg har rundt om 150-170 enheter på deconz / zigbee og responsen er umiddelbar når jeg trykker på en knapp for å endre lys eller en bevegelsedetektor som slår på lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

"ESH 316gled endevener" (hvis jeg husker riktig navn) dimmerhjulet til elko går fint å bruke i home assistant med deconz eller ZHA. Jeg satt opp en sånn for et par år siden. Men litt mer styr å få den til å funke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.