Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bør man bruke en spesiell batteritype til ID Lock?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Da er låsen min klar til montering på den nye døra, regner med å få gjort det i morgen eller senest tirsdag. Men er det noen spesielle batterier man bør bruke på den greia, eller funker det med alt mulig? Noen batteridrevne enheter er jo så sære at de ikke tåler oppladbare batterier (som jeg bruker mye av), eller så må de absolutt ha Duracell av dyreste type. Fruen har kjøpt et sett av akkurat dem nå, men jeg har lest at noen bruker opp det første settet med batterier veldig fort på ID Lock med Z-Wave-modul (som er på vei i posten). I så fall kunne det jo være greit å kjøre et par runder med oppladbare batterier først. Eller er det noe som tilsier at det ikke er noe sjakktrekk (i disse tider av åndsidrett er jo uttrykket meget passende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt noen slike hensyn med mine to IDlock'er. Eneste jeg har vært litt påpasselig med er å bytte alle batterier samtidig. Men, når det er sagt, så har jeg bare byttet batterier 1 gang siden jeg monterte dem for snart 8 mnd siden. Du har rett i at batteriene ble raskt tappet etter at z-wavemodul ble installert. Om det var reell tapping, eller en feilmelding, vet jeg ikke, men jeg byttet batterier like etterpå. Etter det har det ikke vært mer klaging på batteri. Jeg tror ikke batterikvaliteten har noe å si så lenge de leverer riktig spenning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bruker mye strøm, jeg tror det går 8 batterier hver 6-8. uke, eller noe deromkring. Vurderer selv å teste Ikeas oppladbare på den, men har ikke handlet ennå.

Har prøvd diverse batterimerker og kan ikke si jeg merker særlig forskjell.

Vi har mange barn som løper ut og inn hele dagen og dette bidrar nok til kortere batteritid. Jeg har heller ikke tatt meg bryet med å oppgradere Z-wave modulen, så min er fortsatt beta. Tror også jeg kunne fått bedre batteritid ved å endre konfigurasjon, den rapporterer hver time.

Jeg bruker den med Zipabox som kontroller.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren trekker nok relativt mye strøm og vi har nok godt over snittet med åpning og lukking. Vi bor i tomannsbolig sammen med en annen familie som har barn på samme alder. Så det er "åpent hus", der barna går ut og inn hele tiden.

Sent fra min Future via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at det er ulike erfaringer ja. Våre to låser brukes også mye. Vi har også "åpent hus", og jeg vil anslå at dørene låses opp/igjen opp mot 20 ganger per dag. Av og til føles det ut som 200.000 ganger... Men batteriene holder fint, og har holdt i mange måneder. Jeg har brukt helt vanlige Energizer eller noe tilsvarende fra den lokale matbutikken. Du må nesten bare prøve en stund og se hvordan det funker. Jeg har skrudd ned pollefrekvensen på låsene, kanskje det hjelper litt. Har to ulike versjoner av z-wavemodulen (ingen av dem er beta, så vidt jeg vet), men ser ingen reell forskjell på de to ift batteribruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt låsen siden april og Z-wavemodulen siden den ble lansert. Har enda ikke byttet batterier, så her er det forskjellige erfaringer ja. Og sikkert forskjellig bruk.

Jeg bruker vanlige ikeabatterier.

Vi har stort sett låsen åpen når vi er hjemme og låser kun om natta og når vi forlater huset, så det blir sjelden mer enn 8 motorsykluser i løpet av en dag tipper jeg.

Har heller ikke polling på noen devicer da de rapporterer status uansett. Bortsett fra batteristatus, den står fortsatt på 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Z-wave modul så gikk min tom på litt over 1 mnd (gule IKEA-batterier). Uten Z-wave har den nå holdt i over 3 mnd (men da også med Duracell-batterier)

Låses stort sett opp og igjen to-tre ganger om dagen. Når jeg drar på jobb, og når jeg kommer hjem (og eventuelt en gang til om jeg er ute på et eller annet om kvelden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to dører - gambler på at de ikke ryker samtidig en vakker dag :)

 

For øvrig oppdaget jeg i dag at den ene låsen klager (via z-wave) på tomt batteri. I så fall har de vart i rundt et halvt år. Men jeg får ingen varsler på selve låsen om lavt batteri, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Har jo vært en del rusk med batterirapportering via z-wave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg _tror_ at min lås spiller Sauen Shaun når den er fornøyd med spenningen og Twinkle, twinkle little star når spenningen er lav. Uansett er det alltid spennende å høre hvilken melodi som spilles i dag. Forventer Twinkle hvert øyeblikk (mulig jeg har misforstått disse lydene, altså)

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er min montert, minus Z-Wave (som jeg regner med å få i posten i morgen eller onsdag). Funker ypperlig. men jeg skjønte ikke helt hvorfor bruksanvisningen ville ha meg til å bore et 10 mm hull til den øverste skruefestet! Snakker om å overdrive... Jeg boret 7 mm på riktig sted, og det passet helt ypperlig. Kanskje det er for de som ikke klarer å bore et hull vannrett innover i døra? ? Alle brikkene er programmert, men jeg må si at det er en sterk tabbe av IDLock der. Hvis man skal legge til en ny brikke, må man altså tilkalle alle som har "nøkkelen" til bygget fordi man ikke kan programmere bare én av gangen. Veldig lite praktisk. Men jeg regner med at med ti stykker burde det holde.

 

En annen ting jeg godt kunne tenkt meg, var en lysdiode på innsiden som lyste rødt når døra er låst og grønt når døra er åpen, ellers blir det så forferdelig analogt. Man må rett og slett se på hvordan vrideren står under plastlokket eller ty til steinaldermetoden og kjenne på døra. Så der har de nok også forsømt seg.

 

Ellers virker den foreløpig grei. Men jeg håper det kommer en oppdatering etter hvert som lar meg velge melodi. Det burde jo være Tommy Nilsson - Öppna Din Dörr når man låser opp og George Harrison - Behind That Locked Door når man låser! Ufattelig at de ikke tenkte på den... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 14.11.2016 klokken 20.57, Mastiff skrev:

Da er min montert, minus Z-Wave (som jeg regner med å få i posten i morgen eller onsdag). Funker ypperlig. men jeg skjønte ikke helt hvorfor bruksanvisningen ville ha meg til å bore et 10 mm hull til den øverste skruefestet! Snakker om å overdrive... Jeg boret 7 mm på riktig sted, og det passet helt ypperlig. Kanskje det er for de som ikke klarer å bore et hull vannrett innover i døra? ? Alle brikkene er programmert, men jeg må si at det er en sterk tabbe av IDLock der. Hvis man skal legge til en ny brikke, må man altså tilkalle alle som har "nøkkelen" til bygget fordi man ikke kan programmere bare én av gangen. Veldig lite praktisk. Men jeg regner med at med ti stykker burde det holde.

 

En annen ting jeg godt kunne tenkt meg, var en lysdiode på innsiden som lyste rødt når døra er låst og grønt når døra er åpen, ellers blir det så forferdelig analogt. Man må rett og slett se på hvordan vrideren står under plastlokket eller ty til steinaldermetoden og kjenne på døra. Så der har de nok også forsømt seg.

 

Ellers virker den foreløpig grei. Men jeg håper det kommer en oppdatering etter hvert som lar meg velge melodi. Det burde jo være Tommy Nilsson - Öppna Din Dörr når man låser opp og George Harrison - Behind That Locked Door når man låser! Ufattelig at de ikke tenkte på den... ?

 

Dette er jo slik du kan fikse selv så da blir det jo enda kjekkere :) Kjøre rødt lys i gangen når døren er åpen og kjøre mp3 fil når batteri er lavt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart. Jeg kan ta det fra signalene fra Z-Wave og bruke det, men jeg syns bare det burde være innebygd i låsen. Når jeg sier "på innsiden", mener jeg en liten lysdiode i selve låsen. Men vi har løst det ved å male toppen på vrideren hvit, dermed syns det selv i dårlig lys i gangen om den er på tvers, altså låst, eller opp og ned, altså åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mastiff skrev:

Det er klart. Jeg kan ta det fra signalene fra Z-Wave og bruke det, men jeg syns bare det burde være innebygd i låsen. Når jeg sier "på innsiden", mener jeg en liten lysdiode i selve låsen. Men vi har løst det ved å male toppen på vrideren hvit, dermed syns det selv i dårlig lys i gangen om den er på tvers, altså låst, eller opp og ned, altså åpen.

 

Jo absolutt, den kunne vært langt bedre! Men heldigvis har den z-wave modul og en kan løse ting på den måten :) Personlig har jeg den alltid i låst(autolås), syns det er kjempe greier! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mastiff skrev:

Så antar jeg at du har mindre enn 100 m til nærmeste vei og 200 m til nærmeste nabo også! ? Autolås her ute på bygda er overkill, det var det første jeg skrudde av.

 

Hehe absolutt! Men jeg brukte ikke å låse før, nå synes jeg bare det er praktisk så slipper jeg å tenke på det når jeg skal legge meg osv :) Og når folk banker på og vill inn så fikser alexa biffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mastiff skrev:

Her skal det gå på "god natt"-knapp, bare jeg får programmert den. Så den siste som legger seg, trykker på en knapp som slår av alt av lys, lyd og bilde og låser døra. Syns det er vel så greit. :)

 

Absolutt, skal lage meg en god natt rutine med sjekker på lås og diverse etterhvert jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.