Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Arkitekturtegning: Heatit uten kablet gulvføler mot Raspberry Pi


Anbefalte innlegg

Jeg har en RPI4  og en Heatit Z-TRM2fx. Jeg har ikke mulighet til å legge inn tilhørende kablet gulvføler (for å begrense temp i parkett til 28 grader). Derimot har jeg en ekstern IR-basert gulvføler (fra min gamle Microtemp MSD4) som kommuniserer via radiobølger, og tenkte kanskje jeg kunne "hacke" signalet fra denne med en sniffer på PI4. Ellers finner jeg ingen annen IR-basert gulvføler. Men: Kunne Sensative Strips Comfort vært noe (Z-wave)?

 

Se vedlagte forslag. Åpen for alle innspill; gjerne forenklinger. Jeg er ny i gamet, men har IT-bakgrunn. 

arkitektur.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kan lese noe fornuftig fra IR -føleren så trenger du bare et rele for å slå av/på varmen. Trm2fx er da overflødig siden man uansett driver å programmerer.

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å se hensikten. Vil en Heatit i det hele tatt fungere hensiktsmessig vis en skal overstyre den? For jeg vil tro golvet lett kommer opp i 28 grader hvis Heatit skal regulere ut i fra en romtemperaturføler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, perandre skrev:

Kunne Sensative Strips Comfort vært noe (Z-wave)?

Du kan ikke sende temperaturen fra Sensative Strip til Z-TRM2fx, dessverre. Hvis du skal benytte termostaten som en faktisk termostat, må den bruke sensorene som kobles til. Men det hadde vært deilig hvis det fungerte slik. ;) 

 

Du kan sette det opp slik du vil, men da må du som nevnt programmere en termostatfunksjon selv, evt. bruke ferdige pakker (de fleste systemer har vel muligheter for dette).

 

 

48 minutter siden, stigvi skrev:

Vil en Heatit i det hele tatt fungere hensiktsmessig vis en skal overstyre den?

Det kommer an på hva man mener som "hensiktsmessig". Den vil bli degradert til et relé, men da kan man klare seg med et vanlig relé også, som en Fibaro Switch. Med Z-TRM2fx kan man overstyre selve releet, så det burde vel strengt tatt fungere.

 

I den nye katalogen står det om en Z-TEMP2, denne ser i praksis ut til å være en termostat med batterier som styrer andre reléer. Denne burde kunne fungere utmerket.

Men som sagt før; den står i katalogen for i år, men vi vet ikke når den kommer. Men det går an å spørre HeatIt-gutta. :) 

 

52 minutter siden, stigvi skrev:

For jeg vil tro golvet lett kommer opp i 28 grader hvis Heatit skal regulere ut i fra en romtemperaturføler. 

Ja, iallfall hvis det er elektrisk. Har satt opp et system med Z-TRM2fx uten gulvfølere med vannbåren varme, og det fungerte OK. Selv om man hadde unngått noen kalde gulv med gulvføler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, NilsOF skrev:

Trm2fx er da overflødig

 

 

11 timer siden, stigvi skrev:

Jeg sliter litt med å se hensikten.

 

Takk for innspill! Min tanke var at IR-føler eller Sensative Strips skulle ha ett formål, nemlige å stopp oppvarming over 28 grader i selve parketten. Så tenkte jeg Z-TRM2fx skulle bruke intern romføler for å styre temperatur fritt innenfor den begrensningen. Men jeg ser nå at den faktisk ikke har noen romføler ... kun mulighet for ekstern (kablet!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Moskus skrev:

Du kan ikke sende temperaturen fra Sensative Strip til Z-TRM2fx, dessverre.

 

Ok, det var oppklarende. Takk!

 

Finnes det en go-to løsning for å begrense gulvvarmen uten kabling? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, perandre skrev:

Finnes det en go-to løsning for å begrense gulvvarmen uten kabling? 

 

Hva er galt med Microtemp? Lar de seg ikke integrere i smarthus-løsninger? Noe som ikke ville forundre meg i så fall. Det er nok av de som lager løsninger og samtidig prøver så godt de kan å lage det lukket og låst i den tro at det er best for salget av egne produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, perandre skrev:

Finnes det en go-to løsning for å begrense gulvvarmen uten kabling? 

I utgangspunktet ikke. Det er kabel som vanligvis er løsningen. Men hvilket gulv er det? Varmekabler, sannsynligvis, men er det betong? Fliser? Parkett? Teppe?

 

 

1 minutt siden, stigvi skrev:

Hva er galt med Microtemp? Lar de seg ikke integrere i smarthus-løsninger?

BIngo.

En av dem har vel en mulighet for ekstern styring på et vis (via "pilot wire" som det heter på en HeatIt), men hvis jeg ikke husker feil er det ganske mye dilldall med å få det til å fungere. Han jeg vet om tror jeg ikke fikk det til, iallfall ikke på en måte som elektrikeren ville godkjent... Lurer på om prosjektet ble skrinlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stigvi skrev:

 

Hva er galt med Microtemp? Lar de seg ikke integrere i smarthus-løsninger? 

MSD4-IR lar seg ikke integrere. De har en WiFi-versjon, men den er også lukket (mot deres app). Må ellers si at det er et godt produkt, med god support. 

 

3 minutter siden, Moskus skrev:

Men hvilket gulv er det?

 

Parkett.

 

Forøvrig overraskende at det ikke finnes en eneste smarthuskompatibel IR-føler ala Microtemp sin der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, perandre skrev:

De har en WiFi-versjon, men den er også lukket (mot deres app).

 

Akkurat. De lever i sin egen boble, altså. Det står på websidene at de bruker Microsoft Azure. De kunne lagd et api kundene kunne brukt hvis det var prioritert riktig. Dessverre er "folk flest" fornøyd med en app på telefonen. Vi her på dette forumet som ønsker et dokumentert api er nok neppe mange nok. Men Nobø, som jeg bruker, dokumenterte sin boks og den ble plutselig lett å integrere i Home Assistant. Både gulvvarme og panelovner. Det nytter å mase på dokumentasjon, altså. Men Nobø har ikke IR sensor, de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stigvi skrev:

De kunne lagd et api kundene kunne brukt hvis det var prioritert riktig. Dessverre er "folk flest" fornøyd med en app på telefonen.

Jeg mener det er dette som mer enn noe annet begrenser utvidelsen av "smarte hjem" til verdens befolkning. Og det irriterer noe så helt hinsides!

 

Det er ingenting som blir "smart" av å kunne styres fra en mobiltelefon, det blir bare "fjernstyrt". For å bli smart, må det kunne settes i et større system. Utstyret må nødvendigvis ikke snakke sammen direkte, men de må kunne snakke med en "smarthushjerne" som kan ta beslutninger for alt utstyret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, stigvi skrev:

De kunne lagd et api kundene kunne brukt hvis det var prioritert riktig. Dessverre er "folk flest" fornøyd med en app på telefonen.

Manglende API vil kanskje begrense salget på lengre sikt. Vi er vel i en slags mellomfase da produsentene avventer hva som blir standarden til slutt.

 

Personlig så prøver jeg å unngå (Eller ommgå) alle dingser som krever en App.

For dingser som skal vare mere enn to år så blir appen fort gammeldags og til slutt kan den ikke lengre kjøres om shit happens med produkt eller produsent.

Dette tror jeg folk vil oppdage etterhvert. 
Edit: Hvor lite ønskelig det det er med mange Apper som ikke prater samen vil også flyte opp.
 

Alle produkter som ikke har en åpen API scorer automatisk ganske kraftig negativt i utgangspunktet hos meg.

42 minutter siden, stigvi skrev:

Det nytter å mase på dokumentasjon


Og dette er en fin måte å formidle hva vi ønsker til produsentene.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, NilsOF skrev:

For dingser som skal vare mere enn to år så blir appen fort gammeldags og til slutt kan den ikke lengre kjøres om shit happens med produkt eller produsent.

 

38 minutter siden, Moskus skrev:

Og det irriterer noe så helt hinsides!



Hos meg er det innebygde og ikke utskiftbare batterier som irriterer hinsides, men jeg unngår produkter som kun er app-styrte også, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, NilsOF skrev:

Manglende API vil kanskje begrense salget på lengre sikt.

Ja, det er håpet. Problemet er at hvis alle gjør det på samme måten så er det "bare slik det er", og ingenting skjer... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Moskus skrev:

Problemet er at hvis alle gjør det på samme måten så er det "bare slik det er", og ingenting skjer...


Og dette bidrar vi til selv her på forumet. Når noen ber om en anbefaling på hva en skal velge så er det kun Heatit som blir nevnt, stort sett. Det skaper en form for monopolsituasjon i smarthusmarkedet og det bidrar som kjent ikke til at så mye skjer. Microtemp er kanskje fullt klar over dette og gidder ikke investere når markedet uansett eies av Heatit.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, stigvi skrev:

Og dette bidrar vi til selv her på forumet. Når noen ber om en anbefaling på hva en skal velge så er det kun Heatit som blir nevnt, stort sett. Det skaper en form for monopolsituasjon i smarthusmarkedet og det bidrar som kjent ikke til at så mye skjer. Microtemp er kanskje fullt klar over dette og gidder ikke investere når markedet uansett eies av Heatit.

Jeg tror motsatt. Her på forumet taler vi tydelig for at det absolutt er et marked for det, men når det kun er én tilbyder i praksis så er det selvfølgelig veldig enkelt å velge.

 

Microtemp har jo nærmest monopol på "denne delen" markedet alene i en årrekke, men får nå endelig konkurranse av HeatIt. Multireg/HeatIt har jo klart å bli relativt store innen relativt kort tid på smarte termostater, og det har utelukkende kommet av at de har laget integrerbare termostater som folk vil ha. Termostatene er ikke perfekte, men de er fort det beste alternativet.

 

Hvis Microtemp er våkne i timen så forstår de dette. Vil de henge med får de lage en termostat med Z-wave eller Zigbee, eller fortrinnsvis begge deler, så tar de fort andeler fra HeatIt. Men de må ville det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.