Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Deconz og conbee: Sensorer ustabile. Hvordan feilsøke?


Armas

Anbefalte innlegg

Hei!

De siste dagene har masse bevegelses-sensorer blitt veldig ustabile. 

En etter en, er det ikke til å stole på. I begynnelsen var det bare Phillips sine motion-sensorer, men ettersom jeg begynte å tukle med dem, har også flere aqara bevegelsessensorer blitt ustabile. 

Jeg mistenker at dette startet i forbindelse med at jeg inkluderte en eller flere nye enheter, kanskje aqara magic-cube. 

 

Philips hue-sensorene gir ofte bare rødt lys istedenfor å rapportere bevegelse. Dette er sensorer som har fungert knirkefritt i over ett år. Jeg har mange av disse, minst 10 stk. Jeg har forsøkt å slette dem og legge dem til på nytt, med varierende hell. Noen fungerer igjen, men er ustabile. Jeg har også forsøkt å bytte batteri og resette dem. Flere og flere blir ustabile, og nå begynner også aqara bevegelsessensorer å bli ustibile. Både nye og gamle. 

 

Jeg har kikket i homeseer sin log, men ser ikke noe der (men er litt usikker på hvilke logge-funksjoner som skal hukes på?)

Har selvsagt forsøkt å restarte pc og deconz, tatt ut conbee stick etc. 

 

Det er sikkert ingen som har en umiddelbar løsning, men spørsmålet er vel heller hvordan jeg kan feilsøke? 

 

En mulighet er å bygge opp hele zigbee-systemet på nytt. Det består vel av ca. 25 lamper og 30 sensorer/brytere. Hva må man gjøre for å sikre seg at man starter med rene ark? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sjekke om det er ledig plass på 2.4ghz -båndet med en app på telefonen.

Jeg liker Ubiquiti sin WiFi-man.

Edit: NB: Appen og WiFi enheter kan IKKE se Zigbee -trafikk/enheter. Se etter ledig "rom".

Kanalene for WiFi og Zigbee har forskjellig båndbredde og frekvenser.

Se denne artikken for mere info: https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence.html

 

I Norge så har vi WiFi kanal 14 ledig når WiFi er satt opp til tradisjonell 2x mhz båndbredde.

Dette tilsvarer Zigbee kanal 25 og 26.

Så spørs det om Zigbee-dingsene støtter kanal 25 og 26..

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg usikker på om det er båndbredde som er problemet, for en rask kikk på WIFI-man forteller ikke noe om nye enheter. 

Jeg så likevel at mitt zigbee nett står på kanal 15, og det er ikke det beste stedet i forhold til mine og naboens wifi. 

Jeg tør ikke bytte til zigbee-kanal 25/26 når jeg ikke vet om mitt utstyr støttes, men jeg byttet til kanal 20, som skal være mindre trafikkert enn 15. 

Jeg endret dette i "network settings" i deconz. Regner med at det er nok - Eller må det restartes?

 

Har også forsøkt restart i alle former. 

 

Ser ikke ut til å bedres. 

Jeg har ett inntrykk av at det er noe med inkluderingsprosessen og sletting av enheter som ikke ble ordentlig inkludert som er problemet. Det virker på meg som om jeg får problemer med sensorer som fungerer når jeg legger til gamle sensorer på nytt. 

 

Finnes det en måte å slette og resette enheter 100%? Og hva er metoden? De ligger jo i både homeseer/jowie hue phoscon og i deconz. 

 

Hvordan inkluderer dere sensorer? I Phoscon, I homeseer/Jowiehue, I den gamle webappen til deconz eller i deconz selv?

 

Etter litt roting fant jeg en snodig sak, som kanskje er relatert:

Under bridge maintanece fant jeg en userlist på 36 users. Det kan vel ikke stemme. Når opprettes disse, og har det noe å gjøre med hvordan jeg inkluderer enheter? (mistenker det...)

 

image.thumb.png.450532cf23cbd3bd1d413e481754984d.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare understreke att en scanner-App på WiFi kun ser WiFi og ikke noe annet.

det kan være mye "støy" som en App bak WiFi ikke ser.

 

Muligens trenger også Zigbee litt tid før ting faller på plass nettverksmessig, men jeg ville prøvd Zigbee kanal 26 om du ikke finner noen annen forklaring.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skulle støy få sensorene til å oppføre seg slik? Vil ikke støy bare gi dårlig forbindelse og dårlig respons? Hos meg forsvinner devicer, de bytter navn når jeg legger til sensorer jeg tidligere har slettet, jeg har 36 users i userlist og de har ustabil respons. 

 

Merker at jeg har mest lyst til å bare slette alt og legge det inn fra scratch - tror nesten det vil gå fortere også. 

 

Hva er prosedyren for en clean install av deconz og jowiehue? Hvordan sikrer jeg at det ikke blir noe kluss når jeg legger til enhetene på nytt igjen? (sletter all data koblet til enhetene)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en går inn i deconz og tar fram diagrammet som viser forbindelsene så er de grønne ved god forbindelse og gule/røde ved dårlig forbindelse. En trenger ikke skanne et annet nett (wifi) for å finne ut om det er slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at eksisterende sensorer skifter navn når en prøver å legge til en ny, har jeg sett selv. Senest i går kveld da jeg skulle legge inn en utendørs Philips Hue bevegelsesensor. Det virket som om den ble lagt til, men det var bare tilsynelatende. Istedenfor ble navn på en bevegelsesensor på et bad endret til "Motion sensor".

Helt klart noe bugs i deconz.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stigvi skrev:

Dette med at eksisterende sensorer skifter navn når en prøver å legge til en ny, har jeg sett selv. Senest i går kveld da jeg skulle legge inn en utendørs Philips Hue bevegelsesensor. Det virket som om den ble lagt til, men det var bare tilsynelatende. Istedenfor ble navn på en bevegelsesensor på et bad endret til "Motion sensor".

Helt klart noe bugs i deconz.....

 

Høres veldig likt ut. 

Jeg oppdaterte nylig til 2.05.75 - har du også den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ZoRaC said:

Hvilken versjon av deCONZ og firmware?

 

Jeg ble lurt av dette i starten, trodde jeg hadde en oppdatert firmware, men viste seg at det hadde kommet 20 nye etter den jeg hadde installert.. Når man ser på "gateway" fanen i Phoscon er det altså Phoscon versionen som er "up to date" og ikke firmwaren ;)  løste mye "problemer" med og oppdatere den gangen. 

 

image.thumb.png.b945035844136f59ca6506dc134e7c41.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.