Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperatursensor z-wave


Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter temperatursensorer som jeg kan ha på soverom og noen andre rom. Jeg har ikke mulighet til fast strøm så den må fungere på batteri.

 

Den bør være z-wave, gjerne være kombinert røykvarsler og måler den luftfuktighet og lys så er det også fint.

 

Har sett litt på Fibaro sin - https://www.elektroimportoren.no/fibaro-roeykvarsler-2-z-wave/4512381/Product.html - noen som har erfaring med denne?

Ønsker tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke ha blandet røykvarsler og de andre tingene du er på jakt etter. Sikkerhetsenheter synes jeg skal få lov til å gjøre den tingen de skal. Igjen: Min personlige mening.

 

Fibaro varsleren har vel ikke mulighet til å seriekobles med flere varslere uten at det går gjennom hjemmeautomasjonssystemet. Det ser jeg på som en svakhet. Da tar jeg heller en billig enhet som bruker 433MHz og kan seriekobles.

 

Hvis du bare skal måle temp/fuktighet og har mottaker for 433MHz så synes jeg Telldus Termometer og hygrometer fungerer utmerket

https://telldus.com/produkt/thermo-hygro-sensor-433mhz/

En 3 pakk koster under 400 kroner. Obs: Du kan ha maksimum 8 av disse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mathias skrev:

Den bør være z-wave, gjerne være kombinert røykvarsler og måler den luftfuktighet og lys så er det også fint.

La røykvarslerne være røykvarslere.

 

Men du kan kombinere bevegelsessensor, RH, temperatur og Lux i en Multisensor 6. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tips :)

 

Jeg har allerede noen av disse fra Telldus og er forsåvidt fornøyd. Men det som er litt irriterende er at de ikke har varsling på batteri. Og når den slutter å sende så beholder Telldus siste verdi som igjen blir stående i Home Assistant uten at jeg vet at temeperaturen blir oppdatert. Jeg kom på nå at jeg sikkert kan automatisere en varsling som gir meg beskjed hvis en av temperaturene ikke har blitt endret i løpet av en angitt periode og sånn sett "vite" at en sensor enten er tom for strøm eller ikke oppdaterer HA lengre.

 

Jeg har også slike billige røykvarslere seriekoblet med 433MHz som du nevner.

 

Slo meg nå at du egentlig anbefaler meg å bruke et opplegg som er omtrent identisk med deg jeg har i dag :)

 

Bruker du noe system for å fange opp kommunikasjonen mellom 433-varslerne? Jeg har en Sonoff RF Bridge med Tasmota og Portich-firmware (eller hva det heter) som jeg snapper opp  (Rf raw) signalene fra dem med og da vet hvilke(n) røykvarsler som utløses.

 

Kanskje jeg bare skal fortsette som før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Guahtdim said:

Personlig ville jeg ikke ha blandet røykvarsler og de andre tingene du er på jakt etter. Sikkerhetsenheter synes jeg skal få lov til å gjøre den tingen de skal. Igjen: Min personlige mening.

 

4 minutes ago, Moskus said:

La røykvarslerne være røykvarslere.

 

Det er mottatt! Tar hintet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Moskus said:

Men du kan kombinere bevegelsessensor, RH, temperatur og Lux i en Multisensor 6. :) 

 

Denne skal jeg sjekke ut. Har sett den før, men egentlig ikke tenkt over nytten. Den kan jo brukes til alt mulig nyttig :)

 

Hvor lang levertid har den på batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mathias skrev:

Hvor lang levertid har den på batteri?

Pass. Alle mine er koblet til fast strøm, noe som også er en fordel med Multisensor6. :) 

Da kan du skru opp rapporteringshyppigheten noe uten at det går ut over batteriet, samt at noden da blir en aktiv del av mesh-nettverket (batterinoder er kun passiver, de lytter ikke etter beskjeder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mathias skrev:

Hvor lang levertid har den på batteri?

Har en Telldus for å passe på fryseboks. Den har ble montert 1.12.2018 og har fungert siden....

Den bør vel snart få nye batterier, sånn for sikkerhetsskyld.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mathias said:

 

Denne skal jeg sjekke ut. Har sett den før, men egentlig ikke tenkt over nytten. Den kan jo brukes til alt mulig nyttig :)

 

Hvor lang levertid har den på batteri?

Opptil 2 år. Avhengig av hvor ofte den skal melde fra om ting. Er det mye bevegelse i rommet så vil batteriet brukes fortere. Men den har en varsler om batterinivå så det skulle ikke være noe problem å få skiftet i tide.

 

1 hour ago, Mathias said:

Bruker du noe system for å fange opp kommunikasjonen mellom 433-varslerne? Jeg har en Sonoff RF Bridge med Tasmota og Portich-firmware (eller hva det heter) som jeg snapper opp  (Rf raw) signalene fra dem med og da vet hvilke(n) røykvarsler som utløses.

Det er mye billigere å automatisere batterivarsel/manglende melding enn å kjøpe seg nye enheter. 

 

Selv bruker jeg RfxTrx og RfLink til å snappe opp 433MHz. Det fungerer bra. Jeg har desverre ett properitært system på brannvarslerne så der måtte jeg kjøpe en egen boks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erfarer at 433 Mhz målerne har litt kort rekkevidde og er følsomt for hindringer som pipe, brannmur osv. Har også noen z-wave målere, som forsåvidt fungerer greit, men urimelig dyre etter mitt skjønn. Min erfaring er at de beste når det kommer til pris, rekkevidde og batterilevetid er zigbee målere. Jeg har anskaffet en rekke av disse https://www.kjell.com//no/produkter/smarte-hjem/smarte-sensorer/smarte-temperatursensor/aqara-termometer-og-hygrometer-p51358?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwg6b0BRBMEiwANd1_SLFs5671ZHfqtHXycgNiCRncVEq1zclvpO0_qeJ3ZTix8XVZPptqPBoCBU0QAvD_BwE (halve prisen hos Ali).

Bruker zigbee2mqtt med enCC2531 USB stick og et par Ikea trådfri stikkontakter som repetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er det motsatte, men det kommer kanskje an på hvor man har antennen og hva slags antenne man har. Fordelen med zigbee er at den kan bruke repeater. Jeg er litt usikker på hvordan en repeater for 433MHz fungerer. I zigbee knytter man inn de enhetene man ønsker og vil kun få videresendt signaler fra de. 433MHz er i hovedsak en mye enkere greie så en repeater vil sende alle signaler den får inn. Og i ett tettbebygd strøk så vil man da få mye ekstra fra naboer.

 

Mulig jeg får inn signalene bedre siden jeg investerte i en større antenne:

https://www.aliexpress.com/item/32513680463.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dUktCjm

(1PC 433Mhz wireless module antenna 10dbi high gain sucker aerial 3M cable SMA male connector #2)

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har hatt en del utstyr over tid så blir man kjent med huset, rekkevidder osv for de forskjellige protokollene. Så å si at noe er bedre enn noe annet avhenger mye av hva man har fra før, hvor ting er plassert og om man er avhengig av kommunikasjon begge veier.

 

For min del fungerer 433 godt på temp-målere alle steder bortsett fra i kjelleren. Der bruker jeg utelukkende z-wave eller wifi-enheter. Loft og hovedetasje kan jeg bruke det som er mest hensiktsmessig og praktisk, eller billigst :)

 

Fikk inn et par Tibber-invitasjoner så da bestilte jeg 2 stk Multisensor 6 :)

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ganske mange 433 og z-wave givere, også i kjeller.

Har ingen erfaring som sier at det ene er bedre enn det andre for givere.

Men med mesh teknologi bør z-wave rekke vesentlig lengre. 

Z-wave brytere og dimmere er nær 100% pålitelig, har ikke hatt rekkeviddeproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, arneolav said:

Finnes ingen repeater for 433Mhz givere eller brytere!

Ali says no ?

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20200406050708&SearchText=433mhz+repeater

 

Men hvor bra de er og hva de faktisk kjører repeat på er usikkert. 

 

Edit: Men disse ser ut til å videresende kommandoer (ON/OFF) og ikke diverse temperatur protokoller.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Nexa hadde iallfall en 433 MHz repeater i gamle dager. 

Det har du jammen rett i.

Har en slik liggende, men den ble pensjonert etter et par batteribytter.

Den "spiser" batterier og det er "ørten" skruer for å bytte batteri.

Ikke min beste investering...

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.