Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telldus 433mhz - "kollisjon"?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har flyttet i en ny (gammel) leilighet og driver og kobler opp alle mine dingser. Primærvarmekilden i dag er panelovner, totalt 5 stk (3 soverom + kjøkken + stue). Blir på sikt gulvvarme, men soverommene skal beholde panelovnene.

 

Et rart problem jeg har fått nå, som jeg aldri har opplevd før, er at mine Telldus 433mhz temperatursensorer plutselig sender samtidig sånn at signalet ikke kommer frem. Har til sammen 7 x Telldus 433mhz sensorer:

 

  • Kjøkken/ute (vinduskarm - viser derfor "feil" temperatur / påvirkes av sola)
  • Kjøkken
  • Soverom x 3
  • Stue
  • Badet

 

På sikt vil flere av disse byttes ut siden vi skal pusse opp dette om ca 1 år. Da er planen gulvvarme med Heatit termostater.

 

Det har nå skjedd 3 ganger på ca en måned at det blir helt stopp på to vilkåelige sensorer. Gang nummer to var nok muligens uheldig plassering av antennen, da denne hadde falt ned og antennen "pekte" rett fra to sensorer. Antar det er ganske dårlig dekning da.

 

Første gangen brukte jeg litt tid på å debugge, trodde det først var snakk om dårlig rekkevidde, siden det var de to sensorene som var lengst unna. Tok til slutt frem begge sensorene som ikke fungerte og skulle til å bytte batteri, selv om batteriet var under 2 måneder gammelt. Men så legger jeg plutselig merke til at de blinker (dvs sender) nøyaktig samtidig! Tok batteriet ut av den ene og inn igjen, og alt fungerte fint. Det samme skjedde siste gangen, men da med to andre sensorer. Denne gangen skjedde i det jeg skulle legge meg og var "offline" i ca 6 timer før de kom tilbake og har fungert fint siden. Antar intervallene er forskjellige, enten by design eller pga unøyaktigheter i enhetene. Det vil sånn sett ordne seg selv, men å vente 6 timer på å få det til å fungere igjen er litt mye synes jeg. Bor i en blokk med mye tre og lite betong, så får inn litt fra naboene også, men det er primært brytere/dimmere som har lite aktivitet. Alle sensorene har forskjellige IDer (?), og fungerer helt fint ellers. Alle rapporterer en gang i minuttet.

 

I forrige leiligheten hadde jeg 4 sensorer (2 x soverom + stue + kjøkken/ute) og der var det aldri et problem, i alle fall ikke på vinteren. På sommeren vil jeg uansett ikke trenge varme, så vil kanskje aldri legge merke til det.

 

Har jeg bare hatt utrolig uflaks? Jeg vet ikke hvor lang tid disse sensorene bruker på å faktisk sende data. De sender 1 gang hvert minutt, og jeg har 7 sensorer, dvs 7 ganger per minutt. Da tar jeg ikke med eventuelle forstyrrelser fra naboer. Vet ikke hvor stor sannsynlighet det er for at dette skal skje, dvs hvor lenge de sender osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok hatt utrolig uflaks. Men det hender. Klokkene i disse sensorene er ikke perfekte så time drift vil sørge for at problemet løser seg selv etter en relativt liten stund. Men du har oppdaget ulempen med signaler på 433 MHz. 

 

Med Oregon Scientific-sensorer, som vi enda har en del av i drift, kan man velge mellom tre forskjellige kanaler. Da er det enda mer usannsynlig at det blir kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.