Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av Router og AP til Altibox


Anbefalte innlegg

Har nylig flyttet inn i leilighet med Altibox fra viken fiber, og vil gjerne fjerne FMG og bedre sikkerheten på nettverket.

Er ingen ekspert på nettverk, men har lyst til å lære mer, og har gått meg litt vill i hvilket økosystem jeg burde velge.

Har per dags dato 200mb, men kan fort hende dette vil bli oppgradert i fremtiden.

Planen er å  separere nettverket med flere vlan slik at feks IoT ikke kan snakke med pcene, separere ut gjestenett etc.

 

Har hittil sett mest på Ubiquiti og Mikrotik, hvor det også finnes guider for å få satt det opp slik at tv løsningen fungerer uten FMG.

 

Men hvilke produkter skal man velge? 

Trenger en router med SFP inngang og et AP og muligens en managed switch. Har nå kun 4 enheter som er koblet opp med kabel, og switch kan jo legges til senere ved behov.

 

Noen som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Byelektrikeren skrev:

Ubiquiti er semi proff og brukes også av mindre bedrifter - er å anbefale.

Men hvilken router og AP?

 

Har sett på UDM pro, men den har visst ikke skikkelig igmp proxy støtte. USG pro kan være ett alternativ, men da er det vel anbefalt å kjøpe en cloudkey i tillegg?

Med edgerouter og unifi AP er det vel to forskjellige interfaces for å sette opp hvis jeg har forstått det riktig?

 

Det er på prdukt nivå jeg egentlig sliter mest, klarer ikke helt å finne ut hvilke produkter det lønner seg å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke ha cloudkey, kan installere det på en pc du har, evt om du har en server stående. 

Edgerouter og unifi ap får to forskjellige interfaces ja, jeg har unifi usg, switch og ap på hytta, og edgerouter lite, edgeswitch poe og unifi ap hjemme. Begge deler fungerer utmerket. 

Edgerouter er vel litt lettere å gjøre mer avansert oppsett med, men ikke noe problem med unifi heller. 

 

Skal du ha med sfp så står vel valget mellom edgerouter 4 og usg pro. 

 

Se her også: 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.