Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Z-Wave kontroll av Flexit ventilasjonsvifte


ezand

Spørsmål

Hei!

 

Jeg er i gang med å sette opp Home Assistant med Z-Wave og Zigbee. Jeg trenger litt tips om hvordan jeg kan få koblet min eksisterende loftsventilasjonsvifte til Z-Wave systemet.

 

Ventilasjonsvifte: Flexit ULV 100

Styringsbryter: Flexit

 

Det hadde vært ideelt med en trinnløs variant (dimmerfunksjon?) fremfor tre-trinnsbryteren nevnt ovenfor. Noen som har noen tips til komponenter som støtter dette oppsettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

[quote post="72896" timestamp="1585830619"
 
Det er mulig du kan legge på en dimmer, men hva som er mulig tror jeg du trenger å spørre Flexit om. 


Du kan nok ikke bruke en dimmer, men en aktuator som er en regulator som tåler belastningen, tenker jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Heggholmen said:

Fant du noen løsning på dette? Dukket opp et tilsvarende behov her:)

 

Nei dessverre, ikke enda. Det er mulig jeg kommer til å fjerne hele den proprietære FlexIt boksen og heller feste en Fibaro Switch på bryteren 🤷‍♂️ Sier fra hvis jeg kommer på en løsning 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 5.8.2020 den 22.04, ezand skrev:

Nei dessverre, ikke enda. Det er mulig jeg kommer til å fjerne hele den proprietære FlexIt boksen og heller feste en Fibaro Switch på bryteren


Vær uansett forsiktig med å regulere motorhastighet med en dimmer beregnet til lys. Hefla har brukt en frekvensomformer som er langt tryggere med hensyn til motortemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I manualen til Fibaro Switch 2 står det "Do not connect types of load other than resistive or incandescent!".

https://manuals.fibaro.com/switch-2/

 

Elektriske motorer er vel induktiv last, så da bør ikke Fibaro Switch brukes med ventilasjonsvifte? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, alfth skrev:

I manualen til Fibaro Switch 2 står det "Do not connect types of load other than resistive or incandescent!".

https://manuals.fibaro.com/switch-2/

 

Elektriske motorer er vel induktiv last, så da bør ikke Fibaro Switch brukes med ventilasjonsvifte? 

Du burde vel i prinsippet ha et relé. Fibaro hadde "Relay Switch" tidligere, men AN-179 er vel til og med et potensialfritt relé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tar opp igjen denne. Har same opplegg som trådstarter og tenker å sette inn ein switch i styringsboksen til loftsvifta som skrur på full guffe når luftfuktighet på bad/vaskerom er over grenseverdi. Om eg forstår det rett så er det nok å koble ein zwave switch, f.eks. Nexa AN-179 mellom 1 og 3 i koblingsboksen til vifta, er dette riktig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis det ikke egentlig er noe potensiale over bryteren (det kan du vel måle med et multimeter), så kan man evt. bruke Fibaro Smart Implant (som jeg personlig mener er en bedre løsning), men den kan du ikke bruke hvis det er 220V over tilkoblingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Utifrå koblingsskjemaet du la inn over så vil det vel være 230V over punktene 1-3 i koblingsboksen. Bryteren for styring er i ventilatoren på kjøkkenet, så den er det uaktuelt å koble seg inn på. Iom at det allereie er 230V inn i koblingsboksen til vifta så er det enkelt å legge inn ein 230V zwave bryter. Om nokon har anbefaling til billeg og bra fuktighetssensor (zwave) så tar eg gjerne imot tips 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eg har bomma. Koblingsboksen til avtrekksvifta har følgande koblingsskjema, der spenninga blir styrt frå kjøkkenhetta. Har ikkje lyst til å demontere kjøkkenhetta og koble meg til der. Spørsmålet blir om eg kan koble til ein 230V bryter direkte inn mellom kjøkkenhette og vifte for å skru på full guffe når det trengs, eller vil det bli krøll?Kobling av Flexit ULV 80 vifte - ByggeBolig

18 minutes ago, Moskus said:

Vi bruker AeoTec sine Multisensor til (bl.a.) styring av ventilasjonen. 🙂 

Har ein slik i garasjen, fungerar veldig bra 🙂 Ganske dyr for berre fuktigheit, men finn ikkje mange andre alternativ heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Løysinga eg gjekk for blir å koble inn ein Nexus AN-196 (to kanals rele) mellom kjøkkenhette og avtrekksvifte. Ved signal (fukt på bad eller vaskerom) byttar den frå spenning frå kjøkkenhetta til 230V og full guffe på vifta 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
chrishi skrev (På 16.6.2023 den 13.25):

Ganske dyr for berre fuktigheit, men finn ikkje mange andre alternativ heller

Sant nok, men det finnes mer man kan bruke det til når den er der, som f.eks. styring av lys etter bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 19/06/2023 at 13:17, Moskus said:

Sant nok, men det finnes mer man kan bruke det til når den er der, som f.eks. styring av lys etter bevegelse.

Jepp, blir to stykk Multisensor 🙂

 

Har forøvrig gått vekk frå å styre avtrekksvifta med AN-196 då den sjølvsagt gir 230V ut på begge kanaler som jo vil føre til full guffe på vifta uansett. Har funnet koblingsskjema til kjøkkenhetta og ser spenning ut til motor er styrt av denne trafoen. Finnes det to-tre-kanals zwave rele som kan brukes på denne trafoen for å switch mellom 80- 130 og 230V f. eks?

 

Screenshot2023-06-26at22_50_18.png.89c909b651cb2e2a4ca7a18f811f6585.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
chrishi skrev (På 26.6.2023 den 22.52):

Finnes det to-tre-kanals zwave rele som kan brukes på denne trafoen for å switch mellom 80- 130 og 230V f. eks?

Det finnes noen reléer med flere utganger, som f.eks. Z-water og tilsvarende, men de er ikke billige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tenker det samme. Bruker samme utstyr som nevnt over, Flexit ULV 100, og har byttet ut 1-2-3-bryteren med en vanlig stikkontakt og gjennom enpolet ELCO hastighetsregulator, men tenker å styre hele greia med wifi. Jobber med saken.

 

I will be back

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.