Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Scene utgått - Hva er beste alternativ?


Snerminus

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på vei inn i nytt hus og har planlagt z-wave styring av mange funksjoner. Utfordringen min nå er valg av kontroller/betjeningspanel. Jeg hadde først tenkt å bruke Z-scene fra Heatit, men de har nå sluttet å produsere den (se vedlagt mail fra Thermofloor) og erstatter den med Logic Matrix 55. Denne har riktig nok 4 kanaler, men kun 4 knapper, så jeg tenker Z-push fra Heatit og K8 fra Namron er mer brukervennlige. Imidlertid har jeg hørt rykter om at batteriene på disse må skiftes flere ganger i året, noe som frister lite.

 

Jeg håper altså jeg kan få forslag om gode alternativer med følgende funksjoner:

  • 3 kanaler eller mer (minst 6 knapper)
  • Fast strømtilkobling (batterifritt)
  • Passer i Elko-ramme


 

 

CEDDA415-C373-4A18-AEFF-4C4C7E8578E2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Snerminus skrev:

 Imidlertid har jeg hørt rykter om at batteriene på disse må skiftes flere ganger i året, noe som frister lite.

Det kommer jo an på hvor ofte de brukes. Den eldste av jentene mine har en i senga for å styret lyset sitt på soverommet, den må byttes ca. en gang i året. Den andre jenta si varer lenger.

 

19 minutter siden, Snerminus skrev:

3 kanaler eller mer (minst 6 knapper)

Nå er det en liten stund siden jeg sjekket, men da var det kun Z-scene som var aktuell... Har de virkelig sluttet med den? Det var synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er litt hendig med loddebolten kan du lodde fast ledninger på hvert kontaktpunkt der batteriet skal settes og kobble til en 3V omformer. Jeg har gjort det på 2 av mine Sunricher (samme som Namron) og det fungerer bra så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, borg1n skrev:

Om du er litt hendig med loddebolten kan du lodde fast ledninger på hvert kontaktpunkt der batteriet skal settes og kobble til en 3V omformer. Jeg har gjort det på 2 av mine Sunricher (samme som Namron) og det fungerer bra så langt.

 

God idé! Om jeg ikke finner noe bedre, så skal jeg helt klart lodde! Hvilken 3V omformer bruker du @borg1n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal kobble til 220V tror jeg at jeg hadde valgt noe a'la Popp sine omformere fra 220V til 5V (tronika.no har slike, https://www.tronika.no/no/smarthus/diverse-produkter-SmartHus/smarthus-stromkilder/acdc-stromadapter-700663.html). Kjenner ikke til at det finnes for 3V, så da må du ha en ekstra omformer a'la den jeg linker til nedenfor. 

 

Sakset fra et annet tidligere innlegg: 

---------------------------------------------------------------
 

Jeg har en 16V feed fra sikringsskapet av ukjent merke (var del av et gammelt Sonelco integrert lyd system som ble skiftet ut). 

 

De DC/DC konverterene jeg har brukt er disse, er veldig godt fornøyd med de, de generer veldig lite varme (blir ikke varme etter lang tids bruk som enkelte andre ble) og jeg har ikke antydning til støy (bruker de også for et integrert lydsystemet). De krever dog at du kan handtere loddebolt. 

https://www.aliexpress.com/item/Fine-6-24V-12V-24V-to-5V-3A-CAR-USB-Charger-Module-DC-Buck-step-down/32738093688.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dbPzqPW

 

Har også brukt disse for videre konvertering fra 5V til 3V (har noen enheter som trenger 3V)

https://www.aliexpress.com/item/3pcs-1A-DC-5V-6V-9V-12V-24V-to-3-3V-DC-DC-Step-Down-Buck/32765853201.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dDBulVa

 

Dersom du ikke er komfortabel med bruk av loddebolt finnes det alternativer med skru-klemmer, men de har jeg ikke prøvd selv, f.eks

https://www.aliexpress.com/item/DC-DC-Car-Power-12V-to-5V-3A-15W-Converter-Module-Micro-USB-Step-Down-Power/32839389732.html?spm=2114.10010108.1000014.3.6b35758a5mEDbc&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.128125.0&scm_id=1007.13338.128125.0&scm-url=1007.13338.128125.0&pvid=2f9f296c-8612-4760-8498-9fefee6ce10b

 

Discalaimer: Jeg holder meg langt unna 220V utstyr kjøpt fra aliexpress. For lavspennings-utstyr er jeg mer komfortabel, men velger likevel å teste det over endel timer (ca 1 dag) med litt last for å sjekke at det ikke blir varmt (og ja, jeg har prøvd noen dårlige leverandører som jeg har brent fingeren på bokstavelig talt)

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.