Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

En plass må man begynne


GauteG

Spørsmål

Hei.

Her er det så godt som ingenting i hus annet enn noen få Nexa stikkontakter, men jeg må få satt opp en openHAB eller HomeSeer etterhvert.

For å sikre et godt "backbone" på kommunikasjonssiden - Vil ikke innkjøp av:

Aeotec Z-stick gen5 USB-adapter 
Conbee II Zigbee-kontroller for USB
RFXtrx433XL USB-kontroller

gi meg et godt utgangspunkt til å kunne styre det meste etterhvert som det blir kjøpt inn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, GauteG skrev:

men jeg må få satt opp en openHAB eller HomeSeer etterhvert.

Vil anbefale å kikke på Home Assistant også. Home Assistant har et ganske aktivt open-source miljø og det er bra fart i utviklingen. Stort sett ny versjon hver måned med nye ting.

Hvilke integrasjoner et system har, er jo viktig. Her er Home Assistant sine: https://www.home-assistant.io/integrations/#all
OpenHAB https://www.openhab.org/addons/
Homeseer: https://shop.homeseer.com/collections/plug-ins

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

OpenHAB, Home Assistant og HomeSeer er gode alternativer. De har litt forskjellig tilnærming, men kan utrette stort sett det samme. :)

OpenHAB og Home Assistant er opensource med de fordeler og ulemper det har, mens HomeSeer er betalvare (som har den åpenbare ulempen at det koster penger). For min del er jeg kommet dit at jeg heller bruker noen kroner programvare enn å bruke tid på å grave meg ned i konfigurasjoner. Men alt har sine fordeler og ulemper. :) 

 

Men det finnes også andre alternativer, som f.eks. Homey og SmartThings.

 

Valgene dine er avhengig av interessenivå og ambisjonsnivå, samt teknisk innsikt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Moskus skrev:

OpenHAB og Home Assistant er opensource med de fordeler og ulemper det har, mens HomeSeer er betalvare (som har den åpenbare ulempen at det koster penger). 

Men det finnes også andre alternativer, som f.eks. Homey og SmartThings.

Valgene dine er avhengig av interessenivå og ambisjonsnivå, samt teknisk innsikt. :) 

At ting koster penger ser jeg ikke på som noe stort hinder - Jeg er mest interessert i å havne på et system som ikke lager for store begrensninger i framtiden, og det skal selvsagt være lokalt og ikke skyavhengig.

Men uavhengig av hvilken software man ender opp med - er det OK å kjøpe inn alle 3 adapterene for å ta høyde for det som måtte komme? Her skal det jo tilrettelegges for implementasjon av alle tenkelige impulskjøp, om ikke annet for å skrape nok på overflaten av en teknologi til at man vet om man vil gå videre med den eller forkaste den til fordel for noe annet. Vil nok tro at jeg ender opp med z-wave eller zigbee eller en kombinasjon i framtiden, men moro å få inn noen billige enheter i starten.

Jobber for øvrig med industriell IT/Automasjon, så har en viss forståelse for konseptene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
44 minutter siden, GauteG skrev:

Men uavhengig av hvilken software man ender opp med - er det OK å kjøpe inn alle 3 adapterene for å ta høyde for det som måtte komme?

Ja, klart det. :)

Skal jeg si en du muligens kan klare deg uten, er det f.eks. RFXtrx433E. Men det er veldig avhengig av hva du har og hva du vil. Jeg styrer rullegardiner (Rollertrol) og solskjerming (Somfy RTS), samt at den tar inn allverdens data fra temp.sensorer og værstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For Openhab så les dokumentasjonen for Zigbee-bindingen. Zigbee v3 coordinator er kanskje ønskelig og det er ikke mange USB-stikker som støtter det.

Conbee-stikka er ikke støttet direkte i Openhab, så da må man gå veien om Deconz. Såvidt jeg har klart å finne ut kan Conbee stikka heller ikke stå som en Zigbee v3 coordinator.

Hvor mye en Zigbee v3. coordinator utgjør i forskjell kontra Zigbee Home Automation v. 1.2 vet jeg  ikke.

Jeg har en Bitronvideo ZigBee USB Stikke i posten og vil forhåpentligvis han noe mere kunnskap om noen dager.

 

Om du skal kjøre på Linux så se på UZB1 for z-wave. Aeotec-stikka fungerer heller ikke på Rpi4.

For backup av Aeotec-stikka må ett Windos -programm (fra Aeotec) benyttes. For UZB1 finnes ett kommandolinjeverktøy for Linux som er mye kjappere.

 

Har du programmeringskunnskaper så er Openhab ett meget fleksibelt verktøy.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Se det. Da har man fått UZB1, ConBee II og RFXtrx433XL i hus. Foreløpig størst glede av RFX'en, da den jo tar inn både NEXA-stikkene og værstasjonene (Og en annen sensor fra naboen). Jeg ser jo at det er litt kjedelig med manglende feedback fra stikkene, så jeg må nok få i hus noe Z-wave og ZigBee etter hvert, bare for å få litt hands-on før jeg staker ut kursen.

Trives for øyeblikket best med OpenHAB, men har et par installasjoner av ymse slag både i VM'er og i Docker på NAS'en. "Time will show" hva man faller ned på. Nå er lekeperioden i full gang, og må se om jeg kan få automatisert noe uten at fruen mister "gamle måten"riktig enda...

Foreløpig takk for gode tips og råd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser mange her nevner at aeotec sin zwave stikke ikke fungerer på rpi4. Dette er feil, da en enkel workaround er å plugge en usb hub til 50kr i pi'en og aeotec'en i hubben.

 

Kjører selv dette oppsettet med homeassistant og det funker fjell. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, ChrisD skrev:

Dette er feil, da en enkel workaround

Ikke feil, det krever fortsatt  en workaround.

Enkel blir da i øynene som ser. Jeg prøvde tre USB-hubber og alle hadde Via-chipset.. ..uflaks?

Jeg velger å peke fingeren på det produktet som har en defekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 hours ago, ChrisD said:

Ser mange her nevner at aeotec sin zwave stikke ikke fungerer på rpi4. Dette er feil, da en enkel workaround er å plugge en usb hub til 50kr i pi'en og aeotec'en i hubben.

Hva er egentlig årsaken? Er det hardware på usb'en eller firmware som er problemet? Kan de fikse det med firmware oppdatering eller må de komme med en Gen 6? Regner med at dere her snakker om Gen 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Mathias said:

Hva er egentlig årsaken? Er det hardware på usb'en eller firmware som er problemet? Kan de fikse det med firmware oppdatering eller må de komme med en Gen 6? Regner med at dere her snakker om Gen 5?

Her er det noen som deler en del erfaring og logging av oppførsel til stikken. Forklarer også godt hvorfor den ikke funker på pi4. Slik jeg forstår det så drar aeotec stikken ujevnt med strøm under oppstart, +5V og dropper til 4.V etter 20ms. - https://github.com/raspberrypi/linux/issues/3027 

 

Kan bekrefte at denne her hubben også fungerer knirkefritt - https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/datatilbehor/usb-hubber/usb-hub-929201/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.